44 973 läst · 173 svar
45k läst
173 svar
Allmän tråd om råttor (inte möss!)
Du behöver inte fästa den på en vägg, jag har gjort en enkel ställning där jag skruvat fast det medföljande fästet för att kunna flytta fällan.L Lilla Yk skrev:
Den syns i en av bilderna. Patronen är superenkel att byta, bara skruva ur och skruva i en ny. En standardpatron så köp på Biltema eller liknande för att spara in lite på den kostnaden.
Uppdatering om vår fina råtta i garaget 🙈
Den var mycket renlig, bajsade bara på ett ställe, kiss har vi inte hittat. Gjorde inte sönder något (utifrån bajset tror vi att den har bott i garaget i flera månader) - förmodligen använde den vårt garage som sitt sovrum.
- burfälla och slagfälla - funkade inte (trots olika bete, enligt råd vi har fått), den kom inte ens i närheten
- 20 illaluktande klor-tabletter utlagda i garaget (såna som man använde till pooler) - funkade inte
- ättika i skålar - fungerade inte
- pepparmintsolja från Apoteket - ett dygn senare var råttan borta och har inte syns sen dess (vi har kamera). Vi droppade en flaska i en dubbelgarage. Jag minns att för många år sen blev vi av med möss på vinden just med pepparmintsoljan - den retar andningsvägarna.
Den var mycket renlig, bajsade bara på ett ställe, kiss har vi inte hittat. Gjorde inte sönder något (utifrån bajset tror vi att den har bott i garaget i flera månader) - förmodligen använde den vårt garage som sitt sovrum.
- burfälla och slagfälla - funkade inte (trots olika bete, enligt råd vi har fått), den kom inte ens i närheten
- 20 illaluktande klor-tabletter utlagda i garaget (såna som man använde till pooler) - funkade inte
- pepparmintsolja från Apoteket - ett dygn senare var råttan borta och har inte syns sen dess (vi har kamera). Vi droppade en flaska i en dubbelgarage. Jag minns att för många år sen blev vi av med möss på vinden just med pepparmintsoljan - den retar andningsvägarna.
Kan du visa exakt vilken typ av olja du köpte? Gärna med foto. Det skulle nog hjälpa mig enormt med en sådan olja på visa strategiska ställen där jag ogillar att fingra med fälla 🙂B beza skrev:Uppdatering om vår fina råtta i garaget 🙈
Om man har glädjen att ha fina ekorrar som skuttar omkring i samma område som det finns råttor i, hur ska man då bekämpa råttorna? Måste bli burfälla och identifiering före avlivning väl? För nog finns det väl risk att ekorrarna tar sig in till gift som man lägger ut även om det är i en skyddslåda? Eller att de fastnar i en slagfälla?
Luftgevär skjut domP Pelotard skrev:Om man har glädjen att ha fina ekorrar som skuttar omkring i samma område som det finns råttor i, hur ska man då bekämpa råttorna? Måste bli burfälla och identifiering före avlivning väl? För nog finns det väl risk att ekorrarna tar sig in till gift som man lägger ut även om det är i en skyddslåda? Eller att de fastnar i en slagfälla?
Hej!
Har gått igenom allas inlägg i den här tråden, har grav råttfobi och haft problem sen i våras i mitt kvarter.
En jobbig vår, sommar och höst med hög dos av skräck 😱
Anticimex ställde ut en låda med gift, de åt för glatta livet.
Lådan togs bort en fredag och på måndagen efter såg min dotter en jäkel springa in under trädäcket på ljusa dagen.
Anticimex hit igen med ny giftlåda.
Snön kom i förra veckan och jag såg tydliga spår. Hittade grävhål där jag täppt till med jord runt trädäcket.
Jag köpte en rörelsekamera och det tog fyra timmar efter den var uppsatt och en oinbjuden gäst dök upp. Sprang omkring och roade sig i runt en timme.
Kvällen efter (nästan exakt samma tid) dök två objudna gäster upp men stannade inte så länge. De två var mindre i storlek (barn till den första?).
De springer i planteringslådorna och in under trädäcket som är upphöjt.
Jag har panik och vågar inte gå ut på kvällen. Min hund spårar mycket när han är ute i trädgården så det är uppenbart att han känner att de finns där.
Long story, sorry.
Jag lutar åt att riva upp trädäcket som andra gjort här men det är ett stort arbete att genomföra i vintertid 🥶
Har någon köpt gift från utlandet? Hur funkar det och vad är riskerna om man beställer online? Vill helst inte åka fast för att ha fört in olagliga produkter.
Något annat bra tips som jag kan agera på? Känner mig helt uppgiven och rädd men går in i krigs-mode för de ska minsann inte vinna.
Har gått igenom allas inlägg i den här tråden, har grav råttfobi och haft problem sen i våras i mitt kvarter.
En jobbig vår, sommar och höst med hög dos av skräck 😱
Anticimex ställde ut en låda med gift, de åt för glatta livet.
Lådan togs bort en fredag och på måndagen efter såg min dotter en jäkel springa in under trädäcket på ljusa dagen.
Anticimex hit igen med ny giftlåda.
Snön kom i förra veckan och jag såg tydliga spår. Hittade grävhål där jag täppt till med jord runt trädäcket.
Jag köpte en rörelsekamera och det tog fyra timmar efter den var uppsatt och en oinbjuden gäst dök upp. Sprang omkring och roade sig i runt en timme.
Kvällen efter (nästan exakt samma tid) dök två objudna gäster upp men stannade inte så länge. De två var mindre i storlek (barn till den första?).
De springer i planteringslådorna och in under trädäcket som är upphöjt.
Jag har panik och vågar inte gå ut på kvällen. Min hund spårar mycket när han är ute i trädgården så det är uppenbart att han känner att de finns där.
Long story, sorry.
Jag lutar åt att riva upp trädäcket som andra gjort här men det är ett stort arbete att genomföra i vintertid 🥶
Har någon köpt gift från utlandet? Hur funkar det och vad är riskerna om man beställer online? Vill helst inte åka fast för att ha fört in olagliga produkter.
Något annat bra tips som jag kan agera på? Känner mig helt uppgiven och rädd men går in i krigs-mode för de ska minsann inte vinna.
Var glad för att Anticimex ställer upp med gift i alla fall - det kan ta tid innan råttorna försvinner.
Hade själv problem i flera år utan att Anticimex ville ge mig mer än en oduglig slagfälla - fixade eget gift (bara att googla efter det) och det har varit råttfritt i ett par år nu.
Hade själv problem i flera år utan att Anticimex ville ge mig mer än en oduglig slagfälla - fixade eget gift (bara att googla efter det) och det har varit råttfritt i ett par år nu.