Alliancefläkt eller inte?

41k läst  16 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Har mekanisk frånluft med fläkt på taket som styrs via spiskåpan. Skall nu byta ut takfläkten och även spiskåpan. Jag har funderat lite över en Alliance-fläkt (just nu sitter ingen fläkt i kåpan, allt går via takfläkten) men ventilationskillen som var här och tittade tyckte inte att Alliance-konceptet fungerade så bra i praktiken. Dock påstår butiken som säljer fläktar att Alliance funkar kanon och avsevärt förbättrar upptagningen av os. Någon som har erfarenhet av både lösningarna?

2. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    Alliancefläkten funkar hur bra som helst bara din takfläkt orkar ta emot det luftflöde som köksfläkten ger.
    Fördelen är också det att allt styrs via ett vred.
    Alternativet blir att fixa en helt ny imkanal och en vanlig köksfläkt, försök inte koppla in en vanlig köksfläkt till din takfläkt.

3. S
    Medlem · Nivå 5
    nackdelen med alliancefläktar är priset en franke går ju på 7000kr . Mina föräldrar har precis satt in en sådan och den suger som f*n.

4. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    santos nu menar du väll en frihängande Alliancefläkt ?
    Alla frihängande kåpor är bra mycket dyrare än en vanligt köksfläkt som monteras under köksslåp.

5. F
    Medlem Nivå 7
    Vad händer om man kopplar på en vanlig köksfläkt på en kanal som går genom en takfläkt då? Har lite problem med att tidigare ägaren till huset har tagit bort takfläkten och bytt till en vanlig köksfläkt. Hade tänkt att bara köpa en takfläkt som passar att montera i takhuven som har en kanal från köket och en från badrum, toalett och tvättstuga.

Fungerar de inte så kan jag nog ta och plugga hålet från kökets kanal och dra om den så att den kommer ut på sidan i takhuven istället isåfall.

6. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    Problemet med en vanlig köksfläkt är att den har inget mekaniskt spjäll.
    Så monterar du på en takfläkt kommer det suga för mycket genom köksfläkten (så man vill att det skall suga i badrum m.m. istället).

7. F
    Medlem Nivå 7
    Aha ok, fast det kommer väl i alla fall att suga bättre från badrum mm än vad det gör idag utan någon fläkt alls. Nu på vintern har det ju varit rätt bra självdrag så att ett toalettpappersark fastnar om man sätter det på ventilen, men nu till sommaren blir det nog inget drag alls.

8. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    Visst det kommer suga mer i alla utsug, men lite svårt att styra var det suger.
    Men bättre än att inte ha något sug alls på sommaren :)

9. G
    Medlem Nivå 1
    hmm.. sitter i samma sits och undrar nu om jag har valt rätt.

Har beställt en spiskåpa från franke modell 740-16 villa och ämnar att byta ut befintliga spiskåpan som enbart har en mekanisk spjäll och en trystor som går mot takfläkten och gamla Reginair VX system.
    Franke/Cylinda 740-16 Alliance skall ju fixa att arbeta med extern fläkt. Om jag förstått det hela rätt..

10. C
    Medlem Nivå 3
    En alliance fläkt har ju ett spjäll som stängs när den står på normal vent. (ett grundflöde kan man ju ställa in dock ) som öppnas mekaniskt eller elektriskt(beror på vilken modell) när du startar köksfläkten. Oftast har du två läge på en alliance fläkt normal vent. och forcerad vent. det sistnämda är bra om man duschar eller nåt. Sen ska ju köksfläkten jobba paralellt med takfläkten, ökar du i köket ska det samtidigt öka på taket. Jag var hos en kund och upptäckte att dem hade satt en "vanlig" fläkt i köket och sen satt takfläkten på fast fas alltså fullt ös hela tiden. Då suger den ju ut all värme du har i huset. Men det fixade jag genom att sätta en Cylinda alliance, kommer inte ihåg vad den kostade men så jäkla blodigt var det inte + att den var väldigt snygg..

11. G
    Medlem Nivå 1
    Cylinda Alliance spiskåpa blev det. Kan tyvärr inte få den att styra den externa fläkten. Gamla styrde både takfläkt och Reginair VX med hjälp av en trystor. Nu går dem separat. Testade lite att dra på med Cylinda fläkten och takfläkten håller när man kör på läge 1 och 2 ... på 3;an så släpper den toa pappret i badrummet och tvättställe....
    Måste komma på hur jag behöver kopplar Cylinda spiskåpan så att den styr även takfläkten.. Annars får jag borra ett hål och ha kvar trystor som ökar varven manuellt på takfläkten.. lite trist dok.. :(

12. H
    Medlem Nivå 4

Spänningen gentemot frånluften jysteras med transformator

Lyfter denna tråd. Jag tänkte eventuellt koppla in en Alliance Cylinda. Vi har mekanisk frånluft. Jag såg i manualen att spänningen gentemot frånluften jysteras med transformator. Hur kan jag ta reda på om min frånluft klarar att ändra varv genom att ändra spänning? Kanske behövs en tyristor i vissa fall? Jag vill ju inte bränna min frånluftsmotor...

13. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    Tyrister eller trafo gör samma sak med att sänka drivspänningen, fast inte på samma sätt bara.
    Har du en vanlig 1-fas takfläkt går det i nästan alltid att varvtalsreglera med spänningssänkning.

14. H
    Medlem Nivå 4
    Det är just det, "nästan alltid":). Jag antar att du "FrittDrag_II" jobbar med ventilation? Ska man testa och hoppas på det bästa? Ventilationen är från -79 så jag antar att det inte finns så mycket info om den, kan ju kolla med grannarna lite, och får väl upp å krypa å kolla lite. Enfas är den i alla fall så mycket vet jag..

15. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    Är det en 1-fas kan du nog va rätt lugn.
    Om takfläkten är från -79 får du räkna med att byta den snart ändå.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: