Byggahus.se

Åldersbestämma kök inför skadereglering

1. Vivktor r
    Medlem · 4 inlägg

Vivktor r

Medlem
  2. J
    Medlem · Västra Götaland · 469 inlägg

JerreEssberg

Medlem
    Se om du hittar nån typskylt på fläkten, eller spisen. Ganska troligt att iaf fläkten varit med sedan köket sattes.
    Rent spontant, tidigt 90tal. När är huset byggt?

3. Vivktor r
    Medlem · 4 inlägg

Vivktor r

Medlem
    Ok kollar där. Huset byggdes 1943.

4. D
    Medlem · 696 inlägg

DFYD123

Medlem
    Kyl/frysen kan såklart var bytt senare men gissar 2005-2008. du har typskylt på den till vänster om grönsakslådan fläkten har sett likadan ut i 25+år

• Laddar…
  5. Vivktor r
    Medlem · 4 inlägg

Vivktor r

Medlem
    Typskylten satt uppe till höger men grymt tips. Fläkten är bortkopplad så kanske kan hitta något prod datum på den och stämma av mot. Samma sak med spis.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Foto från Viktor Ragnmark.jpg

6. D
    Medlem · 696 inlägg

DFYD123

Medlem
    Aj då dåligt gissat. 2003

7. B
    Medlem · Stockholms län · 22 065 inlägg

BirgitS

Medlem
    Eller kanske lite tidigare fast handtagen är då troligen bytta efter 2000 för att få till en modernisering, kanske när kyl/frysen byttes för att matcha bättre.

8. Vivktor r
    Medlem · 4 inlägg

Vivktor r

Medlem
    Har ni sätt modelkod/ datumstämplar på stommar eller görs inte det? Tänker om det är värt att leta då jag inte är på plats så ofta .

9. B
    Medlem · Stockholms län · 22 065 inlägg

BirgitS

Medlem
    På 90-talet flyttade vi till ett hus med ett kök från -89 och jag lyckades aldrig hitta någon information om tillverkaren. Inte heller här där det är ett kök från 2003 har jag kunnat hitta något.

10. Okarlsson
    Husägare · Stockholm · 979 inlägg

Okarlsson

Husägare
    Jag skulle säga tidigt 2000-tal baserat på kaklet och kylen. Luckmodellen va högsta mode tidigare men kan ha valts även senaste. Gissar att det är hyresrätt eller ombildat, för det luktar "stambyte".

• Laddar…
  11. Violina
    Husägare · 2 476 inlägg

Violina

Husägare
    Diskbänken kan ha en etikett från tillverkaren, kolla om du hittar någon på någon sida av underdelen, på hon skulle jag tippa på

12. K
    Självbyggare · Skåne · 2 536 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Någonstans måste det finnas någon etikett med årtal på. Vi plockade ner ett gammalt kök när vi byggde nytt för några år sedan och då satt det etiketter bak på alla stommar. (Sent 90-tal)

Se om ni kan få in en spegel för att titta bakom eller under!

13. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 449 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Ser du det på serienumret, och i så fall hur? Verkar som om många fortsatt gissa trots att svaret nog finns här.

14. D
    Medlem · 696 inlägg

DFYD123

Medlem
    Ja det går att utläsa av serienumret. Men i kombination av modellnamn. Eller produktnummer. Då första siffran i serienumret står för årtal. 3:a kan vara -93,-03 eller -13. Nästkommande två siffror är veckonummer.

15. Hallonbåten
    Medlem · 79 inlägg
    Ta ur kryddhyllan ,kan sitta lapp på Skåpsidorna eller kryddhyllans rygg. Är det vattenskada ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.