Den Al-ko Drain 12000 som jag köpte för fler år sedan än garantin täcker har börjat gå åt fel håll. Effektiviteten blir såklart påverkad, den ska klara 11kbm/h, men det är knappt något flöde alls. Eftersom det är 240V så kan jag inte fasvända något. Är det mest sannolikt att det har att göra med husets el? eller något i själva pumpen? (har dock inte utförts några ändringar i huset sedan den fungerade).
En intressant observation var att när jag startade om den ca 50ggr så gick pumpen åt rätt håll ett tag innan den slutade fungera igen.

Låter som när en kondensator gett upp i en motor som går på enfas.
Hur detta är löst och hur man kommer åt den i en sån pump, ingen aning tyvärr.

• Gilla
Johan-
  • Laddar…
Här är en bild på genomskärning av pumpen, den vita cylindern i toppen är kondensatorn,
Tvärsnitt av en elektrisk motor som visar dess interna komponenter och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Med tanke på det ni skriver så kan det vara ett glapp mot kondensatorn. Visade sig dock krävas ett specialverktyg för att komma åt kondensatorn. Tänkte att det kanske gick att löda om det är glapp och inte kondensatorn är sopslut.

Köpte en ny enfas dränkpump för att komma runt problemet, komiskt nog går även denna åt fel håll. Provade hos grannen och då gick den åt rätt håll.

Jag aldrig hört talas om något liknande men om spänningsfallet är stort kanske det skulle kunna orsaka detta fenomen?
Skulle vara intressant att mäta spänningen i uttaget vid start.

Johan- Johan- skrev:
Köpte en ny enfas dränkpump för att komma runt problemet, komiskt nog går även denna åt fel håll. Provade hos grannen och då gick den åt rätt håll.
Om man inte gör en fysisk omkoppling i motorplinten så ska inte motorn kunna vända håll när man flyttar motorn mellan olika uttag/faser/etc.
Man kan till och med montera en skyddstransformator mellan utan att den ska kunna vända håll.

Det här vill jag veta mer om... Inte hört talas om detta fenomen.

Börjar undra om det kan vara felkopplat i huset på något sätt. Dock elfirma som gjort jobbet åt tidigare ägare.

blir att testa alla uttag i huset med pumpen så du får på klart vilken grupp det rör sig om och därifrån söka vidare

ganska lustigt att blir omvänd i belysningsström

• Gilla
Johan-
  • Laddar…
Det är inte så att det är en enfasmotor som är gjord för fast inkoppling (ej stickpropp)?
En sån motor (om den har kondensator) är ju egentligen en tvåfasmotor med lindningarna 90 grader förskjutna mot varandra.
Kondensatorn ligger i serie med den ena lindningen och ger en fasförskjutning av strömmen genom den.
Då kan man ändra rotationsriktning genom att polvända den ena eller den andra lindningen.
Men det kanske är en pump med stickproppsanslutning, och då är det en annan konstruktion, vilket gör fenomenet väldigt intressant 🙄

• Gilla
Johan-
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det är inte så att det är en enfasmotor som är gjord för fast inkoppling (ej stickpropp)?
En sån motor (om den har kondensator) är ju egentligen en tvåfasmotor med lindningarna 90 grader förskjutna mot varandra.
Kondensatorn ligger i serie med den ena lindningen och ger en fasförskjutning av strömmen genom den.
Då kan man ändra rotationsriktning genom att polvända den ena eller den andra lindningen.
Men det kanske är en pump med stickproppsanslutning, och då är det en annan konstruktion, vilket gör fenomenet väldigt intressant 🙄
Jag har fått intrycket att det är så de flesta "enfasmotorer" är uppbyggda? Två lindningar, en start/drift-kondning alternativt en start och en drift-kondensator?

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Jag har fått intrycket att det är så de flesta "enfasmotorer" är uppbyggda? Två lindningar, en start/drift-kondning alternativt en start och en drift-kondensator?
Sant, jag gick vilse i dom kopplingsbleck som brukar finnas i fast insallerade asynkronmotorer, där man kan ändra riktningen genom att blecka om.
Men det är ju hur som helst inte fallet här.

Hannuse Hannuse skrev:
Det kvittar om motorn är gjord för fast inkoppling eller via stickkontakt.

Elritning för motorer med höger- och vänstergång, innehåller kondensatorer, hjälpsträngar och huvudsträngar.
Skapa konto

Elektrisk kretsschema visar motor med huvud- och hjälpwicklung ansluten till strömkälla N och L.
Skapa konto

Växla mellan höger/vänster rotationsriktning med en tryckknapp (där man flyttar fasen.

• Gilla
Johan-
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det kvittar om motorn är gjord för fast inkoppling eller via stickkontakt.

[bild]

[bild]
Växla mellan höger/vänster rotationsriktning med en tryckknapp (där man flyttar fasen.
Ja, precis.
Jag tänkte på dom som jag kopplat in, som har bleck.
Där byter du rotation genom att ändra på blecken.
Men det kanske är förlegat nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.