Endast 3 av 60 testade element och värmefläktar klarade testet med godkänt resultat.
Du kan läsa artikeln här: Allvarliga brister hos många element och värmefläktar
-
På konsumentens sida · 3 188 inlägg 28 sep 2022 09:58
-
Medlem · E · 25 561 inlägg 28 sep 2022 10:0628 sep 2022 10:06 #2
Jag gillar inte den här vinklingen. De flesta föll på bristande dokumentation. Typ att den var på fel språk eller någon varning inte fanns med. Men bland de fel dom listas i artikeln finns inte ens det med. Hur många har verkliga fel?
- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 5 546 inlägg 28 sep 2022 10:3828 sep 2022 10:38 #3
Att produkterna däremot håller måttet vid normal användniung känns mycket viktigare- Laddar…
-
28 sep 2022 10:59 #4
Man har medvetet tagit bort första raden i punktlistan vilket gör att det hela ser mycket värre ut. Här är orginaltexten för den som vill ha den mindre sensationslystna versionen: https://www.elsakerhetsverket.se/om...resultat-da-varmeflaktar-och-element-testats/
- Laddar…
-
-
Besserwisser · Västra Götalands · 9 051 inlägg 28 sep 2022 11:53
lars_stefan_axelsson
Besserwisser- Västra Götalands
- Medlem jan 2008
- 9 051 inlägg
- 6 097 gillningar
- 116 bilder
28 sep 2022 11:53 #6
En del för idioter som man utan risk kan strunta i. Här kan man skriva allt av typen "torka inte djur i mikrovågsugnen", "använd inte brödrosten i badkaret" eller varför inte "använd inte apparaten om den just blivit överkört av en lastbil" och liknande självklarheter.
Sedan vill jag ha en tydligt märkt del med faktiskt säkerhetsinformation om just den här makapären. Dvs om det finns något specifikt man bör tänka på när man använder just den här apparaten. Som (dåligt) exempel, jag köpte t ex en gång en roterande stålborste som det visade sig gärna släppte strån. Där var uppmaningen (tryckt på trissan) att använda ögonskydd inte bara en "safety Sally"-uppmaning bland alla andra. Här var det faktiskt helt avgörande om man ville ha synen i behåll.
Att man blandar ihop värmare med otillräckligt isolationsavstånd med "finns ingen manual på svenska" är ju inte konsumentupplysning, utan snarare dess motsats.- Laddar…
-
30 sep 2022 14:35 #7
Så här håller tidningar på för att locka köpare. Men att hålla på så på detta forum är dåligt.
- Laddar…
-
-
Medlem · E · 25 561 inlägg 1 okt 2022 15:161 okt 2022 15:16 #9
-
1 okt 2022 15:24 #10
- Laddar…
-
Medlem · E · 25 561 inlägg 1 okt 2022 15:281 okt 2022 15:28 #11
- Frånvaro av viktig säkerhetsinformation för användning av värmare mot målgruppen barn och andra utsatta användare.”
Det stämmer att det inte stod lågt intellekt, vilket jag reserverade mig för då jag inte mindes riktigt vad det stod.
Men det vanligaste felet är att en speciell sektion i varningstexten saknas.
- Laddar…
- Frånvaro av viktig säkerhetsinformation för användning av värmare mot målgruppen barn och andra utsatta användare.”
-
1 okt 2022 15:52 #12
Jag ser följande text när jag läser pressreleasen:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Menar du att det är det vanligaste felet för att det står först på listan?
Och hur vet du att "de flesta" föll på just den punkten? -
2 okt 2022 07:19 #13
Missförstår du med flit? -
Medlem · E · 25 561 inlägg 2 okt 2022 08:06
-
2 okt 2022 08:32 #15
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.
Liknande trådar
-
Allvarliga brister hos importerade elprodukter
Artikelkommentarer -
Kontrollvecka inom byggsektorn visade på allvarliga brister
Artikelkommentarer -
Allvarliga brister hos många LED-lampor
Artikelkommentarer -
Fukt och mögel: Allvarliga brister i var tredje hus
Artikelkommentarer -
Allvarliga brister på installation.
Frågor och svar om el och teknik