Byggahus.se
Jag har en stuga på en ö och tydligen har luftvärmepumpen gett upp. Här om dagen var det -6 grader inomhus. Allt vatten är givetvis avstängt och tömt, men känns trist med frost och sådant inomhus. Nu har isen lagt sig på sjön så jag tänker åka ut imorgon och se om jag kan få liv i den.

Tyvärr är jag fullständigt okunnig... och eftersom den lokala serviceteknikern har lediga tider först i januari tänkte jag höra om det finns någon kunnig som kanske har några tips? Något jag ska tänka på att kolla? Behöver man till exempel fylla på med exempelvis glykol någonstans?

Jag tänker i alla fall bryta strömmen, göra rent filter och ta bort eventuell isbildning på utedelen. Jag ska också försöka tyda eventuella blinknings-koder. Men annars? Det är en Bosch 5.0 A. Som sagt, tacksam för alla sorters tips, förslag på vanliga fel osv...

johnnur johnnur skrev:
Jag har en stuga på en ö och tydligen har luftvärmepumpen gett upp. Här om dagen var det -6 grader inomhus. Allt vatten är givetvis avstängt och tömt, men känns trist med frost och sådant inomhus. Nu har isen lagt sig på sjön så jag tänker åka ut imorgon och se om jag kan få liv i den.

Tyvärr är jag fullständigt okunnig... och eftersom den lokala serviceteknikern har lediga tider först i januari tänkte jag höra om det finns någon kunnig som kanske har några tips? Något jag ska tänka på att kolla? Behöver man till exempel fylla på med exempelvis glykol någonstans?

Jag tänker i alla fall bryta strömmen, göra rent filter och ta bort eventuell isbildning på utedelen. Jag ska också försöka tyda eventuella blinknings-koder. Men annars? Det är en Bosch 5.0 A. Som sagt, tacksam för alla sorters tips, förslag på vanliga fel osv...
Igen glykol. Den innehåller köldmedium R410A. Får endast fyllas av behörig och endast efter läcksökning.
Men börja med att göra rent allt. Kolla blinkkoder och googla.

Redigerat:
Det kanske inte ens är något fel på pumpen? Det kanske har varit strömavbrott, en säkring har gått eller nåt annat utanför själva pumpen?

useless useless skrev:
Det kanske inte ens är något fel på pumpen? Det kanske har varit strömavbrott, en säkring har gått eller nåt annat utanför själva pumpen?
Jag kommer fortfarande åt den via sms-styrningen. Skickar jag en status-förfrågan svarar den med inomhustemperatur. Och när temperaturen föll under 1 grad så varnade den. Den är alltså igång men värmer inte. Så det borde inte vara en säkring eller strömrelaterat tänker jag?

Ö och kallt, kan vara avfrostningen som inte fungerat så att is har byggts upp tills den stannat. Om du inte har tillgång till ljummet vatten så kan en kupévärmare och ett "tält" över tina isen på ett par timmar.

P Plutus skrev:
Ö och kallt, kan vara avfrostningen som inte fungerat så att is har byggts upp tills den stannat. Om du inte har tillgång till ljummet vatten så kan en kupévärmare och ett "tält" över tina isen på ett par timmar.
Även om det blir kämpigt att få bort så hoppas jag ändå att det är just isbildning i utedelen som gör att den strular. Då går det ju att lösa bara man får bort isen. Bra tips med kupévärmare! Borde kunna få ihop ett bra tält med lite presenning.

Jag var ut till stugan idag och det var ingen isbildning på utedelen. Lite frost på utsidan bara men inte i själva fläkten. På innerdelen lyste grön lampa konstant medan timerlampan blinkade kontinuerligt i orange, alltså konstant blinkande med jämna mellanrum. Ingen blink-serie eller någon sorts kod vad jag kunde se.

Testade att bryta strömmen men det hjälpte inte. Innerdelen verkar ändå funka för väljer jag kylning så börjar den blåsa ordentligt, men så fort jag byter läge till värme så stannar den helt. Har bokat tekniker nu i mitten av januari. Får se vad han kommer fram till. Någon som har en idé?

B Björn Lövdahl skrev:
Vad blev resultatet?
Jag bokade som sagt in en tekniker i januari. Han trodde att blinkandet tydde på att ute- och innedelen hade tappat kontakten med varandra. Tyvärr var det flera soliga tödagar precis innan vi skulle ses så sjön var inte säker att gå över. Fick tyvärr ställa in... Kommer att boka en ny tid i vår när jag fått in båten.

Så... resultatet är oförändrat. Men jag kommer antagligen att byta hela skiten i sommar.

Nu har teknikern vart här. Tydligen var det moderkortet i uteenheten som rykt. Ett nytt skulle enligt honom kosta +10 000 kr exkl montering så jag blev rekommenderar att köpa en helt ny luftvärmepump...

• Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.