Byggahus.se

Altan och gräsmatta i nästan samma liv.

1. Östlund
    Medlem Nivå 9
    Hej.
    Är i full gång med altanbygget, blir en låg altan utan bärlinor, ca 25cm från marken på lägsta stället.
    Och tomten är ganska plan där altanen ska vara så runt 35 cm på det högsta. Och sedan sluttar marken svagt ut från huset ca 2-3 ca/m

Idag är det bara lera/jord/småsten på tomten, men i sommar ska det på ett jordlager på ca 20cm på tomten, och sås gräs.
    Vill helst inte ha mindre gräsmattejord än 20 cm.

Problemet blir anslutningen mellan altanen och gräsmattan. Jag hade en tanke på att ansluta gräsmattan mot altanen, då skulle gräsmattan bli ca 5-10 cm lägre än altanen i snitt.
    men hus skulle det se ut? Tekniskt sett så skulle jag lösa det med någon platonmatta eller mineritremsa mot virket. men som sagt, hur skulle det se ut ?

Ungefär såhär skulle det se ut, Bilden är ej skalenlig ;)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    grasmatteskiss.png

En lösning skulle kunna vara att ha någon form an stenläggning runt altanen, och sedan låta gräsmattan slutta mot stenläggningen. Dock vet jag inte hur bra det skulle vara att ha en sluttning mot altanen.

Ett annat alternativ skulle vara ha någon stenläggning runt altanen, samt någon låg mur som får ta nivåskillnaden..

Kom gärna med förslag, och gärna några bilder om ni har :)