Köpt en begagnad husvagn med alde 2921 system. Kopplar in ström och försöker köra värmen. Händer inget. Men trycker jag knappen på 12v brummar det och elementen blir varma.
Hur får man igång på el? Vill ju inte slösa på batteriet när det finns el.
Röda lampan lyser aldrig. Bara när 12v är på och då klickar den rött när jag trycker på någon av knapparna..Men aldrig konstant på.
Hur får man igång på el? Vill ju inte slösa på batteriet när det finns el.
Röda lampan lyser aldrig. Bara när 12v är på och då klickar den rött när jag trycker på någon av knapparna..Men aldrig konstant på.
Vad är de för tillbehör ska se om de finns en i.. För kvinnan sa dom kört på el på campingplatser. Isf ha hon dragit ut den.H Håbbe01 skrev:
Den ha stått stilla ca 1 år. Dom ha haft den i garage sen förra sommaren. Så igår va första gången jag starta den.
Du har 2st cirkulationspumpar, den röda som man ser i din bild är för 230v, 12v pumpen brukar sitta i expansionsskärlet. Den kan börja låta som på din film om den hamnar snett så den tar i kanterna på kärlet.
När vagnen är kopplad till 230v laddas normalt batteriet av en batteriladdare så det går bra att använda 12v utan att batteriet tar slut.
När vagnen är kopplad till 230v laddas normalt batteriet av en batteriladdare så det går bra att använda 12v utan att batteriet tar slut.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är en gammal vagn från 1990. Kvinnan jag köpte av sa dom körde med CTEK laddare på när dom hade el i kopplad. Så tror inte den laddas upp.alm82 skrev:
Du har 2st cirkulationspumpar, den röda som man ser i din bild är för 230v, 12v pumpen brukar sitta i expansionsskärlet. Den kan börja låta som på din film om den hamnar snett så den tar i kanterna på kärlet.
Finns det ingen laddare borde du skaffa en, typ c-tek som alltid är inkopplad. Vattenpump, panna m.m använder 12v
Missljudet kommer troligen från 12v pumpen som sitter i locket på expansionsskärlet, bakom frontplåten.
Normalt brukar mittenknappen stå i läge T, då styrs elpatronen och cirkulationspumpen av rumstermostaten.
Missljudet kommer troligen från 12v pumpen som sitter i locket på expansionsskärlet, bakom frontplåten.
Normalt brukar mittenknappen stå i läge T, då styrs elpatronen och cirkulationspumpen av rumstermostaten.
Här den bästa manualen jag kunde hitta: https://products.alde.se/storage/me...0OTY5MDgkbzEkZzEkdDE3NTA0OTczODMkajE0JGwwJGgw
Men det är ganska oklart hur el-installationen egentligen ser ut med 230 V. Ser ut som allt går på12 V förutom den extra 230 V el-patronen med cirkpump som kopplas direkt i något uttag. Borde också finnas någon styrkabel från pannan till 230 V el-patron och cirkpump tycker jag(??) På sidan 17 står det i alla fall att man kan försöka droppa lite symaskinsolja i mitthålen på toppen av cirkulationspumparna om de låter om dem. Fungerar inte det måste pumpen bytas ut.
Men det är ganska oklart hur el-installationen egentligen ser ut med 230 V. Ser ut som allt går på12 V förutom den extra 230 V el-patronen med cirkpump som kopplas direkt i något uttag. Borde också finnas någon styrkabel från pannan till 230 V el-patron och cirkpump tycker jag(??) På sidan 17 står det i alla fall att man kan försöka droppa lite symaskinsolja i mitthålen på toppen av cirkulationspumparna om de låter om dem. Fungerar inte det måste pumpen bytas ut.
Har en ctek får koppla in den varje gång då. Ska testa köra hela natten utan att stänga av o se om ljudet stannar av.alm82 skrev:
Finns det ingen laddare borde du skaffa en, typ c-tek som alltid är inkopplad. Vattenpump, panna m.m använder 12v
[bild]
Det här med vatten o fylla i. Är de där den röda e eller bilden som du visa?
Har den där på svenska. Men står mer om gasol tyckte jag.J Josth skrev:Här den bästa manualen jag kunde hitta: [länk]
Starta upp på 12v sen bytte jag knappen till 230v. Den du mena?
Ok, bra att du har manualen på svenska. Ja jag tänkte t.ex. på knappen 12 V - 230 V hur den kan styra om 230 V pumpen kopplas direkt i ett uttag och någon styrkabel från pannan? Men då får man ju manuellt ställa in 230 V när man sätter på 230 V pumpen.