Hej!

Har fått tag på ett gammalt hus från 30-talet, där badrummet ser ut såhär idag och ska renoveras. Någon här som har en bra gissning från när det är gjort? Utifrån laminatplattan och övrigt som gjorts på huset gissar jag 50- till 80-tal, men hade varit kul att kunna tidsbedtämma det mer. Huset byggdes ut lite tidigt 50-tal, efter det har inga större invändiga renoveringar gjorts vad jag vet.

• Badkar med laminatväggar och gammaldags blandare i ett badrum från ett 30-talshus, renoverat mellan 50- och 80-tal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt badrum med väggfast handfat, toalettstol, spegel med skåp, väggmonterad radiator och synliga kopparrör, i ett 30-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Hej och välkommen till Byggahus
Blandaren och duschmunstycken ser ut att kunna vara från femtiotalet.

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Jag gissar att allt utom toalettstolen är 1950-tal. Vattenlåset, handfatet, mönstret på laminatet.
Älskar för övrigt strömbrytaren man ser i spegeln.

Ja strömbrytaren är en rejäl sak. 😆

Men 50-tal känns rimligast då iom att en del annat gjordes på huset vid samma tidpunkt.

Möjligen sextiotal grundat på att rören till badkarsblandaren är av koppar och endast 15mm. Själv vreden/kranbrösten är bytta. De gamla var stora greppvänliga rattar av kromad mässing precis som resten av blandaren. Lyxblandarna hade en vanlig sprittermometer så man slapp sticka in sitt finger för att känna om vattnet var lagom varmt.
Mitt hus såg likadant ut med stänkskydd av eternit som försökte se ut som marmor. Bakom badkaret bör du ha ett tätskikt av tjock tjärpapp.

Nu ser jag att det ligger en matta på golvet vilket än mer osar sextiotal. Sent sextiotal, skulle jag tro.

Kan vara lite hopkok av olika epoker trots allt.

Kan tillägga att eternitskivorna passar utmärkt i trädgården till allehanda ting. Hos mig tjänstgör de som kompostväggar.

Redigerat:
Intet Intet skrev:
Mitt hus såg likadant ut med stänkskydd av eternit som försökte se ut som marmor. Bakom badkaret bör du ha ett tätskikt av tjock tjärpapp.
Jag tror att TS stänkskydd är gjort av Perstorps platta, om det finns gammalt tätskikt kvar på golv och i vägg vinkel tror jag det är utfört med kallasfalt.

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror att TS stänkskydd är gjort av Perstorps platta, om det finns gammalt tätskikt kvar på golv och i vägg vinkel tror jag det är utfört med kallasfalt.
Det tror jag med. Det ser ut som ett tryck, så du har säkert rätt.
Även trycklaminatskivan bör återanvändas i trädgården av samma orsak.

Rören vi serr på bilden ser ut att vara skarvade med presskopplingar. Det har inte funnits jättelänge, kanske kom på 90 talet?

Men rören kan vara nyare än badrummet.

H hempularen skrev:
Rören vi serr på bilden ser ut att vara skarvade med presskopplingar. Det har inte funnits jättelänge, kanske kom på 90 talet?

Men rören kan vara nyare än badrummet.
Rören är från nutid😀. Tidigare löddes rören och fram till femtio, sextiotalet någon gång drogs kallvatten med garvade tjockväggiga stålrör som gängades.

För övrigt en rätt ful rördragning vid taket.

Tack för alla svar! Verkar helt enkelt som att det blev gjort ungefär sent 50-tal, och sen har man gjort lite konstiga och något tveksamma förändringar under historiens gång. Rören i taket är dragna till barmbattenberedare, den kom inte med på bilden men är förhållanzevis fräsch.(20 år kanske?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.