Byggahus.se
Hej,
Har sedan 14år haft en altan med intill liggande uteplats med lagd sten (40x40). Har velat utöka altanen för att få mer trevlig trall och mindre ogrässkötsel.

Nu är det äntligen dags att lägga ny trall på den befintliga altanen och då tänkte jag äntligen bygga ut altanen!

Då semestern är allt för kort för att lyfta upp stenarna och göra allt ”by the book” tänkte jag helt enkelt bygga ovanpå stenarna.

Då jag inte byggt altanen från början så har jag ingen aning hur det ser ut under trallen, men antar att det är standard 45x145 regelverk.

Tanken från min sida är att om befintligt regelverk är ok, att enbart lägga nytt regelverk på stenplattorna och lägga ny trall.

På den nya delen av altanen är planen att bygga en pergola när man ändå är igång med alla verktyg.

Dock, finns det lite frågetecken.

Plattorna verkar ligga högre än nedre delen av regelverket, då min avsikt att inte ha höjdskillnader på altanen.
Kan förvisso ha tur att regeln är betydligt grövre än vad jag tror (45x145) och således kan ha en ”tunnare” och komma i samma höjd.

Sen har jag funderat kring fukt, om reglarna ligger ovanpå stenarna borde anläggningsytan bli utsatt för fukt över tid, syllpapp fungerar ju men mig veterligen så använts det när man har enstaka plattor.

Pergolan, ”tak” regelverket tänkte jag fästa i fasaden för att sen ha ben i andra änden, vad jag förstått så är det liknande dilemma med fukt hur löser man detta?

Edit:
Då jag inte vill ha flytande skarvar har jag beslutat mig för en friis som gör att längderna blir de samma. Hur bör jag anpassa regelverket för detta?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.