862 läst ·
13 svar
862 läst
13 svar
Alkydoljefärg Lacknaftabaserad
Jag är ingen anhängare av att täckmåla med vattenbaserad färg på trä utomhus.
Känns helt fel för mig att först försöka torka trä ....... och sedan måla på vatten.
Därför har jag senaste åren hållit mig till Cuprinol Träfärg men nu verkar även den tagits bort.
Nu hittar jag bara Caparol som har kvar naftabaserade alkydoljefärger.... men priserna är ca dubbelt vad jag har betalat.
Någon som har tips om vettigt prissatta Alkydoljefärger som inte är vattenbaserade?
Känns helt fel för mig att först försöka torka trä ....... och sedan måla på vatten.
Därför har jag senaste åren hållit mig till Cuprinol Träfärg men nu verkar även den tagits bort.
Nu hittar jag bara Caparol som har kvar naftabaserade alkydoljefärger.... men priserna är ca dubbelt vad jag har betalat.
Någon som har tips om vettigt prissatta Alkydoljefärger som inte är vattenbaserade?
I det färgsystem jag använder så ska det vara torrt för att inledande behandling med impregneringsolja ska kunna suga in i trä/virke. Sedan fortsätter man med ev. grundfärg och täckfärg. Inte stryker man t.ex. akrylat direkt.😉O OWbygg skrev:
Linoljefärg. Det blir att stryka 2 gånger för att få täckning. 1 gång med att spä med nafta, ska vara blaskigt, så det suger in ordentligt och nästa gång med lite mindre spädning.
Det med dessa vattenbaserade färger är bara skit. Blir för täta,virket har svårt för att andas, samt att inte förundra sig över att måla om med jämna mellanrum. Dom oxiderar i solljus och tappar sin skyddande förmåga. Trä skyddar sig själv naturligt om det sitter i en miljö utan direkt kontakt med vatten, att det regnar på det gör inget, det torkar. Se bara på gamla lador 100 år.
Det med dessa vattenbaserade färger är bara skit. Blir för täta,virket har svårt för att andas, samt att inte förundra sig över att måla om med jämna mellanrum. Dom oxiderar i solljus och tappar sin skyddande förmåga. Trä skyddar sig själv naturligt om det sitter i en miljö utan direkt kontakt med vatten, att det regnar på det gör inget, det torkar. Se bara på gamla lador 100 år.
Du har egentligen missuppfattat det lite. Att det ska vara torrt, beror på att slamfärger/vattenbaserade färger ska sugas upp. Eller att akrylfärger/täta färger får vattnet att stanna kvar. Att påföra vatten, skadar inte så länge träet kan torka ur.O OWbygg skrev:Jag är ingen anhängare av att täckmåla med vattenbaserad färg på trä utomhus.
Men det finns andra orsaker till att använda andra typer av färg givetvis.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Som är lite tjockare än nafta och då blir det inte lite blaskigt för att på ett bra sätt suga in. Annars inget fel att späda med linolja för andra strykningen. Och det ska vara kokt linolja annars kan det bli brandrisk i trasor. Men ändock,trasor lägges i en plåtburk.useless skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Kokt linolja är värst när det kommer till självantändning. Rå/kallpressad är faktiskt mindre benägen att självtända, men risken finns där med.J jonaserik skrev:
Både rå och kokt linolja har inga problem att sugas in i trät utan lösningsmedel men det är lättare att stryka tunna lager med lösningsmedel i.J jonaserik skrev:
Den färg jag använder (Ottoson) rekommenderar tre strykningar där den första ska spädas rejält med lösningsmedel och olja eller bara olja. 70% olja och 30% färg som redan innehåller olja blir blaskigt så det räcker.
För att inte sväva iväg så mycket så har priset på all färg gått upp enormt de senaste 5 åren så även om det samma företag erbjuder känns som en dyr ersättare så är det antagligen prisbilden som den ser ut idag. Jag får betala 70% mer för färg jag köpte för drygt tre år sedan.
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Skräcken att byta från något man vet fungerar till något okänt efter att tidigare gått på pumpen efter en rekommendation från ett så kallat proffs...F fribygg skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Blanda vattenbaserad färg med lacknaftabaserad?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan man måla med akrylatfärg på alkydoljefärg (fasad)
Fasad -
Kan jag måla ett hus målat med alkydoljefärg, med oljefärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Fasad målad med alkydoljefärg över linoljefärg. Hur gör jag nu?
Färg, Måla & Tapetsera -
Från alkydoljefärg till akrylat - behöver jag grundmåla?
Färg, Måla & Tapetsera