Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Åldrad takavvattning i zink magnesium?

1. Z
    Medlem · värmland · 39 inlägg

ZedLeppelin

Medlem
    Hej! Vi ska kanske montera ny takavvattning i zink-magnesium. Antingen Plannja eller Lindab. Jag har förstått att zink-magnesium med tiden blir typ blyertsgrå. Är det någon som har nån bild på hur detta kan se ut? Vi har letat bilder på nätet men inte hittat några bra.

Vi gillar ju hur zink-magnesium ser ut när det är nytt, och om det fina försvinner efter nåt år så kanske silvermetallic är ett alternativ.

2. M
    Medlem · 6 inlägg

Matteus Froelich

Medlem
    Har ni beslutat er? Har samma funderingar!

3. Z

ZedLeppelin

Medlem
    Japs, arbetet är påbörjat. Blir snyggt! Jag räknade med att det blir typ blyertsgrått med tiden. Vill ju helst ha den nya lystern, men den mattas väl av med tiden. (Obs! Helst skulle vi såklart ha bara zink magnesium-plåt överallt på huset, men för tillfället får det vara lite blandat med röda och vita plåtdetaljer.)

4. M
    Medlem · 6 inlägg

Matteus Froelich

Medlem

5. M
    Medlem · 6 inlägg

Matteus Froelich

Medlem
    Riktigt snyggt! Jag blir inspirerad och vill göra liknande. Är detta Planja eller Lindab? Jag antar att tratten är tillverkad av plåtslagare? Också i magnesiumzink? Snygga rörsvep också och fantastisk veranda.

Matteus

6. Z

ZedLeppelin

Medlem
    Det är Plannja. Fick bra pris via Beijer. Tror dock att Lindab har lite bättre detaljer, men kollade aldrig pris men tror de ligger ganska lika i pris. Speciellt passform mellan vinklar och stuprör/mellanstycke kanske är finare på Lindab. Har dock bara sett Lindab på bilder, inte irl så att säga.

Tratten är Plannjas men tillklippt av en riktigt slängder plåtis!

7. S
    Medlem · 10 inlägg

Saibot47

Medlem
    Hej, @ZedLeppelin Vi funderar också på zink magnesium. Du har inte möjlighet att lägga upp bilder på hur det ser ut nu när det har suttit uppe ett tag?

/Tobias

8. Z

ZedLeppelin

Medlem
    Tjena! Nu har ju inte våra suttit uppe ett år ens och då märker man nog ingen större skillnad. De säger att de kommer bli typ blyertsgrå till slut men det återstår väl att se hur lång tid det kommer att ta. Men här kommer några bilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    89982CDB-9947-47AF-8C44-EE9F3EC483AA.jpeg
    BE416B7F-3FE0-48BC-B09B-F037E304E8D7.jpeg
    F62E150C-5D7C-4988-BFC7-C79ACAD6F9A7.jpeg

9. S
    Medlem · 10 inlägg

Saibot47

Medlem
    Tackar. Riktigt snyggt är det. Skulle du säga att det har blivit mindre reflekterande sen det var nytt?!

10. Z

ZedLeppelin

Medlem
    Svårt att säga. Troligen inte så det märks. Alla delar hade olika grad av glans vid leveransen. Krökarna tillverkas vid beställning så de är finast. Hängrännorna har oftast lite "mögel" eller vad det kallas, då de ligger tätt ihop och det blir fukt mellan så de såg sämst ut. Stuprören var bättre förpackade så de var väl också bättre i glansen. Blev lite upprörd först över att rännorna såg tråkiga ut, speciellt undersidan som syns. Men nu tänker jag inte ett dugg på det. Bara gött att de sitter där :)

11. S
    Medlem · 10 inlägg

Saibot47

Medlem
    Tack för svar och bilder, får se vilket tak vi väljer tillslut.

12. G
    Medlem · 6 inlägg

gnemil

Medlem
    Jag Har själv lagt Rhein zink på mitt tak, det har legat i ca 1 år och det är idag blyertsgrått. Magnesium zink ändrar inte färg på samma sätt som Rhein zink. Om du vill ha bild kan jag bifoga det. Mvh en plåtslagare

13. S
    Medlem · 10 inlägg

Saibot47

Medlem
    Ja, lägg gärna upp bild!

Skulle du som plåtslagare säga att Plannja och Lindab silvermetalic är reflekterande?! Jag tycker att ljusgrått reflekterar lika mkt som silvermetalic.

Vår detaljplan tillåter bara tak som är ”icke reflekterande” men på kommunen kan de inte svara på om det är reflekterande eller inte…‍♂️

14. G
    Medlem · 6 inlägg

gnemil

Medlem
    Lindabs tidigare silvermetalic var väldigt blänkande och glansig, men deras nya silvermetalic är lite mer matt. På bilden nedan ser du en väggtäckning som är utfört med lindab silvermetalic ( 9006). Plannja har jag aldrig arbetat med så kan tyvärr inte svara på det.

15. G
    Medlem · 6 inlägg

gnemil

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.