Byggahus.se

Alliancefläkt med automatiskt spjäll?

1. E
    Medlem · 1 inlägg

easx

Medlem
    Hej!

Har precis flyttat in i en brf och tänkte byta köksfläkt då den gamla låter något extremt.

Enligt brf måste man installera en alliance fläkt- ok tänkte jag och köpte en Tender-10 från Franke, speciellt gjord för lägenhet.

Men, när jag tog ner den gamla fläkten (en Electrolux silence tech som var allt förutom silent) så ser jag att det finns ett automatiskt spjäll monterat.

Nu undrar jag...

1. Ska jag demontera det gamla spjället nu när jag har en alliance fläkt med eget motordrivet spjäll? Kopplar jag då röret in direkt i imkanalen? Eller är tanken att jag monterar alliance fläkten och behåller det befintliga automatiska spjället? Känns smått overkill att ha 2 spjäll.

2. Används inte automatiska spjäll som alternativ för alliance fläkt - så att man kan köpa andra sorters fläktar? Så jag hade inte behövt köpa en dyr alliancefläkt. Fast det kanske är därför det var sånt oljud innan - spjäll och vanlig Electrolux fläkt? Har läst lite på forumen och många verkar klaga att det blir extremt oljud med vanlig fläkt + automatiska spjäll.

Vad tror ni? Kanske någon har erfarenhet med detta.

2. H
    Medlem · 17 inlägg

Herrturken

Medlem
    Du kan inte göra detta själv, flödena måste mätas och injusteras av fackman. Görs inte detta rätt så åker ditt matos ut hos grannarna. Kontakta vent.firma eller sotare. Du kan även behöva papper på att fackman gjort det till BRF eller OVK-besiktning.

Redigerat 21 jan 13:23
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.