Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En grundregel i allemansrätten är ju att man inte ska störa markägarens verksamhet. Att promenera in i ett område där det bedrivs jakt för tillfället och det är annonserat med plakat är väl inte att visa hänsyn?
Ifall det skulle vara mot allemansrätten att vistas i områden där det är skyltat jakt pågår så skulle rättssystemet vara överhopat med anmälningar från jägare som irriterar sig på svampplockare, motionärer och andra som är ute och rör sig i skog och mark. Så tills jag ser några domar i ämnet så tar jag för givet att man har rätt att vara på mark där det pågår jakt enligt skyltning.

Allt detta handlar om att folk felaktigt tror att de inte får vara på mark där jakt pågår. Sen finns det massor av vettiga anledningar att inte gå in i jaktområden, men det handlar inte om något förbud.

Edit: Enda fallet jag kan se att det skulle kunna bli problem med lagen är om någon går in och uppenbart försöker sabotera jakten.

• Gilla
polaris78 och 5 till
  • Laddar…
Det ät ju till och med svårt att höra något åt aktivister som är ute i syfte att störa. Man ska naturligtvis inte störa jakten i onödan, men permanenta skyltar kan man bortse ifrån.

• Gilla
polaris78 och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker att lgbu och Daniel109 har sammanfattat det hela på ett bra vis

• Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
L lbgu skrev:
Ifall det skulle vara mot allemansrätten att vistas i områden där det är skyltat jakt pågår så skulle rättssystemet vara överhopat med anmälningar från jägare som irriterar sig på svampplockare, motionärer och andra som är ute och rör sig i skog och mark. Så tills jag ser några domar i ämnet så tar jag för givet att man har rätt att vara på mark där det pågår jakt enligt skyltning.

Allt detta handlar om att folk felaktigt tror att de inte får vara på mark där jakt pågår. Sen finns det massor av vettiga anledningar att inte gå in i jaktområden, men det handlar inte om något förbud.
Eftersom jag är jägare sedan många år så har jag en bra bild av detta.

All jakt SKALL genomföras på ett säkert sätt. Det betyder att den skall vara säker både för jaktdeltagare och allmänheten.

Allmänheten har självklart rätt att utnyttja allemansrätten, och skyltarna med ”jakt pågår” är en ren upplysning. Vill man visa hänsyn och inte störa jakten så går man en annan väg/kör försiktigt etc.. Det är inte alltid jakt hörs så det är inte alltid lätt att veta utan skyltar.

En jämförelse:
Om någon står och fiskar i en sjö kanske man inte hoppar i vattnet och badar just där och då även om man rent juridiskt har rätt till det.

Redigerat:
  • Gilla
polaris78 och 14 till
  • Laddar…
Grunden är ju som sagt inte störa inte förstöra.

Jag har själv upplevt att personer som rutinmässigt passerar på vägen inte nämnvärt stör djuren, men när någon avviker från det vardagliga, pratar i telefon/ med varandra, har hundar som skäller/lösa, stannar upp eller avviker från väg/stig blir djuren påverkade.

Markägaren kan alltid varna för verklig fara, tex för tjuren i hagen man vill passera genom. Men skylten förbjuder dig inte att passera.

Om markägaren upplåter jakt och du med vetskap om att du stör djuren endå passerar så jakten inte kan ske gäller inte allemansrätten eftersom du stör djuren och åsamkar markägaren ekonomisk skada. Det samma kan tillexempel gälla om du rider i skogen och skadar rötterna på träden som då ruttnar, eller lämnar en grind till kohagen öppen så dom rymmer.
7 kap. 1 § miljöbalken ”Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den.”
2 kap. 2 § skadeståndslagen ”Den som vållar ren förmögenhetsskada genom brott skall ersätta skadan.”

Om du som individ stör och förstör kan du också få ett vistelseförbud genom domstolsförfarande, men det avser enbart dig, inte allmänheten.

Att avsiktligt störa pågående jakt kan också gå in under ofredande och egenmäktigt förfarande, men det blir mer mellan jägaren och dig beroende på vad som händer i skogen.

Markägaren har förmodligen tröttnat på att allmänheten tror att allemansrätten enbart är en rättighet och inte också en skyldighet att vi gemensamt ska värna om naturen. Kanske har markägaren dåliga erfarenheter som ligger bakom sitt agerande, prata om den och hitta en medelväg, ni kanske kan få köpa julgran och ved, en handelsrelation främjar ju kommunikation.

• Gilla
3640 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Sir Anton Sir Anton skrev:
Grunden är ju som sagt inte störa inte förstöra.

Jag har själv upplevt att personer som rutinmässigt passerar på vägen inte nämnvärt stör djuren, men när någon avviker från det vardagliga, pratar i telefon/ med varandra, har hundar som skäller/lösa, stannar upp eller avviker från väg/stig blir djuren påverkade.

Markägaren kan alltid varna för verklig fara, tex för tjuren i hagen man vill passera genom. Men skylten förbjuder dig inte att passera.

Om markägaren upplåter jakt och du med vetskap om att du stör djuren endå passerar så jakten inte kan ske gäller inte allemansrätten eftersom du stör djuren och åsamkar markägaren ekonomisk skada. Det samma kan tillexempel gälla om du rider i skogen och skadar rötterna på träden som då ruttnar, eller lämnar en grind till kohagen öppen så dom rymmer.
7 kap. 1 § miljöbalken ”Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den.”
2 kap. 2 § skadeståndslagen ”Den som vållar ren förmögenhetsskada genom brott skall ersätta skadan.”

Om du som individ stör och förstör kan du också få ett vistelseförbud genom domstolsförfarande, men det avser enbart dig, inte allmänheten.

Att avsiktligt störa pågående jakt kan också gå in under ofredande och egenmäktigt förfarande, men det blir mer mellan jägaren och dig beroende på vad som händer i skogen.

Markägaren har förmodligen tröttnat på att allmänheten tror att allemansrätten enbart är en rättighet och inte också en skyldighet att vi gemensamt ska värna om naturen. Kanske har markägaren dåliga erfarenheter som ligger bakom sitt agerande, prata om den och hitta en medelväg, ni kanske kan få köpa julgran och ved, en handelsrelation främjar ju kommunikation.
Det finns mycket att säga om det du skriver, men jag nöjer mig med att påpeka att rida i skogen inte ingår i allemansrätten.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Nu är väl jakt inte nödvändigtvis ”markägarens verksamhet”.

Jag jagar både på egen mark och med jaktarrende på andras marker. Det ena blir ju då markägarens verksamhet, men definitivt inte det andra.
Jakträtten är i grunden markägarens och den styr verksamheten.

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jakträtten är i grunden markägarens och den styr verksamheten.
I grunden ja. Men den styr inte verksamheten och arrenderas den ut ingår den inte i markägarens verksamhet.

• Haha
Marcus-AA
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Jaså🙄

[länk]
Det jag menar är att man inte kan kräva att rida i skogen ofta utan att vara överens med markägaren och hänvisa till allemansrätten, det speglas i texten från din länk:

”Fråga markägaren om lov om du vill rida på en plats ofta.”

Jag har träffat på både ryttare och ATV förare på min mark där vederbörande fått konstruktiv feedback. 😊

R
Nissens Nissens skrev:
Det jag menar är att man inte kan kräva att rida i skogen utan att vara överens med markägaren och hänvisa till allemansrätten, det speglas i texten från din länk:

Ja nu blandar du in ofta på samma ställe!
Att rida på en stig i skogen är inom allemansrätten!

Nissens
R Rejäl skrev:
Ja nu blandar du in ofta på samma ställe!
Att rida på en stig i skogen är inom allemansrätten!
Inte om det är återkommande. Till skillnad mot om du strövar över markerna, det får man göra hur mycket som helst.

• Gilla
3640 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det finns mycket att säga om det du skriver, men jag nöjer mig med att påpeka att rida i skogen inte ingår i allemansrätten.
Ja som jag skrev om du stör eller förstör så får du ju inte det. Sedan kan det också finnas fall där någon har en verksamhet och utnyttjar omkringliggande mark, då kan också allemansrätten upphöra. Kan också finnas lokala trafikföreskrifter som hindrar ridning.
Men ts har bara promenerat så vi kan släppa ridningen det är ett kaninhål utan botten att ge sig in i :)

• Gilla
3640 och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Inte om det är återkommande. Till skillnad mot om du strövar över markerna, det får man göra hur mycket som helst.
Jo det får man även återkommande så länge som man inte orsakar skada ( vad det nu betyder) för alla som går på en o samma stig orsakar en viss skada..

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Jo det får man även återkommande så länge som man inte orsakar skada ( vad det nu betyder) för alla som går på en o samma stig orsakar en viss skada..
Naturvårdsverket säger:

Med all respekt, det är en betydligt säkrare källa än någon som tycker på ett forum. 😊

• Gilla
3640
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.