78 459 läst ·
282 svar
78k läst
282 svar
Allmän tråd om råttor (inte möss!)
I vårt fall lät det som att gift var en första åtgärd. Jag hoppas inte att det är så allvarligt!L Lilla Yk skrev:Att Anticimex placerar ut gift tyder på att problemet är mycket allvarligt. Den information jag fått är att de undviker gift så mycket som möjligt eftersom det kan få biverkningar. Gift tar de till som sista utväg.
Bra att du kompletterar med fällor. Vad har du för fällor? Tänk på att råttor är väldigt klipska och du måste vara extremt tålmodig. De gånger jag fått napp har det tagit någon månad från att jag upptäckte dem.
Variera gärna betet i fällorna och variera även typer av fällor. Har märkt att råttor är förtjusta i kött, typ korv.
Jag brukar inte filma, men jag har valt att göra det så obekvämt som möjligt för dem. Slänger kaffesump i trädgården, har lampor med rörelsedetektor, klipper gräset kort och ordentligt med fällor. Når råttorna bytts ut mot möss i fällorna är det en indikation på att du börjar bli av med problemet (råttor brukar skrämma bort möss och de vågar sig fram när råttorna försvunnit).
De första fällorna jag köpte hette T-Rex, från skadedjursbutiken.se. Nu har jag beställt 3st Mjölner, och 3st ”klassiska” råttfällor i trä med dubbla fjädrar. Bra tips med korv/kött, det ska jag testa. Häromdagen bytte jag bete från något syntetiskt bete till Nutella, men jag vet inte ännu om det har gjort någon skillnad.
Vi har blivit nitiska med att plocka bort fallfrukt från vårt äppelträd som ligger precis intill altanen (gissningsvis är det därifrån de får sin föda), och klipper/trimmar gräset kort runt altanen. Men det känns som att de har en liten fristad under altanen och i krypgrunden där de antagligen känner sig lite skyddade.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Jag använder tre st billiga TP-link C200, har bra mörkerseende via aktiv IR och hyfsad upplösning med 1080p HD. Inspelning rörelseaktiverat i önskade zoner lokalt (microSD) eller molnlagring (litet dyr månadskostnad, per kamera). Panorering/tilt via app. Kopplas upp via wifi, har en liten TP-link router/AP i hönshus/verkstad som ansluts via elnätet till huvudroutern i bostadshuset. Den stora fördelen med kameror är att man kan följa var de rör sig och optimera fällplaceringen.V vrutberg skrev:
Ser just nu att det är åtminstone två möss som fastnat i arsenalen av råttfällor av div sorter, här var det återigen Victor kraftiga träfällor med dubbelfjädrar som tagit dessa. Enormt känsliga och 110% dödliga även för rätt stora råttor. Ser en levande mus på bild nu också (skogsmus) men den lär snart ha gått i någon av alla fällorna; lättlurade med en klick jordnötssmör och litet Nutella vid sidan om. Råttorna gillar som sagt Onsalakorv och litet rå bacon.
God jaktlycka!
H Harald Blåtumme skrev:Vi fortsätter med detta, bra koncept. Vi har två fulla 425g sodastream kvar, bara att mala på.
Vi ser att det det är ett par råttor som fortsatt är inne och rotar i hönsgård/verkstad, så vi kör en ny gasomgång i morron när de har låg aktivitet förmodat nere i sina gångar i den mån de fortsatt kan accessa dessa genom taggtråd etc.
Som det känns så här långt så är typ 75% av hela populationen borta, återstår en del
Nu måste jag testa detta med sodastream-gasning…H Harald Blåtumme skrev:Jag använder tre st billiga TP-link C200, har bra mörkerseende via aktiv IR och hyfsad upplösning med 1080p HD. Inspelning rörelseaktiverat i önskade zoner lokalt (microSD) eller molnlagring (litet dyr månadskostnad, per kamera). Panorering/tilt via app. Kopplas upp via wifi, har en liten TP-link router/AP i hönshus/verkstad som ansluts via elnätet till huvudroutern i bostadshuset. Den stora fördelen med kameror är att man kan följa var de rör sig och optimera fällplaceringen.
Ser just nu att det är åtminstone två möss som fastnat i arsenalen av råttfällor av div sorter, här var det återigen Victor kraftiga träfällor med dubbelfjädrar som tagit dessa. Enormt känsliga och 110% dödliga även för rätt stora råttor. Ser en levande mus på bild nu också (skogsmus) men den lär snart ha gått i någon av alla fällorna; lättlurade med en klick jordnötssmör och litet Nutella vid sidan om. Råttorna gillar som sagt Onsalakorv och litet rå bacon.
God jaktlycka!
Skulle du kunna förklara igen hur du gör för att få gasen ut ur tuben och in i gångarna? Såg på en bild att du använder rör, men hur få gasen ut ur tuben och in i röret? Jag har inte längre någon sodastream-maskin och har därför inte någon tub här, så jag kan studera mekanismen i öppningen.
Redigerat:
Vi hade samma problem. Hos oss var det avloppsstammarna i krypgrunden som hade spruckit och där sprang de in och ut. Huset är från 1969 så stammarna var av gjutjärn och hade sett sina bästa år. När rören byttes försvann råttorna. Det behöver ju inte vara samma orsak hos dig men kan vara värt att kolla.V vrutberg skrev:Vi har blivit med råttor i krypgrunden och under altanen i trädgården under sommaren. Vi hörde skrapande ljud från kaminen (som står ovanför krypgrunden) under tidig sommar, men förstod inte att ljudet kom från krypgrunden. Vi tänkte att det kom från skorstenen, att det var någon fågel eller så. Så en kväll i augusti hörde vi tydligt att det kom nerifrån golvet. Jag går in i krypgrunden, och längst in hittar jag en stor ansamling spillning. Ringer till vårt hemförsäkringsbolag, och bokar in en tid med Anticimex. De kommer hit, konstaterar att vi har råttor, och placerar ut gift.
Nu har det snart gått två veckor sen de var här, och ljuden från krypgrunden har fortsatt under dessa två veckor. Då det kändes fånigt att bara sitta på arslet och vänta, så köpte jag några råttfällor och placerade ut i krypgrunden och vid altanen. Hittills har de löst ut tre gånger, men utan fångst. Jag inser dock när jag läser den här tråden att vi har mycket att lära (jag hanterade fällorna med bara händer).
Nu har jag beställt fler råttfällor som jag kommer vara mer försiktig med. Men jag har ingen aning om hur många råttor vi har, eller hur de har kommit in i krypgrunden. Risken är att det finns en underjordisk förbindelse mellan krypgrunden och trädgården som mynnar ut under altanen (altanen och krypgrunden gränsar till varandra).
När ni filmar era angripare, vad använder ni för kameror?
De tidigare ägarna av huset råkade ut för precis det. Avloppsstammarna åtgärdades under 2023, så det borde inte vara det den här gången. Men råttorna kan ju kanske ändå ha hittat in den vägen på något sätt?Jenpet skrev:
Vi hade samma problem. Hos oss var det avloppsstammarna i krypgrunden som hade spruckit och där sprang de in och ut. Huset är från 1969 så stammarna var av gjutjärn och hade sett sina bästa år. När rören byttes försvann råttorna. Det behöver ju inte vara samma orsak hos dig men kan vara värt att kolla.
Grejen är att vi fixade till krypgrunden under 2024 med isolerande aeroreflexduk mot marken, och vi skulle gissningsvis behöva riva upp delar av den för att hitta vart råttorna har kommit in. Jag är rätt osugen på det, men det kanske blir nödvändigt. Jag väntar och ser lite vad Anticimex säger när de kommer tillbaka efter två veckor (nu på onsdag).
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Jag förklarar detta i inlägg 217 i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/allmaen-trad-om-rattor-inte-moess.511894/page-15#post-6241243L Lillekitte skrev:Nu måste jag testa detta med sodastream-gasning…
Skulle du kunna förklara igen hur du gör för att få gasen ut ur tuben och in i gångarna? Såg på en bild att du använder rör, men hur få gasen ut ur tuben och in i röret? Jag har inte längre någon sodastream-maskin och har därför inte någon tub här, så jag kan studera mekanismen i öppningen.
Dessa brandsläckare köptes ursprungligen just för syftet att ha lätt tillgängligt i köket vid spisen och ute vid grillen, finessen är att man släcker mindre fett/oljebränder snabbt och utan dramatiken som blir med att få besvärligt släckpulver överallt. Självklart finns pulversläckare också i hyfsad närhet om man behöver skala upp insatsen.
Här fick de en ny funktion, passform/tätning visade sig som sagt bli perfekt mot ett standard avloppsrör som i detta fall köptes på Biltema. Förutsättningen att det ska fungera är att man har tydliga råtthål så man kan trycka ner gasen ordentligt, CO2 är tyngre än luft så det "rinner" nedåt en bra stund via den kolsyresnö som bildas i hålet - i med litet taggtråd och en marksten över, vidare till nästa hål, repeat.
Nattens fynd. Använde chokladhjärtan som bete. Hade inte en tanke på att råttorna kommit tillbaka utan använde råttfällorna för att få in möss där. Nu är det ju uppenbart att det finns ett bestånd. Kan konstatera att jag fått bättre napp i mina fällor som jag köpt på Clas Ohlson än Anticimex fällor. Dock första gången jag får napp på råttor med choklad.
Det sjuka i det hela är att jag igår kväll även hade napp på musfällan (som jag spetsat med jordnötter), men då det var mörkt orkade jag inte gå och fixa. Nu är musfällan borta. Kan råttan ha ätit upp musen, eller dragit in fällan under altanen? Förra veckan fick jag mus på samma ställe
Det sjuka i det hela är att jag igår kväll även hade napp på musfällan (som jag spetsat med jordnötter), men då det var mörkt orkade jag inte gå och fixa. Nu är musfällan borta. Kan råttan ha ätit upp musen, eller dragit in fällan under altanen? Förra veckan fick jag mus på samma ställe
Råtta eller katt kan ta fällan och traska bort med dem. Fällor bör fästas så offret stannar på plats så att du kan vittja fällan. Men har du utefällor på öppen plats? Hade jag haft det hade jag fått talgoxar i dom. Alla utefällor har jag i fågelsäker låda.
Jag har dem står fritt. Fåglar håller sig borta och grannens katt sköter inte sitt jobbB Bombus pratorum skrev:
Jag har nu provat tre olika modeller av råttfällor, en har aldrig löst ut, och de andra två har löst ut tre gånger men utan någon fångst. Alla tre modeller jag har provat har varit slagfällor, men nu är jag inne på att kanske prova något annat. Har någon här testat en elektrisk fälla, eller en fälla av burmodell?
Ja, det är ju den biten jag inte ser fram emot. Hur gör man det på bästa sätt? Ett alternativ är ju kanske också att åka långt ut i skogen och släppa ut råttan där, om jag nu inte skulle förmå mig att avliva råttan.Claes Sörmland skrev:
Jag kan garantera att råttan kommer att återvända om du väljer att släppa ut den levande. Enda sättet är om du kör iväg den flera mil med bilen, vilket är extremt ohygieniskt och bökigt samtidigt som du flyttar problemet till någon annan stackare. Slagfällor fungerar, men de går inte in i dem på en gång eftersom de är klipska. Variera gärna betet. Jag har testat både kött och chokladhjärtan, vilket varit framgångsrikt. Råttproblematiken är så utbredd att man behöver hjälpas åt över hela riket. I mitt bostadsområde har vi grannsamverkan och så fort någon märker att råttorna är tillbaka läggs fällor ut av flera grannar. På så sätt har vi lyckats hålla nere populationen. Tänk om alla i hela Sverige agerade likartat. Vi skulle nog inte bli av med råttorna helt, men skadeeffekten hade minskat. Jag är helt övertygad om att en råtta som fastnar i en fälla i Kiruna är till hjälp även för någon som är bosatt i Skåne.V vrutberg skrev: