Akut....sätta fast golvgips hall

3k läst  10 svar

1. E
    Medlem Nivå 2
    Måste man verkligen limma fast golvgipsen.

Har cc60. Lagt spånskivor 22 mm.
    Ska efter jag lagt golvgipset flytspackla 12 mm.

Behöver jag limma gipset.?

2. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Varför vill du inte limma gipset?
    Är det inte lika bra att limma när du ändå håller på?

3. E
    Medlem Nivå 2

tjena

Har inte handlat.

vill dra direkt hem

men visst...ska det limmas över hela med tandad spade då eller?
    Hur mycket går åt?
    finns det många olika märken?

4. J
    Medlem Nivå 15
    Antar att du ska ha keramik på golvet? Skippa golvgipsen helt, den är bara onödig. Eller skippa spacklet, om du inte ska ha golvvärme. Du behöver inte bådadera. Ska du lägga gips så bör du definitivt limma den. Den ska i så fall hellimmas med Ardex S48, Casco Boardfix eller liknande. Kammas ut med 6 mm tandad spackel.

5. Fasting65
    Medlem Nivå 11
  6. J
    Medlem Nivå 15
    (Schönox FS och Casco boardfix är samma produkt, under olika namn).

Och jepp, allt är billigare än Ardex. Men det är riktigt bra grejer (vilket inte har någon betydelse i det här sammanhanget, jag skulle inte tveka att välja det billigaste).

7. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Ifall jag lagt klinkers på ett hallgolv hade jag nog limmat golvgips på spånskivorna - för den bjälklagsuppstyvande funktionen. Sen hade jag flytspacklat några millimeter så värmekabeln täcks. Därefter hade jag lagt klinkern i fix. Jag upplever nog att arbetet med att klinkra blir lättare om underlaget är jämnt, dvs slingorna inspacklade.

Det lär väl vara en okej konstruktion i en hall - eller?

8. J
    Medlem Nivå 15
    Det tror jag nog. Men det kan hända att man kommer kunna känna värmeskillnader där slingan går om man lägger den så ytligt.

9. K
    Medlem Nivå 3
    Har själv limmat golvgips i hallen, skulle inte chansa på att inte limma. Man vill ju inte att fogarna skall spricka.Och Sen spakclade jag in golvvärme. Märker inga värmevariationer i golvet.

10. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    John_h: Om det är elslingor med ca 8-10 centimeters avstånd lär man inte känna några nämnvärda skillnader. Kör man vattenburet med större avstånd kan det kanske vara en annan sak.

11. W
    Medlem Nivå 2
    Vi var och handlade till vårt golv i dag, att köpa Ardex skulle kosta 3 gånger så mycket som casco.
    till och med försäljaren på beijer sa att :dem måste tro att de tillverkar guld, själv åkte jag till k-rauta och köpte mitt. Kan säga att det gjorde vi med. :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: