Nu har det ännu inte gått så långt, men känner jag vederbörande rätt så är vi på väg dit.
På orten jag bor finns en stor markägare, Han äger faktiskt det mesta och har också lyckats göra sig ovän med de flesta på orten. Enligt egen utsago är han inget fan av allemansrätten, utan anser att hans mark är hans mark och där ska ingen annan vara. Men nu är det ju inte så det fungerar i Sverige.
Det började med att han bad mig att inte röra mig längs ett visst fält, där det går en stig/mindre grusväg, i skymningen eftersom det stör hans jägare, som är där ytterst sällan. Ok tänkte jag, jag vet min rätt men jag kan samarbeta. Så jag slutade gå där i skymningen. En tid senare pratade han med mig igen, och bad mig att inte gå där kvälls eller nattetid eftersom det störde hans jägare och det var stora problem med vildsvin. Han satte också upp en skylt om att jakt pågår, som sitter där vecka ut och in oavsett det pågår jakt eller ej. I och med att han lyser av området på det sättet, så har han ju i praktiken satt allemansrätten ur spel. Det borde finnas någon regel mot detta. Jag kunde naturligtvis promenerat med min hund någon annanstans om det bara var det, men han äger som sagt så gott som allt.
Det jag fick lära mig när jag tog jägarexamen var att man inte har rätt att avhysa någon, utan är skyldig att samspela.
Jag tänker fortsätta gå där dagtid, men är det någon som känner till regelverket bättre?
På orten jag bor finns en stor markägare, Han äger faktiskt det mesta och har också lyckats göra sig ovän med de flesta på orten. Enligt egen utsago är han inget fan av allemansrätten, utan anser att hans mark är hans mark och där ska ingen annan vara. Men nu är det ju inte så det fungerar i Sverige.
Det började med att han bad mig att inte röra mig längs ett visst fält, där det går en stig/mindre grusväg, i skymningen eftersom det stör hans jägare, som är där ytterst sällan. Ok tänkte jag, jag vet min rätt men jag kan samarbeta. Så jag slutade gå där i skymningen. En tid senare pratade han med mig igen, och bad mig att inte gå där kvälls eller nattetid eftersom det störde hans jägare och det var stora problem med vildsvin. Han satte också upp en skylt om att jakt pågår, som sitter där vecka ut och in oavsett det pågår jakt eller ej. I och med att han lyser av området på det sättet, så har han ju i praktiken satt allemansrätten ur spel. Det borde finnas någon regel mot detta. Jag kunde naturligtvis promenerat med min hund någon annanstans om det bara var det, men han äger som sagt så gott som allt.
Det jag fick lära mig när jag tog jägarexamen var att man inte har rätt att avhysa någon, utan är skyldig att samspela.
Jag tänker fortsätta gå där dagtid, men är det någon som känner till regelverket bättre?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 492 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 492 inlägg
Att markägaren pratar med dig och informerar om sin syn på att passage vid en viss tidpunkt stör får du leva med. Samma sak med information på eventuell skylt. Du får göra din egen bedömning om markägaren har framfört goda sakskäl som är värda att beakta, precis som du tycks ha gjort. D v s du är inte skyldig att följa markägarens instruktioner om du inte delar bedömningen.
Vad gäller skyltning så är det reglerat rätt tight. Om jag förstår dig rätt handlar en väg ute i skogen, alltså utanför detaljplanerat område. Då finns inga bygglovskrav för skylten men det finns en reglering i 5 § lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning:
Om skyltarna blir sittande kan man kontakta kommunen som står för tillsynen. De kan då informera markägaren om vad som gäller och om skylten inte tas bort finns möjlighet att agera genom förelägganden eller förbud. Men som du kan gissa är detta ofta en långsam process och en egensinnig markägare som vill ha konflikt kan ju ta bort skyltar och sätta upp nya i alla evighet. Och överklaga kommunala beslut till himlen.
Oavsett så ger denna lagstiftning dig som enskild ingen rätt att agera.
Vad gäller skyltning så är det reglerat rätt tight. Om jag förstår dig rätt handlar en väg ute i skogen, alltså utanför detaljplanerat område. Då finns inga bygglovskrav för skylten men det finns en reglering i 5 § lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning:

Om skyltarna blir sittande kan man kontakta kommunen som står för tillsynen. De kan då informera markägaren om vad som gäller och om skylten inte tas bort finns möjlighet att agera genom förelägganden eller förbud. Men som du kan gissa är detta ofta en långsam process och en egensinnig markägare som vill ha konflikt kan ju ta bort skyltar och sätta upp nya i alla evighet. Och överklaga kommunala beslut till himlen.
Redigerat:
Om det faktiskt pågår jakt så ska man visa hänsyn. Är det vildsvinsjakt kvälls/nattetid så är det nästan alltid vid åtel. Ingen springer runt i mörkret och skjuter på det som rör sig. Så vet man var åteln finns så är det ju lätt att inte vara i närheten.
I övrigt skulle jag nog ignorera. Vissla och titta åt ett annat håll. Ha inspelningsapp redo om han skulle få för sig att börja hota.
I övrigt skulle jag nog ignorera. Vissla och titta åt ett annat håll. Ha inspelningsapp redo om han skulle få för sig att börja hota.
Angående "jakt pågår" är det väl ingen skylt som förbjuder någon tillträde till något. Det är väl mer en information så att man får vara beredd på att skott avlossas, att lösa hundar förekommer m.m. sedan vad man vill göra med den upplysningen är upp till var och en. Är själv jägare och tolkar det iaf så.
Enligt min erfarenhet är det endast för att jägarna inte vill att deras hundar ska bli påkörda som dessa skyltar sätts upp.H Hegge_ skrev:Angående "jakt pågår" är det väl ingen skylt som förbjuder någon tillträde till något. Det är väl mer en information så att man får vara beredd på att skott avlossas, att lösa hundar förekommer m.m. sedan vad man vill göra med den upplysningen är upp till var och en. Är själv jägare och tolkar det iaf så.
"Skyltar med texten ”Jakt pågår” eller liknande betyder inte att det är förbjudet att vistas i området, men man ska vara medveten om att jakt pågår och visa nödvändig hänsyn till jägarna."
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/jakt-och-fiske/
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/jakt-och-fiske/
Jag rör mig mycket i naturen, även med djur, och respekterar de skyltarna. De är inte "trevligt" om det går av ett eller flera skott 20-30m från stig/körväg, men fullt i jakträttsägarens rätt.
Tycker det är rätt hantering med skyltar och respekterar
Tycker det är rätt hantering med skyltar och respekterar
Absolut. Men om skylt sitter uppe trots att ingen jakt pågår? Då är det ju snarare markägaren som inte respekterar allemansrätten, som i TS fall.A AndersS skrev:
Finns väl inget som hindrar att vara ute även om jakt pågår. Innebär ju bara att man bör vara lite uppmärksam så man inte kör på någon hund. Kan ju även vara dumt att låta sin egen hund gå lös.S Sthlm_ skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 492 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 492 inlägg
Markägaren behöver ju inte respektera allemansrätten, det är ju en rätt i så bemärkelse att den som nyttjar den inom dess ramar inte blir åtalad för något brott. D v s rent juridiskt är allemansrätten säkrad genom att man slipper bli åtalad för att man rör sig över annans mark. Även om markägaren inte är positivt inställt till allemansrätten och t ex försöker motverka dess syfte genom t ex samtal eller egen användning av marken.
Bra tips, men ja som du säger är det ju sannolikt en lång och seg process.Claes Sörmland skrev:
Hänsynen är inte enkelsidig. Vet var åteln finns och passerar den på turen i fråga, men den gången jag har sett jägaren har han suttit i ett torn en bra bit därifrån på andra sidan fältet det handlar om. Ja jag tänkte göra som så att står där ingen bil så går jag, står där en bil så kan jag gå någon annanstans.Kretikos skrev:
Om det faktiskt pågår jakt så ska man visa hänsyn. Är det vildsvinsjakt kvälls/nattetid så är det nästan alltid vid åtel. Ingen springer runt i mörkret och skjuter på det som rör sig. Så vet man var åteln finns så är det ju lätt att inte vara i närheten.
Är det den utbredda tolkningen från jägarnas sida skulle du säga? För i samtal med markägaren var han tydlig med att det inte var det han avsåg.H Hegge_ skrev:Angående "jakt pågår" är det väl ingen skylt som förbjuder någon tillträde till något. Det är väl mer en information så att man får vara beredd på att skott avlossas, att lösa hundar förekommer m.m. sedan vad man vill göra med den upplysningen är upp till var och en. Är själv jägare och tolkar det iaf så.
Men nu var det skylten det handlade om, som sitter uppe vare sig om jakt pågår eller ej. Jag har inga problem att gå någon annanstans om de är där och jagar. Men är de inte där vill jag vara där.L lbgu skrev:
Men skylten betyder inte att du inte får vara där. Snarare att du bör vara uppmärksam. De enda gånger jag varit med och jagat och det satts upp skyltar är om vi varit nära någon trafikerad väg. Skylten betydde inte att det var förbjudet för bilar att köra på vägen, enda anledningen var att hundägaren var orolig för att hunden kunde bli överkörd. Det händer att folk kommer gående förbi när man står på pass, visst hade man hellre sett att de inte var där, men de har ju samma rätt som jag att vara där så det är något som man får stå ut med som jägare.F Funker skrev: