Byggahus.se

Ålandsbanken och Danske Bank bättre än svenska bankerna

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 492 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. D
    Anonym

DIY_freak

Anonym
    Men den publicerade räntan säger väl egentligen inget om var man verkligen kan få lägst ränta?

Oavsett, så hade jag under en längre tid Danske Bank både för bolån, kort och konton. Aldrig mer! Har aldrig känt mig mer lurad och ouppskattad av en bank än när jag var kund hos dem. De lockar in kunderna till sina lösningar och sedan skruvar de upp priserna och försämrar villkoren och hoppas att kunderna inte orkar flytta.

Oärligare bank än Danske Bank har jag inte stött på. Ett ärende fick till och med dras ända till ARN där de blev fällda innan de korrigerade...

Nu är jag tillbaka i Skandiabanken där jag varit kund länge tidigare. De gör också fel ibland, men de är mycket bättre på att erkänna det och rätta till det och skruvar inte sina villkor på samma sätt.

https://www.byggahus.se/forum/ovrigt-husrelaterat/215922-internetbank-danskebank.html

Redigerat av moderator 16 okt 2015 16:38
  3. N
    Husägare · 2 861 inlägg

noone70

Husägare
    "Förutsättning för bolån är att du väljer Ålandsbanken som din huvudbank. Vi förutsätter också att du placerar en buffert hos Ålandsbanken motsvarande minst 2,5% av lånebeloppet (minst 100 000 kr) i valfritt tillgångsslag eller väljer att månadsspara motsvarande 2,5% av lånebeloppet per år"

Där åkte Ålandsbanken i papperskorgen...

4. Per Eskilsson
    Administrator · Skåne · 5 719 inlägg

Per Eskilsson

Administrator
    Att man ska använda Ålandsbanken som huvudband har jag på sätt och vis förståelse för (under förutsättning att deras kort och interbank funkar okej) men att man ska måsta spara 2,5% av lånebeloppet låter högt tycker jag. Jag har frågat Timmelstad om det är förhandlingsbart i boräntetråden https://www.byggahus.se/forum/prise...i-bolaneranta-117.html?perpage=15#post2333781
    Vi får se vad han svarar.

5. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 108 inlägg

Peter2400

Medlem
    Ja, Sbab kräver inget engagemang alls och har samma ränta, betalar gör man genom autogiro eller e-faktura, man behöver inte ha något konto hos dom.

• Laddar…
  6. N
    Husägare · 2 861 inlägg

noone70

Husägare
    Jag vill ha en bank som har fysiska kontor i närheten av där vi bor och där man har en personlig kontaktperson. Vi har en lite speciell situation när det gäller vår inkomst, där vi själva(utan att vara egenföretagare) kan styra över hur mycket vi jobbar och mycket lön vi plockar ut, då är det enklast att ha någon form av kontakperson på banken(nu vet jag inte om det är möjligt på Ålandsbanken) som har lite koll.

Sedan kom jag på ett sätt att komma runt deras sparkrav, det är ju bara att låna 100 000 extra och lägga in det på ett av deras sparkonton. Om det är det ekonomiskt smartaste låter jag vara osagt

7. Per Eskilsson

Per Eskilsson

Administrator
    Ålandsbanken har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

8. S
    Medlem · N/A · 230 inlägg

sin

Medlem
    Någon som vet om dessa 2,5% i amortering är utöver amortering, eller i stället för amortering? De flesta banker kräver väl 2% (= 50år) amortering idag?

Edit: Läser man på Ålandsbankens hemsida så verkar detta vara utöver amortering. Antar att det fungerar som bra filter emot "mindre attraktiva" kunder.

Redigerat 20 okt 2015 00:14
  9. N
    Husägare · 2 861 inlägg

noone70

Husägare
    Fungerar som bra filter mot attraktiva kunder oxå :)
    Om det inte vore för att vi precis har fått barn och lever på i princip en lön skulle vi lätt kunna amortera 2,5%, men vi vill inte det utan vi vill investera de pengarna i att färdigställa vårt hus.

10. B
    Medlem · Stockholms Län · 702 inlägg

Barnrikehuset

Medlem
    Tittade i räntelistan som finns i forumet. Dom är knappt med? Är det så få som har dom?

11. Per Eskilsson

Per Eskilsson

Administrator
    Ja, 2 ränterapporter av 1844 är inte mycket. Fler än två bolånekunder har de garanterat men så värst många är det nog inte om man jämför med de andra bankerna. På Wikipedia står det:

"Ålandsbanken bedriver bankverksamhet från totalt 30 bankkontor och har 75 000 kunder i Finland och omkring 15 000 kunder i Sverige. På den finländska marknaden är Ålandsbanken en fullservicebank med fokus på private banking och premium banking. I Sverige är Ålandsbanken Sverige AB en mer utpräglad nischbank med private banking, förmögenhetsförvaltning och aktiemäkleri som huvudsakliga affärsområden."

12. N
    Husägare · 2 861 inlägg

noone70

Husägare
    Bolånen är nog mest ett sätt för Ålandsbanken att få in private banking-kunder och andra välbeställda kunder.

13. D
    Anonym

DIY_freak

Anonym
    Och så får de ju lite gratis reklam i räntebarometrar osv? 2 bolånekunder i Sverige... då är det inte så svårt och kostsamt att vinna räntetabellerna... (y)

14. N
    Husägare · 2 861 inlägg

noone70

Husägare
    Tror de flesta kunder som Ålandsbanken har inte bryr sig om att registrera sina räntor på räntebarometern ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.