Byggahus.se
Mitt i alla andra projekt funderar vi kring extra avlopp i hus och uthus.

Avlopp som är tänkta att bara skicka akvarievatten igenom, vid vattenbyten för de små telingarna.
Vårt akvarieintresse är tämligen stort och i framtiden så kommer vi förhoppningsvis köra större delen av en lada som akvarielokal. Att slippa kraven på "riktigt" avlopp som gäller för BDT-vatten vore ju fantastiskt trevligt.
Framför allt då det inte innebär några seriösa VVS-arbeten.
Vi har enskilt avlopp på fastigheten och bor utanför detaljplanerat område ute på landsbygden.

Är det ok att skicka ut detta i odlingar och rabatter eller måste man köra ned det i infiltrationsbädden via trekammarn?

Jag har googlat men inte hittat några egentliga svar.

Vattnet är väl ganska rent innehållande lite gödsel.....
Så länge det inte är saltvatten, borde vara perfekt till växter.
Jag skulle inte googla mera.

• Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Nu är det länge sedan vi hade några akvarium, men då brukade jag använda en 20m vattenslang som jag drog ut i trädgården och som fick rinna med hävert.
Bor du enskilt så kan det ju inte vara några problem utan perfekt för växterna.

• Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Fulkemisten
Du som erkänd akvarist vet säkerligen vad akvaponik är? Där används ju akvarievattnet till att odla växter direkt i. Go for it.

För att utveckla det hela så handlar det om att vi vill bygga ut systemet och använda oss av automatiska vattenbyten med drip-metod, d.v.s konternueligt vattenbyte med några droppar i taget och överrinningskam rätt ut i ett avlopp från varje kar.

Slang i och ur kör vi idag inne i huset, och med 14 burkar igång i dagsläget är det en rätt så trälig söndagssyssla även om det till största del sköter sig själv.

När det blir lokal så kommer det handla om en vattenmängd på kanske 2-400 liter per dygn som ska bytas ut när hela alltet ska gå på maxkapacitet.

Det måste till en någorlunda kompetent lösning som fungerar året om.

Aqua/hydroponics innan det hela går ut i trädgården är väldigt givet, åtminstone under vintermånaderna. :)

Jag ska väl även tillägga att vi gärna skulle förvara spillvattnet i nedgrävda ICB-tankar (med avrinning för överskott) inför bevattning, men det hela förutsätter ju att det är ok och enligt regelboken att göra som vi tänkt.

Bästa svaret

Claes Sörmland
Ut i trädgården för det finns ju ingen smittrisk och vattnet är dessutom stabiliserat genom bakteriell nedbrytning så det utvecklar inte lukt. D v s vattnet motsvarar det som kommer ut ur en BDT-reningsanläggning.

Ska du dra fasta rör så krävs formellt en anmälan om ändring av avlopp. Nu kan kommunens handläggare få för sig tokigheter så jag skulle undvika det. Regelboken kräver anmälan, utredning och lämplig rening. Förvaring i tankar och spridning i trädgården skulle säkert gå igenom. Men att sprida 200-400 l vattnet per dygn i trädgården på vintern låter inte vettigt.

• Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Är det näringsverksamhet som ska bedrivas skulle jag tagit kontakt med kommunens Miljökontor för att säkerställa att du senare inte får några problem.

• Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.