Den Al-ko Drain 12000 som jag köpte för fler år sedan än garantin täcker har börjat gå åt fel håll. Effektiviteten blir såklart påverkad, den ska klara 11kbm/h, men det är knappt något flöde alls. Eftersom det är 240V så kan jag inte fasvända något. Är det mest sannolikt att det har att göra med husets el? eller något i själva pumpen? (har dock inte utförts några ändringar i huset sedan den fungerade).
En intressant observation var att när jag startade om den ca 50ggr så gick pumpen åt rätt håll ett tag innan den slutade fungera igen.
En intressant observation var att när jag startade om den ca 50ggr så gick pumpen åt rätt håll ett tag innan den slutade fungera igen.
Låter som när en kondensator gett upp i en motor som går på enfas.
Hur detta är löst och hur man kommer åt den i en sån pump, ingen aning tyvärr.
Hur detta är löst och hur man kommer åt den i en sån pump, ingen aning tyvärr.
Tack för svaren. Med tanke på det ni skriver så kan det vara ett glapp mot kondensatorn. Visade sig dock krävas ett specialverktyg för att komma åt kondensatorn. Tänkte att det kanske gick att löda om det är glapp och inte kondensatorn är sopslut.
Jag aldrig hört talas om något liknande men om spänningsfallet är stort kanske det skulle kunna orsaka detta fenomen?
Skulle vara intressant att mäta spänningen i uttaget vid start.
Skulle vara intressant att mäta spänningen i uttaget vid start.
Om man inte gör en fysisk omkoppling i motorplinten så ska inte motorn kunna vända håll när man flyttar motorn mellan olika uttag/faser/etc.Johan- skrev:
Man kan till och med montera en skyddstransformator mellan utan att den ska kunna vända håll.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Det här vill jag veta mer om... Inte hört talas om detta fenomen.
Det är inte så att det är en enfasmotor som är gjord för fast inkoppling (ej stickpropp)?
En sån motor (om den har kondensator) är ju egentligen en tvåfasmotor med lindningarna 90 grader förskjutna mot varandra.
Kondensatorn ligger i serie med den ena lindningen och ger en fasförskjutning av strömmen genom den.
Då kan man ändra rotationsriktning genom att polvända den ena eller den andra lindningen.
Men det kanske är en pump med stickproppsanslutning, och då är det en annan konstruktion, vilket gör fenomenet väldigt intressant 🙄
En sån motor (om den har kondensator) är ju egentligen en tvåfasmotor med lindningarna 90 grader förskjutna mot varandra.
Kondensatorn ligger i serie med den ena lindningen och ger en fasförskjutning av strömmen genom den.
Då kan man ändra rotationsriktning genom att polvända den ena eller den andra lindningen.
Men det kanske är en pump med stickproppsanslutning, och då är det en annan konstruktion, vilket gör fenomenet väldigt intressant 🙄
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Jag har fått intrycket att det är så de flesta "enfasmotorer" är uppbyggda? Två lindningar, en start/drift-kondning alternativt en start och en drift-kondensator?Hannuse skrev:Det är inte så att det är en enfasmotor som är gjord för fast inkoppling (ej stickpropp)?
Sant, jag gick vilse i dom kopplingsbleck som brukar finnas i fast insallerade asynkronmotorer, där man kan ändra riktningen genom att blecka om.norrbottenssnickaren skrev:
Men det är ju hur som helst inte fallet här.
Det kvittar om motorn är gjord för fast inkoppling eller via stickkontakt.Hannuse skrev:Det är inte så att det är en enfasmotor som är gjord för fast inkoppling (ej stickpropp)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växla mellan höger/vänster rotationsriktning med en tryckknapp (där man flyttar fasen.
Ja, precis.Demmpa skrev:
Jag tänkte på dom som jag kopplat in, som har bleck.
Där byter du rotation genom att ändra på blecken.
Men det kanske är förlegat nu?