Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Allvarliga brister hos många element och värmefläktar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 188 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    • Laddar…
  2. D
    Medlem · E · 25 561 inlägg
    Jag gillar inte den här vinklingen. De flesta föll på bristande dokumentation. Typ att den var på fel språk eller någon varning inte fanns med. Men bland de fel dom listas i artikeln finns inte ens det med. Hur många har verkliga fel?

• Laddar…
  3. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 546 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Håller med: Att det inte finns dokument på tex svenska har ingen betydelse för mig...och antagligen läser de flesta inte den iaf.

Att produkterna däremot håller måttet vid normal användniung känns mycket viktigare

4. A
    Anonym
    • Laddar…
  5. M
    Renoverare · Norrköping · 2 334 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    • Laddar…
  6. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser · Västra Götalands · 9 051 inlägg

lars_stefan_axelsson

Besserwisser
    Kunde inte hållit med mer. Och jag skulle gärna gått ett steg längre. Jag vill ha "säkerhetsinformationen" i två delar.

En del för idioter som man utan risk kan strunta i. Här kan man skriva allt av typen "torka inte djur i mikrovågsugnen", "använd inte brödrosten i badkaret" eller varför inte "använd inte apparaten om den just blivit överkört av en lastbil" och liknande självklarheter.

Sedan vill jag ha en tydligt märkt del med faktiskt säkerhetsinformation om just den här makapären. Dvs om det finns något specifikt man bör tänka på när man använder just den här apparaten. Som (dåligt) exempel, jag köpte t ex en gång en roterande stålborste som det visade sig gärna släppte strån. Där var uppmaningen (tryckt på trissan) att använda ögonskydd inte bara en "safety Sally"-uppmaning bland alla andra. Här var det faktiskt helt avgörande om man ville ha synen i behåll.

Att man blandar ihop värmare med otillräckligt isolationsavstånd med "finns ingen manual på svenska" är ju inte konsumentupplysning, utan snarare dess motsats.

• Laddar…
  7. B
    Byggnadsvårdare · gävleborg · 821 inlägg

Bjor

Byggnadsvårdare
    Så här håller tidningar på för att locka köpare. Men att hålla på så på detta forum är dåligt.:lying:

8. C
    Medlem · 14 057 inlägg
    Hur vet du det? Rapporten är inte släppt ännu(?)

9. D
    Följ länken tidigare i tråden. Specifikt var det varningar riktade mot användare med lågt intellekt (eller vad de nu kallades) och barn som saknades. Dvs, inga tekniska brister.

10. P
    Medlem · Gävleborg · 1 148 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Jag vet inte var i den länkade texten du hittar något om lågt intellekt. Du skulle nog behöva läsa om raden:

• Laddar…
  11. D
    Det vanligaste felet var ”
    • Frånvaro av viktig säkerhetsinformation för användning av värmare mot målgruppen barn och andra utsatta användare.”

Det stämmer att det inte stod lågt intellekt, vilket jag reserverade mig för då jag inte mindes riktigt vad det stod.

Men det vanligaste felet är att en speciell sektion i varningstexten saknas.

• Laddar…
  12. C
    Medlem · 14 057 inlägg
    Hur menar du?
    Jag ser följande text när jag läser pressreleasen:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-10-1_15-51-7.png

Menar du att det är det vanligaste felet för att det står först på listan?
    Och hur vet du att "de flesta" föll på just den punkten?

13. P

PatrikJo

Medlem
    Om du hade flyttat ditt citattecken lite lite tidigare i meningen hade du sett att det står DE vanligaste felen. De är inte placerade i ordning.
    Missförstår du med flit?

14. D
    Är de inte? Hur vet du det?

15. P

PatrikJo

Medlem
    Vad tyder på att det skulle vara så? Framförallt eftersom 90 % av enheterna klarade dokumentationskontrollen.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.