Ska snart flytta in i vårt nya hus. Totalentreprenad.

Men jag funderar lite på där vår allmogelist möter smyg. Det är bara vid ytterdörrar/altandörrar "problemet" uppstår. Då fönster och altandörrar inte har någon allmogelist. Innerdörrar har dock allmogelist med skurklossar.

Vi ville egentligen ha allmogelist runt fönster/altandörrar med men just då hade inte husbyggaren det med i sin tillvalslista (men det har dem nu uppgraderat till 🤷‍♀️) nåja. Vi har endast smyger runt fönster och altandörrar. Hur möter man då upp allmogelisten snyggast. Så som de gjort är inte acceptabelt i mina ögon.

- Gera listen 45grader så den viker ner längs med smygen? Då sticker smygen ut lite mer än listen.

- Fasa listen så delen som sticker ut utanför smygen ansluter "mjukare"

- en kort skurkloss som avslut? Innan smygkanten? Kanske blir skitkonstigt.

Vad skulle ni ha gjort eller hur har ni löst det om ni hamnat i samma läge?

1a bilden är hur det ser ut nu, sen två alternativa lösningar.

• Allmogelist och smyg vid dörrkarm, där listen inte möter smygen snyggt. Träytan och listen syns tydligt, med en ojämn kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av två alternativa lösningar för hur allmogelist kan möta smygen, med vinklade och fasade kanter markerade.
    Skapa konto
  • Allmogelist möter träpanel och golv vid ett hörn, där listen är sågad för att passa mot smygen.
    Skapa konto
  • 3D-ritning som visar två vita profiler som möts i en hörna, med detaljerade konturer för snickerilister mot en jämn yta.
    Skapa konto
  • Bottenkloss i vitt furu, märkt "EHL Prolist", storlek 75x100x28 mm. Produkten visas på vit bakgrund med textinformation ovanför.
    Skapa konto
Såna här bottenklossar/sockelkloss/skurkloss har man satt vid innerdörrar med allmogefoder mot allmogesockeln

• Sockelkloss i vitmålad furu, 75x100x28 mm, för användning vid innerdörrar med allmogefoder.
    Skapa konto
J
Smaken är som baken😉 delad..
Sand down som du har på en av bilderna ser proportionerligt ut..
Klossar och din gerningsvariant kommer att dra till sig allas ögon och det är väl inte det man vill..

• Gilla
Bluegreengrey77
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Smaken är som baken😉 delad..
Sand down som du har på en av bilderna ser proportionerligt ut..
Klossar och din gerningsvariant kommer att dra till sig allas ögon och det är väl inte det man vill..
Bra input gällande vad som drar till sig ögon! Då vet jag att jag vill köra på lösningen med fasningen! 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.