Byggahus.se

Akut hjälp!!

1. Tossiig
    Medlem Nivå 2
    Hej! Jag gjorde ett litet misstag häromdagen då jag skulle måla under våran gamla trätrappa, målade då trappstegen med roller istället för med pensel. När min sambo kom hemma blev det inga glada miner, han tycker finishen är förstörd. Hur ska jag göra nu? Kan man ta färgborttagningsmedel eller slipa eller vad finns att göra? Trappan har flera lager gammal färg... Är desperat och jättetacksam för alla svar som kan hjälpa.

2. C
    Medlem · Nivå 14
    Om kulören fungerar så är det bara att penselmåla över det som är rollat så får du samma finish.
    Det är svårt att få bort endast ett lager färg.

3. Tossiig
    Medlem Nivå 2
    Åh tror du det går? Jag har oxå funderat på om det räcker. Men min sambo är ett åskmoln hemma och säger att färgen ska bort! Men får pröva penselmåla över och gå vidare ifall inte det blir bra.. Tack för hjälpen :) mera förslag från någon ifall jag behöver en plan B?

4. X
    Medlem Nivå 5
    Bred-/"skrap"-spackla med snickerispackel sen måla med pensel är det lättaste som jag ser det

Edit: säg till gubben å lugna ner sig är ju inget problem som är omöjligt att fixa till.

Redigerat 23 sep 2014 15:59
  5. I
    Medlem · Nivå 13
    Slipa går men det är ofta ganska jobbigt att slipa ner färg, den står emot bra.

Spackla som föregående talare säger är sannolikt enklare.

Jag skulle inte pensla direkt på den rollade ytan, färgen bygger inte tillräckligt för att jämna ut finishen.

6. C
    Medlem · Nivå 14
    Vilken finish söks? Jag tolkade det som att penselstrecken ska synas, lite som tjock träfärg skapar på snickeri.
    Men om det är trärent "surgubben" ( ;) ) ösnkar sig så är det tyvärr bara slipa som gäller.

7. I
    Medlem · Nivå 13
    Roller ger oftast en knottrig yta, jag tolkade det som att man vill ha en slät yta med penseldrag.

• Laddar…
  8. Tossiig
    Medlem Nivå 2
    Ja jag antar han menar en slät yta med penseldrag.. Men jag funderar på att prova penselmåla ändå. Blir så joxigt att behöva spackla. Men kanske får göra det i slutändan ändå. Haha ja surgubben blev mest sur över att han sagt jag skulle måla med pensel men jag målade ändå med roller så nu får jag rätta till det jag ställt till :p

9. C
    Medlem · Nivå 14
    Om det är en väldigt knottrig yta så kan du slippa lätt med ett fint papper, ta topparna. 180 el 240 och ett par små drag och dammsuga undertiden. Men troligen räcker det med att måla med lackpensel och halvtjockt lager färg.

10. Tossiig
    Medlem Nivå 2
    Nej jag tycker inte den är så knottrig men det låter som en bra idé! Åker och köper sandpapper imorgon och provar slipa lite försiktigt på nedersta trappsteget längst in. Så får jag Prövade mig fram. Tusen tack för hjälpen! :)

11. Tossiig
    Medlem Nivå 2
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20140924_131332.jpg

Översta trappsteget är penselmålat och de två nedre är rollade plus penselmålade en gång. Om man tittar nära så ser man att de nedre är fortfarande lite ''småprickiga''. Men jag tycker det duger.

Redigerat 24 sep 2014 13:25
  12. S
    Medlem · Nivå 4
    Det ser jättefint ut! Be gubben kyla av sig.

• Laddar…
  13. Tossiig
    Medlem Nivå 2
    Haha ja vi får se vad han säger när han kommer hem efter jobbet. Själv ska man till sitt snart så är inte hemma för reaktionen :p

14. mangen5
    Medlem Nivå 3
    Tänk om man kom hem en dag och ser att frun satt de sista socklarna, målat den där hallen man gruvat sig för eller som i ditt fall, målat trappan. Det skulle mycket till för att jag skulle klaga på utförandet eller finishen :)

15. V
    Medlem · Nivå 13
    Minst jobb är helt klart att byta ut gubben. 😄

• Laddar…