Som rubriken säger. Åldras diazedsäkringar? Under förutsättning att man håller
belastningen inom givna gränser och inte överlastar gruppen.

pegee pegee skrev:
Som rubriken säger. Åldras diazedsäkringar? Under förutsättning att man håller
belastningen inom givna gränser och inte överlastar gruppen.
De utmattas till slut av värmeväxlingar - speciellt pulsande laster vid nära säkringens märkström eller av stora men korta startströmmar betydligt mer än märkströmmen som när motorer startas. Det är materialutmattning av termisk utvidgning när det blir varmare av hög ström och krympning tillbaka när de har lägre ström eller ingen ström alls.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Personligen har jag aldrig funderat över detta. Har säkringar som suttit i föräldrarnas hus i över 40 år utan att de har gått sönder pga ålder.

Diazed-säkringar och tillhörande plåtcentraler borde vara något av det mesta hållbara och stabila i äldre hus.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Säkringarna i mitt hus har varit i bruk i ca 45 år och inte en har påverkats av ålder så vitt jag kan förstå.
Dom som kanske blir påverkade är dom som frekvent utsätts för överlaster, dvs mer än märkströmmen.
Ps
Det gäller inte bara mitt hus utan även en erfarenhet från hela mitt yrkesliv. Där det varit "problem" är där det upprepat varit överlaster, större laster än säkringens nominella värde. Och då i "industrimiljö" aldrig i "bostadsmiljö"

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag har samma erfarenhet som xxargs skriver i #2.
Har man transientlaster, som startande motorer eller liknande, så kan silvertråden utmattas och bli känsligare.

I samband med konstruktion av F3/O3 gjordes test av åldring av diazed-säkringar. Man konstaterade då att om strömmen (vid motorstart) understiger 80 % av den ström som krävs för att säkringen ska lösa ut på 5 sekunder vid kortvariga belastningstoppar sker ingen åldring. Detta testades för karaktäristik motsvarande gB. Testen gjordes för att säkerställa att man vet hur direktstartade motorer påverkar säkringarnas åldring och hur dessa ska dimensioneras. För låga överlaster vet jag inte riktigt, men förväntar mig att det inte sker någon nämnvärd åldring vid laster i närheten av märkström.

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Beror också på säkring, använda tråd i säkringen, om den är sandfylld och hur ofta dessa strömstötar inkommit.

I mina fall jag stött på så pulsade det med ganska ofta intervall i en slags PWM-styrning (tänk moderna hällar som reglerar med att slå av och på) och där kan man få många tiotusentals cykler inom bara några månader medans har man direktstart av vakumpumpen för mjölkning i ladgården morron och kväll så kan kan man göra det i 40 år utan att ens komma i närheten av antalet som gör att säkringen till slut ger sig.

Som sagt det är materialutmattning beroende antal stresstillfällen (värmepulser) samt slitaget har exponentiell koppling med strömstyrkan och tiden (dvs. hur varm tråden faktiskt blev).

Man kan titta på en vanlig 5x20 glasrörsäkring med en simpel tråd rakt igenom att redan vid märkström ser man att tråden slappar och böjer sig en smula när ström är påslaget gentemot avstängt. är det sandfyllt så är det bättre kylt och påverkan mindre, men fortfarande fins en påverkan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.