Inspirerat av tråden om markägaren som inskränker allemansrätten luftar jag en annan fundering här, sett från det andra perspektivet:

Vi har fritidshus på en rejält stor naturskön grönyta (ca 6 hektar) som till 100% används som tomt (gräsmattor/träd/uteplatser/osv., inget jordbruk).

Varje sommar kommer folk på promenad, tältar, och fiskar från vår tomt (vattendraget de fiskar i ligger helt och hållet på tomten) utan att fråga om lov. De går förbi över vår uteplats utanför köksfönstret. När de fiskar är de kanske ett 20-tal meter bort, fullt synliga från huset. Tälten brukar de dock slå upp en bit bort så att de inte syns direkt från fönstret men väl på morgonen när man ska ut med bilen eller ut till något förråd.

Var går egentligen gränsen för allemansrätt och hemfridzon? Skyltar om "privat" ignoreras, det känns precis som att "gästerna" inte förstår att detta inte är kommunalt/offentligt utan ett stycke privat mark. Hur ska man tänka här egentligen? På bostadsrättsföreningars mark har väl inte allmänheten tillträde? Där kan man väl inte hävda allmansrätt?

Jag förstår att känslor inte styr här, men som referens för hur nära husen vi har objudna gäster så *känns* det som de gör intrång in i vår privata svär. Det är inte som att de befinner sig på mark som vi "äger men inte är vårt hem" (exempelvis skog, ängsmark), vilket så klart hade varit helt ok.

Min senaste tanke är att sätta upp skyltar med "Välkomna hem till oss! Här bor vi" och en blomkruka, typ, så det känns både välkomnande men också tydligt att detta är någons hem och inte en offentlig park.

• Gilla
  • Haha
Risarvaren och 14 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Inspirerat av tråden om markägaren som inskränker allemansrätten luftar jag en annan fundering här, sett från det andra perspektivet:

Vi har fritidshus på en rejält stor naturskön grönyta (ca 6 hektar) som till 100% används som tomt (gräsmattor/träd/uteplatser/osv., inget jordbruk).

Varje sommar kommer folk på promenad, tältar, och fiskar från vår tomt (vattendraget de fiskar i ligger helt och hållet på tomten) utan att fråga om lov. De går förbi över vår uteplats utanför köksfönstret. När de fiskar är de kanske ett 20-tal meter bort, fullt synliga från huset. Tälten brukar de dock slå upp en bit bort så att de inte syns direkt från fönstret men väl på morgonen när man ska ut med bilen eller ut till något förråd.

Var går egentligen gränsen för allemansrätt och hemfridzon? Skyltar om "privat" ignoreras, det känns precis som att "gästerna" inte förstår att detta inte är kommunalt/offentligt utan ett stycke privat mark. Hur ska man tänka här egentligen? På bostadsrättsföreningars mark har väl inte allmänheten tillträde? Där kan man väl inte hävda allmansrätt?

Jag förstår att känslor inte styr här, men som referens för hur nära husen vi har objudna gäster så *känns* det som de gör intrång in i vår privata svär. Det är inte som att de befinner sig på mark som vi "äger men inte är vårt hem" (exempelvis skog, ängsmark), vilket så klart hade varit helt ok.

Min senaste tanke är att sätta upp skyltar med "Välkomna hem till oss! Här bor vi" och en blomkruka, typ, så det känns både välkomnande men också tydligt att detta är någons hem och inte en offentlig park.
Gränsfall med så nära bostadshus. Har ni häckar eller staket ?

• Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:

Tycker det förklaras ganska bra här
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/hemfridzon/
Och respekteras det inte så kan man ju säga till eller sätta upp skylt etc.

• Gilla
Kartongen och 2 till
  • Laddar…
Fiske ingår inte i allemansrätten. Om vattendraget är ditt kan du med gott samvete tex sätta upp skyltar att fiske är förbjudet och gå och säga till när du ser någon fiska.

• Gilla
Polyester och 21 till
  • Laddar…
I de domar och förarbeten som finns brukar ca 20-25 meter från huset räknas som hemfridzon. Även om man kan lägga på lite om det saknas avgränsningar kan du glömma att alla 6 ha någonsin skulle kunna ingå i zonen.

• Gilla
MichelleW och 27 till
  • Laddar…
"Om huset ligger i ett öppet, flackt landskap kan hemfridszonen istället behöva vara större."
är ett bra citat.

"På andra ställen kan det finnas en tradition med större fritidshustomter där man inte är van vid att andra människor rör sig så nära husen."

Tack för bra länk med bra exempel.

Jag tror fortsatt på min idé om att sätta upp "Välkomna - här bor vi"-skylta.

• Gilla
Ken65 och 11 till
  • Laddar…
6 ha är som en liten hästgård, kan inte definieras som fritidshustomt och hemfridzon😉

• Gilla
Polyester och 11 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
6 ha är som en liten hästgård, kan inte definieras som fritidshustomt och hemfridzon😉
"De går förbi över vår uteplats utanför köksfönstret. När de fiskar är de kanske ett 20-tal meter bort, fullt synliga från huset. Tälten brukar de dock slå upp en bit bort så att de inte syns direkt från fönstret men väl på morgonen när man ska ut med bilen eller ut till något förråd."

• Gilla
  • Wow
andyv och 2 till
  • Laddar…
6ha är definitivt inte en tomt. Där får ni inte fösa bort folk. Typ 0,5ha är nog i allmänhet rimligt att hävda som tomt och hemfridszon. Definitivt inte 6.

• Gilla
Risarvaren och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Redigerat:
  • Gilla
SnyggPer och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gränsfall med så nära bostadshus. Har ni häckar eller staket ?
Häckar, vattendrag, diken
Inga staket eller murar
Inga grindar eller bommar

• Gilla
Hosmicke
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan du visa ett satellitfoto med fastighetens gränser.

Finns t ex här:

[länk]

Det blir alltid en diskussion om det enskilda faller i dessa frågor.
Nja jag vill vara lite anonym, Internet och Sverige är inte så stort.

För enkelhetens skull kan man tänka sig tomten som en kvadrat där två sidor är en å, och två sidor är en bilväg. Längs bilvägen växer en häck. I hörnet av sidorna med å ligger huset.

• Gilla
  • Haha
Gumball och 3 till
  • Laddar…
Det är det som gör det komplicerat utan att kunna se förutsättningar.
Låt oss säga att jag röjer 6 ha runt en fritidshustomt så det blir öppet och fint, klipper delar av det, osv.
Men det blir sällan bedömt som hemfridzon.
Har själv fritidshus med skog runt som jag röjer, avverkar, slår delar av en äng, osv. Bilden är exempel på morgonkaffe, ser hemfridzon vid de första björkarna.
Mugg på altanbord med björkskog och sjö i bakgrunden, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MichelleW och 28 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är det som gör det komplicerat utan att kunna se förutsättningar.
Låt oss säga att jag röjer 6 ha runt en fritidshustomt så det blir öppet och fint, klipper delar av det, osv.
Men det blir sällan bedömt som hemfridzon.
Har själv fritidshus med skog runt som jag röjer, avverkar, slår delar av en äng, osv. Bilden är exempel på morgonkaffe, ser hemfridzon vid de första björkarna.
[bild]
Fin bild först och främst.
Om jag använder den för att koppla ihop min beskrivning ovan:
- Man går förbi på den klippta gräsmattan precis vid din trädäckskant
- Man fiskar vid stengärsgården
- Man tältar på andra sidan stengärdsgården

Ska tillägga att vår tomt inte är naturtomt, utan full av rabatter, fruktträd, uteplatser osv. Som en villaträdgård fast förbannat mycket större.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Anders: Så skulle jag också tolka hemfridszonen i det fallet.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.