Jag har en altan i 2 graders lutning idag ovanpå ett garage. Nu ligger där klinker som är hopplöst hala, spruckna osv. Tänker mig att lägga en trätrall flytande på detta. Konstruktionen är ca 20 år gammal så att lägga om hela rasket redan nu känns inte aktuellt. Planen är att lägga 28x120 tryckt virke samt använda samma virke som bjälkar (liggandes platt) så man har något att skruva i.
Funderar lite på att rulla ut nån duk ovanpå klinkersen för att det ska hålla sig torrt i det underliggande sättbruket. Detta då det ständigt nu verkar blött och frostspränger och har sig. Eller är det väldigt dumt med dubbla tätskikt? Vad för duk ska jag rulla ut isåfall?
Funderar lite på att rulla ut nån duk ovanpå klinkersen för att det ska hålla sig torrt i det underliggande sättbruket. Detta då det ständigt nu verkar blött och frostspränger och har sig. Eller är det väldigt dumt med dubbla tätskikt? Vad för duk ska jag rulla ut isåfall?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att lägga ut en duk känns onödigt då du säkert inte kommer kunna göra 100%tätt och då förhindrar du det att torka upp vilket borde kunna förvärra det. (killgissar)
Lägg reglarna i lutningen så du inte dämmer upp vattnet och sen är det bara tuta och köra, det kommer bli bra det där.
Lägg reglarna i lutningen så du inte dämmer upp vattnet och sen är det bara tuta och köra, det kommer bli bra det där.
Jo precis, reglarna i fallets riktning förstås.
Det finns ingen duk som är lite halvtät då? Så att de värsta skyfallen/snösmältningen rinner ovanpå duken ned i hängrännan. Samtidigt som det sakta ångar ut under stekheta sommardagar?
Det finns ingen duk som är lite halvtät då? Så att de värsta skyfallen/snösmältningen rinner ovanpå duken ned i hängrännan. Samtidigt som det sakta ångar ut under stekheta sommardagar?
Pvcduken som du verkar ha under plattorna har precis den egenskapen, diffusionsöppen men vattentät. Att lägga något tätt över detta brukar inte vara någon vidare bra idé.
Jag hade inte lagt något alls eller helt gjort om tätskiktet, 20år gammal sarnafil är fortfarande fin när den ligger ute på ett tak men hur det ser ut i ditt fall vet såklart ingen.
Jag hade inte lagt något alls eller helt gjort om tätskiktet, 20år gammal sarnafil är fortfarande fin när den ligger ute på ett tak men hur det ser ut i ditt fall vet såklart ingen.
Klicka här för att svara