Jag har fått Magellan ”Allt-i-ett trådlöst säkerhetssystem” installerat i ett fritidshus. Magellan är ytterligare ett exempel på hur företag gör sina produkter så komplicerade och fulla av ”finesser” att de blir näst intill omöjliga att använda för kunden. Som exempel kan nämnas att larmet har bl.a. radio inbyggd! Vem kommer att stå vid larmcentralen och lyssna på radio? Instruktionsboken är på 44 sidor och den är full av ”finesser” av följande typ:

Medicinskt larm: Använd denna rapportyp för att få Magellancentralen att ringa dig när specifika användare kräver olycksfallhjälp- När de programmerade användare trycker på avsedd knapp på sina fjärrkontroller kommer Magellancentralen att avge ett summerljud och sedan ringa det ena eller båda programmerade telefonnumren. Efter att ha gått in i menyn, välj vilka användare som du önskar rapport för. T.ex. om det är en äldre morfar som bor i hemmet kan du programmera Magellan att ringa dig när han behöver hjälp. Allt han behöver göra är att trycka på avsedd knapp på fjärrkontrollen. En av användarens fjärrkontrollknappar måste programmeras med den medicinska larmoptionen för att medicinska larmegenskapen skall fungera. Tala med din installatör om denna egenskap.”

Trots instruktionsbokens många sidor finns inte svar på sådana enkla frågor som hur jag kan lägga in de nummer som ska ringas upp vid larm, hur jag kan se vilka telefonnummer som rings upp, hur larmet stängs av via telefon, vad röstmeddelanden betyder när en sektion indikerar problem, osv. Elektrikern som installerade in larmet hade aldrig tidigare monterat ett sådant larm och kan inte svara på mina frågor. Generalagenten vill inte hjälpa till och menar att elektrikerna borde ha gått en utbildning.
 
Jag har läst två 3 olika manualer det sista och kan bara hålla med dig. Den värsta var till brorsans Bosch larm, 142 sidor...!
Min erfarenhet är att det står i manualen men man hittar det inte bland all annan info. Om du kan få tag i en elektronisk manual är det lättare att söka.
E det några specifika frågor om larmet du har så be moderator flytta tråden till Teknik. Där har jag fått mycket hjälp...
 
Kan bara hålla med. Det finns sååå många onödigt överarbetade produkter!
 
Hur hade du och elektrikern kommit överens förresten? Skulle han bara installera larmet, och du driftsätta det?

Skulle han göra en komplett installation med driftsättning och allt är det ju bara att be honom komma och hämta larmet och sätta dit något som går att förstå
 
Fast felet är ju inte egentligen att det finns många funktioner, utan att det finns så ruttna manualer och i viss mån även så ruttna användarinterface...

Kan det också vara felöversättning/felanvändning av "radio"? Radio är ju allt som är trådlöst (som inte är typ infrarött ljus , ultraljud eller liknande). För att larmcentralen ska kunna styras av fjärrkontrollerna måste den alltså ha en "radiomottagare".

Option kan betyda något som man måste köpa till. Kanske är det väl så löjligt att man betalar för att elektrikern ska trycka *4711#11147*#*#*# (påhittat) för att slå på en viss funktion.


Som nån som oftast begriper mig på "krångliga" grejer så är jag istället trött på överdrivet förenklade prylar, som t.ex. "färddatorn" i bilar som manövreras genom att vrida på en ratt och peta på en R-knapp...
 
Problemet i allt för många fall är att det är "tekniker" med noll koll på användarvänlighet eller uppfattning om hur man utformar ett gränssnitt som är enkelt och intuitivt att använda som byggt interfacet mot användaren. Den tekniska funktionaliteten och idén kan ofta var fullständigt fantastisk men är det inte användarvänligt så spelar det ingen roll eftersom ingen vettig användare fattar hur man utnyttjar det.
 
Ibland kan det vara managementfolk som bestämt hur användarinterfacet ska se ut, det är inte alls säkert att det blir bättre då.

Det kan också vara managementfolk som tycker att det inte är värt X :- i extra tillverkningskostnad för att få en pryl begriplig.

:(
 
Är det så illa att "managmentfolk" bestämt hur användargränssnittet ska se ut så är det helt obegripligt och precis lika illa som insnöade tekniker som utformat gränssnittet om man inte har koll på vad som fungerar. Oavsett hur bra produkten är så är användarvänligheten det som avgör om användaren är nöjd med produkten.

Att managmentfolk inte tycker det är värt pengarna på att satsa på att produkten är användarvänlig är rätt obegriplig. Hur tror man då att man ska sälja "skiten" om ingen förstår hur man ska använda produkten även om den är supersmart:x
 
Redigerat:
Hej EFH
Jag kan inte säga att jag är "expert" men jag har installerat och driftat några Megellan i mitt jobb, anser själv att det är ett väldigt bra/mångsidigt system för att vara trådlöst, som du säger så drunknar man i funktioner och finesser. Det mesta för att ändra och se uppringande nummer vid larm står i den förenklade manualen. läs den och "solla" bort det oväsentliga, funkar inte det PM:a mig så kan jag försöka guida yterliggare, är ingen vän av att skriva romaner här.

//Mats
 
Ett larm är nog en typisk produkt som en kund köper först och sen upptäcker att det är nära på obegripligt att använda sällanfunktioner. Det är antagligen också så att många låter installatören fixa alla inställningar, och dessutom vill folk inte erkänna att det är något de inte begriper eller att de är missnöjda med sitt köp så därför berättar de inte för sina bekanta o.s.v. att larmet inte är nåt vidare, varpå grannen köper ett likadant...

Vissa produkter verkar folk dessutom nöja sig med uselt användarinterface. Klockradio där man bara kan ändra tid/larm framåt men inte bakåt t.ex...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.