Byggahus.se

Altan + dränering frågor / Hjälp

1. Apako
    Medlem Nivå 1
    Hej, helt ny här. Hoppas jag la denna tråd på rätt ställe..

Ska köpa ett hus som vi har kollat privat, ska skriva papper på lördag m,m.

Huset har stort behov av att dränering. Nu finns det en altan som vår tanke är att riva ner och bygga en ny i framtiden. Men vi måste riva ner den för att dränera.

Nu till mina frågor.
    Behöver jag ha rivningslov för att montera ner altanen?
    Tanken på att det redan finns bygglov om altan sedan innan så tänker jag att man kan bygga en ny utan bygglov?

Största problemet är altanen, vad jag ska göra när vi dränera huset.
    Har ni några tips? Förklaringar?

Suttit i samma knipa? Vi har grannar på höger och vänster sida, det är mer än 5 meter från altan till deras tomt.

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Välkommen till forumet!

Om det finns bygglov för altanen så får du formellt inte först riva hela altanen och bygga en exakt likadan utan att först söka rivningslov och nytt bygglov. Men om det gäller en altan utan inglasning som inte är högt över marken behövs normalt inte bygglov heller. Personligen hade jag inte brytt mig om det formella dock om det skulle vara fallet :).

Lycka till med köpet!

3. Apako
    Medlem Nivå 1
    Tack! :)
    Kommer blir en del frågor o trådar i detta forum, jag som i grunden är it-nörd.

Se bild, Den ligger plant på marken. Den är halvt-inglasad"?" Så båda väggarna som du ser på bilden är inglasad, men icke på framsidan. Blir det ett problem?

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Du kan ju kolla med kommunen om det finns bygglov på den till att börja med. Sen skulle jag väl säga som så att så länge du håller dig väl med grannarna och pratar med dem före om att du kommer bygga upp den exakt lika dan och låter bli fråga bygglovskontoret på kommunen så behöer man inte göra det mer krångligt än nödvändigt :D

5. M
    Medlem · Nivå 9
    Rent formellt får man renovera uterummet och det behöver då finnas lite kvar av den.

det finns säkert de som kan säga exakt vad som behöver va kvar.

men som tidigare sagts om du bygger ny likadan är det ”bara” grannarna som du behöver hålla glada....

• Laddar…
  6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Om jag inte minns helt fel från andra trådar om vad som räknas som renovering eller rivning så varierar det mellan kommuner, från de som är mer praktiskt lagda till de som allmänt krånglar så man behöver behålla avsevärda delar för att det ska kvala in som renovering. För TS del så skulle det komplicera och fördyra omdräneringen vansinnigt mycket. Det vore bättre att sådana bygglovsavdelningar ägnade sig åt mer väsentliga arbetsuppgifter.

Ett tips kan väl vara att dokumentera nuvarande altan noga med foton och mått ifall det bli tjafs.

• Laddar…