Hej,
Förlåt för min svenska, jag är från Nederländarna men bor nu 5 år i Sverige.
Jag har köpt hus med stor altan (på solsidan) som behöver ny färg på. Jag försöker tar en ljusare färg men gammel lasyr kom inte tillräckligt av. Jag har försökt med: Butinox terrasförnyare. Ser resultat på bilder. Det är också på bilder vilka lasyr förra ägaren har sätt på.
Vår trä är räfflad (om det heter så), så slippa kan jag inte göra.
Flera frågor:
- Finns det en enkelt lösning för att helt ta bort gammel lasyr?
- Vilken specifik lasyr eller lösning skulle ni rekommendera för att skydda altan så länge som möjligt. För att vi hoppas inte göra det här varannat år.
- Om jag sätter på nya lasyr, vad behöver jag göra innan att måla över? Den terrasförnyare och terrastvätt och sedan måla?
Tack om ni har rådgivning.
Mvh Rob
Förlåt för min svenska, jag är från Nederländarna men bor nu 5 år i Sverige.
Jag har köpt hus med stor altan (på solsidan) som behöver ny färg på. Jag försöker tar en ljusare färg men gammel lasyr kom inte tillräckligt av. Jag har försökt med: Butinox terrasförnyare. Ser resultat på bilder. Det är också på bilder vilka lasyr förra ägaren har sätt på.
Vår trä är räfflad (om det heter så), så slippa kan jag inte göra.
Flera frågor:
- Finns det en enkelt lösning för att helt ta bort gammel lasyr?
- Vilken specifik lasyr eller lösning skulle ni rekommendera för att skydda altan så länge som möjligt. För att vi hoppas inte göra det här varannat år.
- Om jag sätter på nya lasyr, vad behöver jag göra innan att måla över? Den terrasförnyare och terrastvätt och sedan måla?
Tack om ni har rådgivning.
Mvh Rob
Tvätta ordentligt och på med ny lasyr skulle jag säga. Vet inte hur stor skillnad denna "terassförnyare" kommer göra om du ändå lägger på mer lasyr sedan.
Tänk också på att det inte bara är färgen som gör det. Det visuella intrycket kommer också från själva materialet, och materialet är mer nött/slätare där folk har gått mest. Vi går på ungefär samma ställen hela tiden och nöter ned delar som blir släta medan det runtomkring har en grövre struktur.
Tänk också på att det inte bara är färgen som gör det. Det visuella intrycket kommer också från själva materialet, och materialet är mer nött/slätare där folk har gått mest. Vi går på ungefär samma ställen hela tiden och nöter ned delar som blir släta medan det runtomkring har en grövre struktur.
Hur ser den ut på undersidan? En del av den räfflade trallen är brun redan när man köper den och då kan du nog bara följa samma färgton eller göra den mörkare.
Är det ojämnt slitet så kan en strykning med färglös lasyr och sedan en med pigment göra att de mest slitna delarna inte suger i sig mer pigmenterad iasyr än resten. Det är inte säkert att det blir bra så testa någonstans där det inte syns så mycket.
En färglös lasyr kan också bli så bra att du nöjer dig med det.
Är det ojämnt slitet så kan en strykning med färglös lasyr och sedan en med pigment göra att de mest slitna delarna inte suger i sig mer pigmenterad iasyr än resten. Det är inte säkert att det blir bra så testa någonstans där det inte syns så mycket.
Tack. De här är en ny delZ z_bumbi skrev:Hur ser den ut på undersidan? En del av den räfflade trallen är brun redan när man köper den och då kan du nog bara följa samma färgton eller göra den mörkare.
Klicka här för att svara