Hej. Jag håller på att byta ut gamla enkla lister mot allmogelister. Nu är jag osäker hur jag ska göra vid öppningar mellan rum och även ut till altanen.
Idag sitter det smyg som ramar in öppningen men öppningen slutar i väggen så vet inte hur jag ska göra med allmogelist runt dörren.
Någon som har en bra ide hur man brukar göra?
Tack
Idag sitter det smyg som ramar in öppningen men öppningen slutar i väggen så vet inte hur jag ska göra med allmogelist runt dörren.
Någon som har en bra ide hur man brukar göra?
Tack
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Byt alla lister till rejälare så det passar mot din allmogelist du valt.
Allt hänger ihop, så gör det mer utsmyckat som din nya fina list.
Kanske du ska köra med skurklossar för att få det mer allmogelikt.
/W
Allt hänger ihop, så gör det mer utsmyckat som din nya fina list.
Kanske du ska köra med skurklossar för att få det mer allmogelikt.
/W
ja det hade vart snyggt att klä in passagen med allmogelist men hur gör jag uppe i hörnet vid väggen där pilen pekar?
tänk på att det är inte allmänt så att hus 'tål' allmogisering utan att se översminkade ut. fram till 1925 är det vanligen ok, sen fanns det ett fönster på 70-talet. i övrigt är det problematiskt.
värst är om man ger sig på det med ett sextiotalshus, med släta dörrar och tunna listverk i högvärdiga trämaterial.
rena helgerånet.
öppningen du frågar om skall självklart vara utan ytterligare list än utgångsläget. alternativet är att du smalnar av dörröppningen till höger i bild, så att samma list får plats runtom.
men öppningen är redan i trängsta laget...
värst är om man ger sig på det med ett sextiotalshus, med släta dörrar och tunna listverk i högvärdiga trämaterial.
rena helgerånet.
öppningen du frågar om skall självklart vara utan ytterligare list än utgångsläget. alternativet är att du smalnar av dörröppningen till höger i bild, så att samma list får plats runtom.
men öppningen är redan i trängsta laget...
Det stämmer, huset är ett klassiskt trähus från 2004 men det har lite snickarglädje till det yttre och det ligger lantligt och jag tror det kommer bli fint med allmogelister.
Jag ska även sätta allmoge lister runt fönster och dörrar så det blir enhetligt.
Dock är det några ställen som jag klurar lite på hur jag ska få det snyggt.
Tänk er denna stilen till det yttre.
Jag ska även sätta allmoge lister runt fönster och dörrar så det blir enhetligt.
Dock är det några ställen som jag klurar lite på hur jag ska få det snyggt.
Tänk er denna stilen till det yttre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ja det där huset leker med 1880-talet, så det är en bra utgångspunkt.
hade även jag funderat på att byta fönsterlisterna som är av en typ som kom till mer allmän användning först hundra år senare. men dörröppningen du frågade om först hade jag lämnat.
hade även jag funderat på att byta fönsterlisterna som är av en typ som kom till mer allmän användning först hundra år senare. men dörröppningen du frågade om först hade jag lämnat.
Gjuten platta finns
. Jag bara tog en färdig 3d bild jag hittade hos en husleverantör för att visa på husets stil.
Jag hade tänkt sätta samma typ av list som golvet fast smalare då. 69mm och till dörrar 95 mm.R rakt09 skrev:
Vilken typ av list tänkte du på?
tänkte på fönsterlisterna på fasaden. de på skissen är ett modernt hittepå, men som försöker se gammeldags ut. spreds som en löpeld efter att burspråksepidemin från 1980-talet börjat bedarra. inget fel alls använda på ett hus från 2004, men inte förstahandsval på ett på riktigt äldre hus.
Ja då förstår ag
Okej, japp, jag håller med. Det hade vart fint med lite andra lister på utsidan.R rakt09 skrev:
Klicka här för att svara