645 läst · 3 svar
645 läst
3 svar
Åldersbeständig byggfolie i torpargrund?
Vi har en fuktig torpargrund där fukten tränger igenom jorden. Vi har tänkt lägga en åldersbeständig byggfolie på marken med sten eller salt under som tränger bort fukt. Vårt dilemma kommer att vara att få plasten tätt runt stenarna. Är det någon som gjort detta tidigare eller har något annat bra tips?
Har även tänkt sätta in en avfuktare eller dylikt.
Det första ni ska göra om det inte redan är gjort är att dränera och leda bort regnvatten och markvattnet från huset.M Mystiskarucklet skrev:Vi har en fuktig torpargrund där fukten tränger igenom jorden. Vi har tänkt lägga en åldersbeständig byggfolie på marken med sten eller salt under som tränger bort fukt. Vårt dilemma kommer att vara att få plasten tätt runt stenarna. Är det någon som gjort detta tidigare eller har något annat bra tips?
Det gör underverk att bara lägga plasten på marken, tejpa skarvarna och möta upp mot stenarna.M Mystiskarucklet skrev:Vi har en fuktig torpargrund där fukten tränger igenom jorden. Vi har tänkt lägga en åldersbeständig byggfolie på marken med sten eller salt under som tränger bort fukt. Vårt dilemma kommer att vara att få plasten tätt runt stenarna. Är det någon som gjort detta tidigare eller har något annat bra tips?
Källardelen är 11 meter lång, och jag tänkte att 11 meter är långt för en balk att bara de två ytterväggarna Min tanke var att innerväggen även avlastade balken. Balken ligger alltså på väggen mot som gränsar mot krypgrunden...och jag gissar att den går längs med hela källaren. Det är U-balk, cirkus 25-30cm bred.
Liknande trådar
-
Har jag för hög fukt i torpargrunden?
Grund & Markarbeten -
Torpargrund - vad hade du gjort?
Grund & Markarbeten -
Hur lägger man åldersbeständiga plast i torpargrund?
Fritidshus -
Byta märke på byggfolie/åldersbeständig plast?
Byggmaterial & Byggteknik -
Åldersbeständig byggfolie i På taket
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus