Byggahus.se

Allt fler trasiga värmepumpar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 361 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Skadeanmälningarna på värmepumpar, framför allt luft- och vattenvärmepumpar, ökar kraftigt.

Du kan läsa artikeln här: Allt fler trasiga värmepumpar

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
  3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Mattias

Trist att vi alla ska vara med och betala högre premier för att gemene man väljer att köpa billiga värmepumpar på stormarknaden. Köp märkespump så kanske dessa tveksamma butikskedjor försvinner nån gång.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Maria

Min personliga åsikt är att man bör undvika NIBE så gott det går. Vår VP har gått paj två gånger på 11 år och helt förstört kalkylen. Billigare uppvärmning med VP - struntprat! Nästa hus skall jag försöka bygga utan...

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: poopmaster

Anmälningarna borde väl gälla lite dyrare pumpar, för det finns väl ingen som skadeanmäler en värmepump för 5000 spänn?

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: kolla länken i första kommentaren

det var bra beskrivet där i kommentarerna hur sammanställningen är gjord och problemet med statistiken: Fel under första två åren anmäls ej eftersom de går på garanti, därefter anmäls fel så länge värdet på pumpen minus åldersavdrag är högre än självrisk - dvs statistiken gäller ca 3-8 år gamla pumpar. Typ.. komplicerat men intressant

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Frusen

Har ingen bättre erfarenhet än andra användare.
    Min situation är följande:
    Efter 5år 3mån fick jag haveri på Panasonic E12 luftvärmepump.Installerad av certifierad montör. Ber kostnad 12000 , försäkringen (LF) ersätter med 5100kr.
    Grannen hade haveri eft 5år 1mån.Samma istallatör o fabrikat.
    Så förtjänsten börjar bli marginell på denna investering.

8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: B-m

Folk tycks tro att det är stormarknads pumpar som pajar. Så är det knappast finns nog ingen försäkring som täcker en pump för 5-6000 dom har ju 2 års garanti o sen är dom knappt värda självrisken i försäkringsbolagetns ögon. Nej det är dyra kända märken men med ofta samma komponente som dom billiga, lika med större förtjänst för säljarna.

9. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Morgan

Har själv en "billigvärmepump" som alla skall ge skulden för att de är skitdåliga.
    Det är inte tillfälle. Vi köpte en pump för 5000 betalade 1000 spänn för att vakuumsug rören. Har fungerat felfritt i snart 7 år.
    Senare hjälpte jag att montera två pumpar hos några grannar. Dessa har en snabbkoppling så man spar vakumsugningsproblemet. Båda kostar runt 6000 och har fungerat prickfritt!

Jag har sett att Vi i Villa gärna vill svartmåla billiga pumpar, och marknadsföra de dyrare. Tänk bara på att ju mera komplex en värmepump blir, desto lättare kan det uppstå fel. Och ja, jag tror också att det är med dessa som med bilarna, samma prylar, men annan etikett och prislapp.
    Kommer aldrig att köpa en pump som är utsliten när du har nedbetald den.

När den dagen kommer den lägger av, belastar jag inte försäkringen och alla andra försäkringstagare med min kostnad heller :)

Fram för rätt pris på dyra pumpar, allt för höga marginaler på dessa produkter.

10. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Bosse.

Håller med Morgan, de billiga pumparna fungerar braoch kostar 5000:-
    jag tänker inte köpa "märkes"pumpar som kostar 3-5 ggr och inte är märkbart bättre.

11. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: slurppe99

Det finns väl sämre billiga pumpar också så frågan är vilka ni rekommenderar? Resultaten dras ner av alla lycksökare som köpt billiga märkespumpar och fått dåliga installationer samt ändå får 2-5 års garanti. Vissa har nu börjat med 6års komplett garanti och inte bara på kompressor. De förbättras från år till år. Kommer att köpa en kraftigare llvp när min går sönder. Normal driftstid ca 7-10 år och betalar sig på 4-6 år. Sedan har givetvis de två senaste vintrarna slitit på dem.Titta på värmepumpsforum så får du råd på olika värme förslag.

12. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Monkan

Köpte Mitsubishi för 20000 på Elon för 3 år med installation och har nu fått en service gjord för 1080. Jag tror att kvalitet och en bra utförd installation är a och o. Dessutom tjänar man på att köpa en som kan försörja en större yta än beräknat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.