Byggahus.se

Alarmerande elförbrukning

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Är i desperat behov av hjälp efter att ha fått en hint om vår kommande höga elräkning.
    Efter en avläsning framgick det att mellan den 18:e dec - 26:e dec har vi gjort av med 831kwh.

På minussidan har vi:
    Pannan (Nibe EVC 13 ifrån 2002) 40 grader som leder 10 element.
    Golvvärme (el) badrum (2 kvm på läge 4 av 10).
    Handdukstork
    Två el-element i gäststugan (18 grader).
    Hushållsel
    Lyktor utomhus (lågenergi men ändå en 8 st).

På plussidan har vi allt eldande med braskaminen och de 12 vandrande elementen som vistats i stugan (70 kvm) under dessa 6 dagar.

Jag har stängt av luftvärmepumpen efter att ha kollat manualen som säger att lägsta temp man kan köra den är -5 grader och vi har haft allt mellan -25 till -10 grader.

Pannan har stått på 40 grader hela tiden, dock är det något fel på pannan med trycket som har stundvis gått ner till noll och det har krävt både påfyllning och luftning. Jag har efter en massa forskande och googlande kommit fram till att det förmodligen är expansionskärlet och/eller säkerhetsventilen som det är fel på (inga läckage varken under pannan eller i krypgrunden. Vid besiktningen mättes fukt i hela krypgrunden och förbrukningen har varit hög sedan inköp så inget verkar påvisa att felet precis har inträffat).

Är det verkligen rimligt med en sådan här förbrukning och om inte, kan felet på pannan ha en betydande påverkan på förbrukningen (mer än 5-10%)?

Har nu satt pannan på 30 grader (utomhus temp är nu -5 grader) och kommer elda i kaminen som en idiot för att hålla värmen uppe.

2. I
    Medlem Nivå 5
    ni verkar ha förbrukat ca 100 Kwh per dygn mao 4,3 i timmen så det är nog ingen ovanlig förbrukning när det är kallt
    12 vandrande element tyder jag på ant folk i huset, de har nog förbrukat varmvatten vid tvagning

3. B
    Medlem Nivå 15
    100 kWh per dygn vid minus 20?
    Enl mig en normal förbrukning.

Det som jag inte fattar är med pumpe. Vad är det för pump som måste stängas av vid minus 5?

4. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Önskar att vi bara gjorde av med 100KWh vid -20C. :(

Mvh// Janne

5. v-g
    Medlem Nivå 13
    Vad gäller felet tror jag ditt expkärl kan vara trasigt då får man ingen "buffert" och trycket vandrar mellan fullt och noll i princip.

Enklast är att fylla på och sen trycka på luftventilen, kommer vatten ja då vet du ;)

6. D
    Medlem Nivå 8
    Precis :|

Har med god marginal passerat 4000kWh sedan 1:a dec...och då har det inte varit i närheten av -20.

7. P
    Medlem Nivå 8