Har en luft/vatten-värmepump i vårt hus och har problem med att det blir alldeles för varmt på övervåningen. Speciellt i två av dom tre sovrummen på övervåningen blir det väldigt varmt. Vid strax under 22 grader på nedervåningen blir det nästan 24 grader uppe. Har därför skruvat ner termostaterna som jag vet att man inte ska..

Hur kan jag justera så det blir samma uppe och nere? Vi har 1-rörssystem har jag kommit fram till när jag testat att stänga termostaterna. Bakom termostaterna verkar det inte finnas något att justera. Däremot på returen från elementen finns en liten insexskruv, kan jag justera något med den?

Termostat på ett element utan ratt, visar inre mekanism och anslutningsrör i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på termostat och rörledningar i en vägg som är del av ett 1-rörssystem för uppvärmning.
Skapa konto

Finns även röda skruvventiler vid pumpen som jag tror alla tre leder till radiatorslingor. En går upp i taket och två ner i golvet, alla var varma. En VVS-gubbe var här idag och stängde ventilen som går i taket när han skulle greja med värmen på övervåningen. Kan man göra någon justering här?

Värmesystem med kopparledningar, ventiler och insexskruv under en trappa, som avses att justera för likformig uppvärmning av huset.
Skapa konto
Vy under ett golv som visar rör och ventiler avsedda för husets värmesystem, inklusive en röd skruvventil.
Skapa konto

Är total nybörjare så om något ingrepp kräver att jag stänger av någon cirkulationspump innan eller så, nämn gärna det. :D

Om du har värmepump så kan man ju försöka att sänka kurvan dvs den tempratur vp skickar ut på elementen vid en viss utetempatur. Då skulle du bli mindre beroende av att sänka på termostaten å driftekomomin bli lite bättre på vp

Endera får du byta ut till större radiatorer på nedervåningen eller montera termostatventiler i sovrummen. Svårt att få balans då värmen stiger uppåt och brukar bli extra varmt på övervåningen då det är kallt ute.

... läste nog för slarvigt då du verkar ha ok temperatur på nedervåning. Om den röda ratten går upp till elementen på övervåningen så kan man försöka dra igen den lagomt så flödet upp blir lite mindre å därigenom emementen kallare

V Vector skrev:
... läste nog för slarvigt då du verkar ha ok temperatur på nedervåning. Om den röda ratten går upp till elementen på övervåningen så kan man försöka dra igen den lagomt så flödet upp blir lite mindre å därigenom emementen kallare
Problemet blir då att det blir ett jäkla rattande då utetemperaturen ökar och mindre värme stiger upp genom bjälklaget från undervåningen
Enkalst, montera tillbaks termostatventilerna (om dom finns kvar) på de element där ni vill ha svalare.

GoC GoC skrev:
Enkalst, montera tillbaks termostatventilerna (om dom finns kvar) på de element där ni vill ha svalare.
Absolut, det kan man göra...

Tack för svaren! Jag försökte strypa på radiatorslingan men det blev ingen större skillnad om jag inte ströp den väldigt mycket.. Kändes inte helt optimalt. Har istället skruvat ner på termostaterna. Tempskillnaden verkar ändå ok på framledning och retur än så länge. I framtiden kan vi smälla upp ett element till på nedervåningen, av någon anledning har tidigare ägare tagit bort ett i hallen på nedervåningen. Radiatorrören sticker fortfarande upp ur golvet så borde väl inte vara så svårt att sätta dit ett nytt..

A Andreasa2 skrev:
Tack för svaren! Jag försökte strypa på radiatorslingan men det blev ingen större skillnad om jag inte ströp den väldigt mycket.. Kändes inte helt optimalt. Har istället skruvat ner på termostaterna. Tempskillnaden verkar ändå ok på framledning och retur än så länge. I framtiden kan vi smälla upp ett element till på nedervåningen, av någon anledning har tidigare ägare tagit bort ett i hallen på nedervåningen. Radiatorrören sticker fortfarande upp ur golvet så borde väl inte vara så svårt att sätta dit ett nytt..
Montera dit ett konvektorelement, då kan du säkert sänka värmekurvan och få bättre balans mellan under och övervåning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.