Byggahus.se

Alla: Attefall

654 läst  25 svar

1. Himmelsfararen
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Kommer regler för "gammal" godkänd Attefall 25 kvm inklusive ev. strandskyddsdispens att uppgraderas till 30 kvm när det träder i kraft. (om man inte börjat byggandet men har dispens och bygganmälan godkänd.?

• Laddar…
  2. Caroline Szyber
    Riksdagsledamot Kristdemokraterna · Nivå 3
    Om vi får bestämma mycket snart. Utredning finns med detta förslag. Jag tycker utöver antal kvadrat även takhöjden kunde höjas men det utreddes tyvärr aldrig av nuvarande regering.

3. Maria Kjellberg
    Sakkunnig/Kommunalråd Miljöpartiet Nivå 1
    Jag tror att problemet just nu inte är storleken på husen, utan hur effekten blir när kommunerna ska lösa VA-frågan till alla Atterfallshus. Detta är en komplex fråga då nationell lagstiftning och en vilja att snabbt bygga fler mindre bostäder också ska lösas inom ramen för VA-lagstiftningen där en kommun har skyldighet att ombesörja VA och att det i många kommuner på många ställen finns en begränsad kapacitet. Även detta håller på att utredas.

4. Byggare_Bubbis
    Medlem · Nivå 5
    Finns det inte en risk med att öka bygghöjden?

Hur snart kan det vara verklighet att få bygga 30kvm attefallshus?

5. Caroline Szyber
    Va-frågan är dock större än Attefallhusen...

6. Himmelsfararen
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Håller med, hoppas också då på att ej påbörjade byggen (som mitt...) kan automatiskt uppgraderas till 30 kvm. Tack för svar!

• Laddar…
  7. Maria Kjellberg
    Sakkunnig/Kommunalråd Miljöpartiet Nivå 1
    ja - det förstår jag. Men det finns också en kommunal horisont på detta.

8. Caroline Szyber
    Absolut men tror VA-frågan behöver tas tag i. Tyvärr allt för många som hör av sig och tycker nuvarande system inte fungerar

9. Himmelsfararen
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Har hört mitt 2019 men det hänger på politiken. Utredningen är beställd och levererad. Höjd är inte ett problem hos mig men kanske för andra.

• Laddar…
  10. Mats Green
    Bostadspolitisk talesperson Moderaterna Nivå 1
    M är för alla former av förenklingar - så även denna. Ju snabbare desto bättre.

11. Himmelsfararen
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    Som vanligt finns en skillnad mellan landsbygd och stad, är överbelastning av VA ett problem, isåfall i staden menar du, inte här på landet där vi har egna reningsverk.

12. Caroline Szyber
    Även höjden får ju ha en gräns men just för att kanske kunna bygga lite högre loft i ett Attefallshus, väl värt utreda i alla fall tycker jag

13. Robert Hannah
    Riksdagsledamot Liberalerna Nivå 1
    Hej Himmelsfararen,

Ja, Liberalerna vill se en uppgradering till 30 kvm. Personligen är jag för att även öka lite till.
    Häls,
    Robert Hannah, Liberalerna

14. Johan Löfstrand
    Riksdagsledamot Socialdemokraterna Nivå 1
    Det finns en stor samsyn kring att vi ska arbeta vidare med utredningen så jag tror vi med största sannolikhet få en lagstiftning på plats under 2019

15. Himmelsfararen
    Lösvirkesbyggare Nivå 3
    4500 mm skulle göra livet mycket enklare vid byggnation.