Jag håller på och lägger altan på betongplattor som i sin tur ligger på grus, täckväv, sand, jord. Det är första gången jag gör ett sådant här jobb och jag har inte helt koll. Men jag tror det jag gjort hittills kommer att funka. Jag har lite för tunna reglar (45x70) men har CC 40 - så det borde funka tycker jag.

Jag har läst på en del och vet att man kan lägga sig på olika ambitionsnivåer. Jag är inget proffs och har inte tillgång till stora maskiner, så jag försöker att utgå från mina förutsättningar - men hojta gärna till om det är något som ser galet ut.

Hursomhelst. Nu har jag stött på ett litet problem. Som synes är det ganska stor höjdskillnad vid häcken (27 cm). Hur skulle ni ha gjort där? Skall jag lägga 6 betongplattor på varandra eller finns det något smartare sätt att bygga upp till rätt nivå? Det sluttar lite mot häcken så därför tänker jag att man kanske inte bara vill ösa på med grus heller. Risken är väl att det bara åker bort när det regnar.

Obs att regeln på bilden är en gammal regel som jag skall byta ut mot en ny.

Tacksam för råd om hur jag på ett smidigt sätt går vidare.

• IMG_0435.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0437.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog sätta ett ben

TheGame skrev:
Jag skulle nog sätta ett ben
Menar du jordankare?

Tror han menar ett ben ner till plattan.
Du kapar en 45x90 som är 25cm och ställer på plattan. Väger in regeln och skruvar fast "benet" i regeln. Så det blir som ett T med låååångt tak.

Ah - då är jag med. Tack för beskrivningen. Hur viktigt är det att betongplattan ligger längst ut mot häcken? I mitt fall skulle det vara bättre att flytta in den 10-20 cm. Men det kanske inte går?

Försök ha kraftigare reglar (120 åtminstone). Visst kan du kompensera tunn regel med tätare anliggningspunkter (fler plattor), men varje anliggningspunkt ska ju vägas av ganska noga. Det blir för eller senare glapp någonstans (svikt i golvet som följd). Så ju färre anliggningspunkter du har ju lättare är det att bygga, och mindre att efterjustera om det glappar. Nu gör ju glappet inte så mycket, mest irriterande. Du riskerar ju inte att rasa ned i källaren eller så.

En fråga om att sätta ben. Finns det risk att träet krymper och att det då klapprar mot betongplattan när man går? Finns det någonting man kan göra för att förhindra detta?

Även om "benet" krymper så krymper ju även regeln benet sitter fast i. Och trä krymper mer på bredden än på längden när det torkar.

Kom ihåg att lägga syllpapp eller liknande mellan plattorna och virket bara, så sugs inte fukt upp i virket. Det dämpar dessutom ljud från eventuella glapp i framtiden.

Lägg ett lecablock ovanpå plattan i hörnet så får du rätt höjd och slipper ett rangligt ben som ligger med ändträt mot marken och suger i sig fukt. C/C avståndet spelar ingen roll för hur stora reglar du använder. Det påverkar vilken grovlek på trallen som är lämplig. I ditt fall så skulle jag gå upp i dimension på reglarna och lägga C/C 60 istället om du tänkt använda 28mm standard trall. C/C 40 är passligt om du tänkt använda 21mm trall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.