Byggahus.se
Lite nya steg och sovplatser till Bengalerna, en baggis för dom att ta sig dit och dom älskar att ligga högt upp.
Två bengalkatter på hyllor, stor väggklocka, modern inredning, dekorativa vita klotter, minimalistisk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Per Eskilsson och 20 till
  • Laddar…
Microkatten
Vid gårdagens fika var alla stolar upptagna, men ett knä gick lika bra...

Svart katt ligger på någons ben utomhus nära en tegelvägg och gröna växter.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
GammelMan99 och 15 till
  • Laddar…
Svartvit katt närbild, ligger, ser trött ut, person i bakgrunden, lugn atmosfär, inomhus.
Skapa konto

Idag fyller Katten med många namn 19 år. För 20 år sen tjatade barnen om att vi skulle skaffa katt. Jag var själv anti-katt och såg alla nackdelar samt att jag "inte gillade katter". En dag kuppade fru och barn mot herrn i huset och kom hem med en kattunge och då förstår man ju vad som händer. Sen den dagen är hon husses katt och även om jag länge låtsades att jag inte tyckte om henne var det helt uppenbart hur verkligheten låg till.:heart:

Hon är fortfarande pigg och aktiv. Sover såklart mer än tidigare men det verkar som hon får åtminstone en sommar till på favoritstället, sommarstugan.

• Gilla
  • Älska
Etrompa och 30 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
[bild]

Idag fyller Katten med många namn 19 år. För 20 år sen tjatade barnen om att vi skulle skaffa katt. Jag var själv anti-katt och såg alla nackdelar samt att jag "inte gillade katter". En dag kuppade fru och barn mot herrn i huset och kom hem med en kattunge och då förstår man ju vad som händer. Sen den dagen är hon husses katt och även om jag länge låtsades att jag inte tyckte om henne var det helt uppenbart hur verkligheten låg till.:heart:

Hon är fortfarande pigg och aktiv. Sover såklart mer än tidigare men det verkar som hon får åtminstone en sommar till på favoritstället, sommarstugan.
Grattis från Rasmus och Bärra och deras tjänare. :heart:

• Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Odlar katt i planteringslådan.
Katt i träkista med jord, sitter och ser upp, trädgårdsmiljö, stenplattor, gröna växter, blå presenning i bakgrunden.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Älska
GreenYoda och 16 till
  • Laddar…
Den sorten brukar inte gilla att man vattnar dock.

• Haha
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Odlar katt i planteringslådan.
[bild]
Jag som trodde katter blev till på ett helt annat sätt:rofl:

• Haha
  • Gilla
  • Wow
dicliff och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag som trodde katter blev till på ett helt annat sätt:rofl:
Frågan är om det är en växt som Baconbusken??? Precis vad alla med ätstörning, vegetarianer/ veganer etc .. behöver! Då kan de äta Bacon utan att skrika djurplågeri ( fast principiellt är det väl mord... liksom att äta morötter!)

• Haha
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Myckling skrev:
och kom hem med en kattunge och då förstår man ju vad som händer. Sen den dagen är hon husses katt och även om jag länge låtsades att jag inte tyckte om henne var det helt uppenbart hur verkligheten låg till.
Ja det där är nästan receptet på att få katten att ty sig hårdare till en, att man inte visar att man avgudar den. ;)

Frasse hälsar också ett grattis!

• Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där är nästan receptet på att få katten att ty sig hårdare till en, att man inte visar att man avgudar den. ;)

Frasse hälsar också ett grattis!
Kan ju inte accepteras att en mindervärdig slav vägrar underkasta sig den gudomliga...

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
4774
M Myckling skrev:
[bild]

Grattis på födelsedagen lilla gummsan :heart:
M Myckling skrev:
[bild]

• Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
En katt dricker mjölk ur en skål på ett mönstrat golv inne i ett hus.
Skapa konto

En katt tittar ner i en skål på ett mönstrat golv.
Skapa konto

En gång i tiden.. fick man ha vaniljsåsen till pajen ifred.. (trots att man hade fikatokig hund).. men den tiden är uppenbarligen förbi.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Per Eskilsson och 11 till
  • Laddar…
4774
Snigla Snigla skrev:
[bild]

[bild]

En gång i tiden.. fick man ha vaniljsåsen till pajen ifred.. (trots att man hade fikatokig hund).. men den tiden är uppenbarligen förbi.
Vår kille är alldeles galen i vaniljsås, han och husse. Själv tycker jag inte om det alls :D

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Angående katter o mjölk.. det sägs ju vara mindre bra..

Men är de någon som vet om det är ungefär som för människor.. dvs det sägs ju att de flesta människor på jorden eg inte heller tål mjölk.. men att vi nordbor (inkl vissa andra europeiska länder) har utvecklats till att i viss mån kunna bryta ner laktos.. (tack vare att vi behöver mer d-vitamin häruppe i norr.. och sedan kom en del när vi utsatt för svälttider.. )

" Alla bebisar som diar vid sitt moders bröst, har ett särskilt enzym i kroppen som gör att de kan bryta ner ämnet laktos, som finns naturligt i mjölk, men det försvinner det ska egentligen försvinna naturligt när man blir vuxen – det gör det hos de flesta männiksor på jorden och hos alla andra däggdjur.

Att människor i Europa utvecklat förmåga att bryta ner laktos är det största exemplet vi har idag på positiv selektion i de mänskliga generna, enligt Oddný Sverrisdóttir."

Är det samma sak med katter?
Är det genetiska skillnader? Vaneskillnader?

Det sägs ju vara dåligt med laktos för katter (kan orsaka kräkningar, dålig mage osv - precis som för människor.. dvs bristen på det där enzymet för att bryta ner laktos)

Men när jag växte upp så besökte jag ju ofta grannens stall.. där de hade stallkatter.. de fick ju sällan mat - men de fick alltid färsk mjölk vid mjölkningen av korna. De älskade det och de levde länge.. (inga synliga sjukdomar eller problem)

De katterna hade ju då som sagt aldrig slutat med mjölk efter "kattungestadiet".. utan levde sina 15-23 år på råttor och färsk komjölk..

Nisse ÄLSKAR allt med mjölk.. och jag vet ju om att det sägs vara "dåligt" för katter.. så det är inte så att jag häller upp stora portioner av nått mjölkrikt till honom..

Men han får slicka rent filskålen tex, eller glassfatet.. eller yoghurtburken..

Jag har aldrig sett att han på något vis blivit dålig av det heller.. (han har aldrig varit dålig i magen som vi sett i pottan.. eller det vi stött på ute..)

Jag vet också att min kompis katt blir gasig i magen om han får i sig mjölk (så nu handlar hon bara laktosfritt hem).. så det skiljer ju..

Men även om de inte reagerar på det, är det farligt?

4774 4774 skrev:
Vår kille är alldeles galen i vaniljsås, han och husse. Själv tycker jag inte om det alls :D
Här är det väl jag o katten då hehe.. husse kan nog klara sig utan!
Var så glad att jag fick sista klicken där ett tag..

.. men det fick jag tydligen inte alls!
Den var dedikerad nån helt annan uppenbarligen! :oops:

• Gilla
  • Haha
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.