43 301 läst · 420 svar
43k läst
420 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.
Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.
Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.
26.345 kronor
18.019 kWh
Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.
Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.
Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.
Är det egentligen dyrt?
Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?
Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?
Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.
72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.
Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.
26.345 kronor
18.019 kWh
Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.
Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.
Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.
Är det egentligen dyrt?
Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?
Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?
Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.
72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Ju mer man förbrukar desto billigare per kWh. Här i vår villa förbrukar vi bara 9000 per år tack vare att vi har investerat i modern teknik, bra fönster och mycket annat. För oss blir totala priset över 2 kr/kWh. Och då har vi ändå avancerad styrning som flyttar mycket förbrukning till de billigaste timmarna.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 601 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 601 inlägg
Jan till nov 6200 kWh, 15200kr; 2,45kr/kWh och 45kr/d.
Håller med om att det inte är vansinniga pengar. Kan inte jämföra med kaffe på stan, eftersom jag inte köper det
För mig är det sura att tyskarnas idiotpolitik förstör marknaden här. Att det är svårt att bygga baskraft när priserna flaxar så. Att ha en expanderande grön industri. Inte så mycket att el i mitt hushåll kostar lite mer än VA, sophämtning och hemförsäkring gör tillsammans.
Håller med om att det inte är vansinniga pengar. Kan inte jämföra med kaffe på stan, eftersom jag inte köper det
För mig är det sura att tyskarnas idiotpolitik förstör marknaden här. Att det är svårt att bygga baskraft när priserna flaxar så. Att ha en expanderande grön industri. Inte så mycket att el i mitt hushåll kostar lite mer än VA, sophämtning och hemförsäkring gör tillsammans.
Men om du bor i sydligaste Sverige så har du betydligt varmare klimat i snitt.D Dilato skrev:
Skulle jag byggt 80 mil söderut så skulle jag ha betydande antal kWh lägre förbrukning
Det som sticker ut är ju hur sinnessjukt mycket som försvinner i skatt och moms inser jag nu. Var tvungen att göra en 12-månaders koll själv nu efter jag läste den här tråden.
Till Tibber har jag betalat ca 10 500 kronor för 15 121 kWh hittills 2024.
Till nätägaren har jag betalat hittills typ 18 000 och fördelningen där ser ut såhär. Totalt inkl allt alltså omkring 1.85 per kWh men själva elen har bara kostat 70 öre per kWh. 🙃
Till nätägaren har jag betalat hittills typ 18 000 och fördelningen där ser ut såhär. Totalt inkl allt alltså omkring 1.85 per kWh men själva elen har bara kostat 70 öre per kWh. 🙃
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pengarna måste in... Att beskatta nåt som ska försvinna är ju inte långsiktigt.Claes Sörmland skrev:
Så vi får nog ställa in oss på högre skatt på Energi kombinerat med kanske kilometerskatt på bilar.
/ATW
Det här är en bra och viktig bild att ha med sig. Eftersom energiskatten ligger på elnätsfakturan och det är moms på skatten så blir det ofta fel att man tror elnätet är superdyrt. Skatten borde nästan skickas separat så alla vet om att man betalar en stor skatt och att det inte är dolt på något vis.berisen skrev:Det som sticker ut är ju hur sinnessjukt mycket som försvinner i skatt och moms inser jag nu. Var tvungen att göra en 12-månaders koll själv nu efter jag läste den här tråden.
[bild]
Men vad avser du med elöverföring?
Ja det är ju någon avgift som ligger på 12,00 öre/kWh enligt fakturorna. Det är alltså en ytterligare kostnad de lägger på utöver själva abonnemangsavgiften.Hemingway skrev:Det här är en bra och viktig bild att ha med sig. Eftersom energiskatten ligger på elnätsfakturan och det är moms på skatten så blir det ofta fel att man tror elnätet är superdyrt. Skatten borde nästan skickas separat så alla vet om att man betalar en stor skatt och att det inte är dolt på något vis.
Men vad avser du med elöverföring?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 202 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 202 inlägg