Byggahus.se
harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi kör det igen, har det på skrivbordet för dessa trådar!

[bild]
Den funkar inte, vill man bygga en 2m hög altan inom 3,6 m från huset, får man aldrig ett svar.
Fick starta om mig flera gånger för att komma ut ur loopen, men varje gång jag testar igen är jag fast igen.
Claes, kan du inte lägga in en begränsning i hur många gånger man ska testa undantaget?

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
F FreddeB62 skrev:
Ditt schema säger ju tydligt att det krävs grannmedgivande för att en altan skall vara bygglovsfri om den placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter.
Nej det gör det inte. Du kan inte börja mitt i, utan måste börja vid flödesschemats start. I ditt fall kommer man aldrig till frågan om grannmedgivande.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Enligt detta är det solklart. Grannen har klantat sig. Det är bara att köra på med anmälan.
Det är inte solklart att grannen klantat sig, jag är av motsatt åsikt.

• Gilla
JockeÅgren och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja man måste ju förstå vad en del av huset innebär. Att skruva ett trädäck i grundmuren till ett hus gör det t ex inte till en del av huset. Det måste vara mer integrerat än så. T ex det klassiska taket ovanför en altan gör situationen klarare.
Då är jag med i matchen igen. Jag tänkte på fristående altan. Om jag minns rätt fanns någon dom som tillät en ännu högre altan när den var fristående.

Läste du mitt inlägg med länk till upplands Väsby Bro kommun?
https://www.upplands-bro.se/bo-bygga--miljo/bygglov-och-fastighetsfragor/bygglov/fragor-och-svar-bygglov/altan---behovs-det-bygglov.html

D
om gör tolkningen 1,40 efter domarna. Intressant är att dom skriver att man måste placera altanen innanför tomtgräns.

Det här kommer i framtiden bli intressant eftersom det är vanligt att man får bygga 1,10 höga staket med minst 50% luft.:rofl:

A Autodidak1 skrev:
En altan är normalt helt bygglovsfri...

Det du skriver om är bygglovspliktig altan som blir bygglovsbefriad under vissa förutsättningar.

.
Snårigt. Så en altan i marknivå är alltid bygglovsbefriad oavsett var den ligger. Är den inte i marknivå (ovan x antal cm beroende på vart man läser) är den bygglovspliktig, men kan ändå vara bygglovsbefriad om den uppfyller vissa kriterier. Glasklart :D

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Snårigt. Så en altan i marknivå är alltid bygglovsbefriad oavsett var den ligger. Är den inte i marknivå (ovan x antal cm beroende på vart man läser) är den bygglovspliktig, men kan ändå vara bygglovsbefriad om den uppfyller vissa kriterier. Glasklart :D
Perfekt, du har greppat allt, nu kan du börja jobba som konsult avseende altanfrågor. (y):D

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Då är jag med i matchen igen. Jag tänkte på fristående altan. Om jag minns rätt fanns någon dom som tillät en ännu högre altan när den var fristående.

Läste du mitt inlägg med länk till upplands Väsby Bro kommun?
[länk]

Dom gör tolkningen 1,40 efter domarna. Intressant är att dom skriver att man måste placera altanen innanför tomtgräns.

Det här kommer i framtiden bli intressant eftersom det är vanligt att man får bygga 1,10 höga staket med minst 50% luft.:rofl:
Påpekandet om tomtgräns som kommunen i din länk gör tror jag är till för att fastighetsägare ska vara extra uppmärksamma på var fastighetsgränsen verkligen går innan de börjar bygga hej vilt.

Det finns så många fall där fastighetsägare säger sig vara säkra på var gränsen går som sedan visar sig vara fel. Som följd blir det en massa tjafs (och diskussioner här på forumet:)). Kommunen vill nog ”mota Olle i grind” med den kommentaren eftersom de är medvetna om efterspelet.

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Påpekandet om tomtgräns som kommunen i din länk gör tror jag är till för att fastighetsägare ska vara extra uppmärksamma på var fastighetsgränsen verkligen går innan de börjar bygga hej vilt.

Det finns så många fall där fastighetsägare säger sig vara säkra på var gränsen går som sedan visar sig vara fel. Som följd blir det en massa tjafs (och diskussioner här på forumet:)). Kommunen vill nog ”mota Olle i grind” med den kommentaren eftersom de är medvetna om efterspelet.
Förstår faktiskt inte vad du menar alls? Vid all byggnation, med eller utan bygglov så bör man ha koll på sina fastighetsgränser. Står det det tex 4,5 m så står det inte samtidigt att man bör vara uppmärksam på vart gränsen går. Det är varje fastighetsägares ansvar att veta eller ta reda på.

• Gilla
crillux
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Fast du har 99,9% fel...

Det du skriver om är bygglovspliktig altan som blir bygglovsbefriad under vissa förutsättningar.

En altan är normalt helt BYGGLOVSFRI.

Bra att lära sig skillnaden...
Du kan ha rätt, men det framgår ingenstans i PBL hur låg en altan skall vara för att stå utanför regelverket för altaner. Det var det som var min huvudfråga. Den här kommunen anger ingen accepterad gräns över marknivå, endast länkning till Boverkets regler för altaner. En kunnig person sa idag att altaner under 120 cm är trädäck och utanför regelverket eftersom byggvolymen är förhållandevis liten Då kan man inte tolka det annat än att altaner mellan 120-180cm omfattas av "bygglovsbefrielse". Många kommuner anger vad som är ok över marknivå men denna gör det inte.

F FreddeB62 skrev:
Du kan ha rätt, men det framgår ingenstans i PBL hur låg en altan skall vara för att stå utanför regelverket för altaner. Det var det som var min huvudfråga. Den här kommunen anger ingen accepterad gräns över marknivå, endast länkning till Boverkets regler för altaner. En kunnig person sa idag att altaner under 120 cm är trädäck och utanför regelverket eftersom byggvolymen är förhållandevis liten Då kan man inte tolka det annat än att altaner mellan 120-180cm omfattas av "bygglovsbefrielse". Många kommuner anger vad som är ok över marknivå men denna gör det inte.
Det blir bara fel då du citerar ett undantag i lagen..

Det finns ingen kommun som skapar egna regler. Alla kommuner följer samma lagstiftning. I princip inga lagar anger exakt vad som är lagligt/olagligt i siffror. Det avgörs av gamla lagar, vägledande domar, förarbeten, rättspraxis mm.

Och det finns rättsfall där en ca 150 kvm stor altan som var 120 cm bedömdes vara helt bygglovsfri. Så det är det rättsfallet som är vägledande för ALLA i Sverige oavsett kommunernas egna gissningar/tolkningar.

Sen finns det rättsfall som säger att ca 170 cm var bygglovspliktigt.

Så i normalfallet kan man vara nästan säker på att 120 cm är ok och 170 inte okej

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Förstår faktiskt inte vad du menar alls? Vid all byggnation, med eller utan bygglov så bör man ha koll på sina fastighetsgränser. Står det det tex 4,5 m så står det inte samtidigt att man bör vara uppmärksam på vart gränsen går. Det är varje fastighetsägares ansvar att veta eller ta reda på.
Hänger du inte med på mitt resonemang? Jag försöker igen. :)

För dig och mig kanske det är självklart att man som fastighetsägare ska ha koll på sina fastighetsgränser men de facto finns det många som inte har det, det kan vi bl a läsa här på forumet. Folk köper t ex fastigheter utan att ha undersöka gränsen närmare och litar på att ett staket eller en häck visar gränsen.

Min erfarenhet är att ”marknära åtgärder” gärna ”spiller över” på grannfastigheten, i tron om att man håller sig på sin egen tomt. Grannen uppmärksammar att något är på gång i ”gränslandet” och börjar rota i det, gnälla på grannen och anmäla till kommunen. Det blir ett efterspel som kan kosta både pengar och möda.

Det är därför jag tror att denna ”brasklapp” finns med i texten från Upplands-Bro kommun. Det är en situation där det lätt blir fel och kommunen förtydligar. Jag ser inget fel i det.

Redigerat:
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
F FreddeB62 skrev:
Juridiken själar ställer till det för oss vanliga dödliga som vanligt. Det kan stå väldigt tydligt när det behövs bygglov men inte riktigt lika tydligt när det inte behövs bygglov.
Jag är personligen väldigt fascinerad över vilken osäkerhet som verkar råda kring just denna fråga just nu. Olika kommuner skriver helt olika saker på sina hemsidor. Vi har i andra trådar sett att vissa kommuner skriver en sak för att sedan bara ta bort sina texter utan kommentar.
Jag har i denna tråd länkat till Sollentuna kommun och Upplands bro om jag minns rätt.

Denna länk är intressant. Här kan man själv läsa lite och dra sina egna slutsatser.:rofl:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...malningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/altan/

Juridiken själar ställer till det för oss vanliga dödliga som vanligt. Det kan stå väldigt tydligt när det behövs bygglov men inte riktigt lika tydligt när det inte behövs bygglov.
Jag är personligen väldigt fascinerad över vilken osäkerhet som verkar råda kring just denna fråga just nu. Olika kommuner skriver helt olika saker på sina hemsidor. Vi har i andra trådar sett att vissa kommuner skriver en sak för att sedan bara ta bort sina texter utan kommentar.
Jag har i denna tråd länkat till Sollentuna kommun och Upplands bro om jag minns rätt.

Denna länk är intressant. Här kan man själv läsa lite och dra sina egna slutsatser.:rofl:
[länk]
Juridiken är krånglig i gränslandet och många kommuner väljer "riktlinjer" som inte har stöd i lagar eller rättspraxis för att vara på säkra sidan.

Men det finns också exempel åt andra hållet.

[länk]
En glasklar kommun till: https://bygglov.stockholm/nar-behov...ttre-utseende/altan-tradack-terrass-uteplats/

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Juridiken är krånglig i gränslandet och många kommuner väljer "riktlinjer" som inte har stöd i lagar eller rättspraxis för att vara på säkra sidan.

Men det finns också exempel åt andra hållet.
Exakt så! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.