Byggahus.se

Alla: Attefall

1. Himmelsfararen
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Kunde man tänka att det skulle kunna gå att ha ett Attefallhus på detaljplanelagd mark som har handel/kontor. Fler kan då bygga!?

2. Maria Kjellberg
    Sakkunnig/Kommunalråd Miljöpartiet Nivå 1
    ja, det håller jag med om.

3. Himmelsfararen
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Gör skillnad stad och landsbygd. Många mindre kommuner har avloppssystem som är överdimensionerade efter allt som revs på 1990-talet.

4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Är Attefallsreglerna i grunden bra eller en nödvändig säkerhetsventil i ett sönderreglerat system?

Särskilt utbyggnadsreglerna synes mig som att kissa i sängen. När tillbyggnaderna är gjorda och husen ändå är för små i förhållande till markvärdet i högt värderade villaområden, hur löser ni det då?

• Laddar…
  5. F
    Medlem Nivå 11
    Kan du utveckla ditt resonemamg om utbyggnadsreglerna? Menar du att de också borde bli större än 15kvm? Håller i så fall med dig.

6. Roger Hedlund
    Riksdagsledamot Sverigedemokraterna · Nivå 3
    Hej Himmelsfararen!

Sverigedemokraterna säger ja till att utöka Attefallshusen till 30 kvm.

• Laddar…
  7. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Jag personligen tror inte på Attefallstillbyggnader alls. Jag tror de är engångslösningar och återvändsgränder och skulle hellre se generösare, mer dynamiska detaljplaner. Men vad politikerna tycker är nog viktigare nu.

• Laddar…
  8. Himmelsfararen
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Attefall fyller en bra funktion. Jag har bott i en kommun som drömde om 60000 invånare och rev 5-600 lägenheter på 1990-talet. Inte ens i min lilla fina kommun med 7000 inv. finns någonstans att bo, våra politiker behöver främja landsbygd, möjliggöra pendling från landsbygd till arbeten för bostäderna räcker inte till, inte ens på landsbygden längre. Hellre fler Attefall än 8 personer i en etta.

9. F
    Medlem Nivå 11
    Hej, det håller jag med dig om. Skulle något parti kunna anamma Nötegårdsgubbens ide om "dynamiska detaljplaner"? Jag tolkar det som om han menar att detaljplanerna inte behöver vara så detaljerade?

10. emmschen
    Självbyggare Nivå 3
    Det är precis storleken som ÄR problemet. Folk bygger attefallare, och många hyr ut. Dock är det många som sitter och väntar på beslut huruvida man kan få bygga större eller ej. Så godkänns 30, så kommer troligen många börja bygga direkt! Fler bostäder! Framförallt till unga! 25 kvm är alldeles för litet om det ska nyttjas som åretruntbostad. 5 kvm skulle göra fantastiskt mycket! Låt kommunerna avgöra huruvida deras V/A fixar den lilla extra belastningen.

Har man tillgång till egen brunn och avlopp bör det vara fritt fram.

11. Himmelsfararen
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Är mycket nöjd med att kunna bygga till en fin takkupa f
    Dynamiska detaljplaner låter bra-eller enklare förändrad användning av mark/fastighet.

• Laddar…