Byggahus.se
Är det någon som har byggt eller vet om det går att bygga en altan som har trallen i marknivå, dvs. i samma nivå som gräsmattan (ingen förhöjning). Jag vill ha en nersänkning i min altan och då behöver jag lägga reglarna under marknivå. Är det riskabelt eller okej? Jag kan inte höja den andra delen för då kommer jag för högt mot huset.

3D-modell av en altan med trall i marknivå intill en gräsmatta och husvägg, med en nedsänkt sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är väl bara att gräva ut.

• Gilla
rsa
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Det är väl bara att gräva ut.
Kanske är det så enkelt!? Normalt står reglarna ovanför marken. Om jag gräver ur kommer reglarna hamna under marknivå. Det blir som en liten bassäng. Risk att reglarna står i vatten vid kraftigt regn. Men det kanske är okej?

Rickard.
Detta är ingenting nytt så det kan fungera men det är såklart viktigt att marken är dränerande så det inte blir en stor pöl varje gång det regnar.

Välj ntr a. Virke.

• Gilla
rsa
  • Laddar…
Dränera beroende på vad som är i marken så inte vatten blir stående.

Gör en "skyddsvall" mot huset så att det vatten som finns inte rinner mot huset.

/ATW

Gräver man en grop utanför huset borde vattnet rinna dit istället för mot huset av sig själv.

A ArneTW skrev:
Gör en "skyddsvall" mot huset så att det vatten som finns inte rinner mot huset.
/ATW
Dränerat runt huset, så det borde inte vara något problem om lite vatten rinner mot huset vid kraftiga regn.

I den nedre delen kan jag gräva ner något dräneringsrör i så det inte blir en bassäng där med stående vatten.

Jag gör på samma sätt, kör makadambädd ut från huset och fyller mot trädäcket. Eventuellt lägger jag något mellan jord och trä typ platonmatta eller grus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.