Hej,
Det handlar om ett sutteränghus från 1967 som vi ägt sedan ca 1,5månad.
Det började med att toan på botten plan svämmade över samt garaget där nere. Tog ut spol bil som rensa upp konstaterade att rören såg bra men. Möjligtvis lite sand i rören från garaget förmodligen.
Får samma problem en gång till och spolbil kommer och spolat och filmar igen men säger att det finns något t korsning där det är lite dålig avlutning. Men egentligen inte så mycket mer.
3e gång börjar det bubbla i köket när man spolar i toan uppe samt vattnet rinner dåligt. Dem kommer ut och spolar detta också och konstaterar att röret har tappat en gjutjärns bit, men inte hål i röret. Men dem spolar rent allt.
Nu har det hänt igen det började med att det bubbla i köket när man spola toan uppe. Nu är det totalstopp och garaget där nere har även börjat svämma över.
Vad är det som händer vad är problemet känns som spolbils firman har svårt att hitta problemet.
Ta ut en spolbil nu lär ju kosta multum…
Det handlar om ett sutteränghus från 1967 som vi ägt sedan ca 1,5månad.
Det började med att toan på botten plan svämmade över samt garaget där nere. Tog ut spol bil som rensa upp konstaterade att rören såg bra men. Möjligtvis lite sand i rören från garaget förmodligen.
Får samma problem en gång till och spolbil kommer och spolat och filmar igen men säger att det finns något t korsning där det är lite dålig avlutning. Men egentligen inte så mycket mer.
3e gång börjar det bubbla i köket när man spolar i toan uppe samt vattnet rinner dåligt. Dem kommer ut och spolar detta också och konstaterar att röret har tappat en gjutjärns bit, men inte hål i röret. Men dem spolar rent allt.
Nu har det hänt igen det började med att det bubbla i köket när man spola toan uppe. Nu är det totalstopp och garaget där nere har även börjat svämma över.
Vad är det som händer vad är problemet känns som spolbils firman har svårt att hitta problemet.
Ta ut en spolbil nu lär ju kosta multum…
Ja det känns väl som att du ringer en annan spolbilsfirma nästa gång. Vill du inte ta in en på jourtid nu på påsken så är väl alternativet att sköta sina behov på annat sätt än i WC eller åka till några vänner/släktingar kanske? Vet inte riktigt vad mer man ska säga då jag inte är synsk och kan se in i dina rör. Kamera och en erfaren operatör borde enkelt hitta ett sådant större fel. Om det nu inte är era (o)vanor det beror på då, nerspolade bindor osv?
Det jag är mest fundersam över, är att ni hinner märka det så fort. Det tyder på ett stopp i huset. Inte heller något som byggs på, utan som blir stopp direkt. Rören i sig har ju en ganska stor volym, efter bara 10meter. Det tar alltså, normal, några månader att fylla upp röret helt. Även om inte ens en gnutta vatten kommer igenom, tar det någon vecka.
Du måste ha något som blockerar röret totalt, omedelbart efter spolbilen varit där.
Du måste ha något som blockerar röret totalt, omedelbart efter spolbilen varit där.
Fråga mig inte hur. Det Swoosh som är här och spolar. Spolar inte ner något annat än vad som ska ner i rören. Det är det jag inte förstår hur kan det bli stopp så fort efter?A AG A skrev:Det jag är mest fundersam över, är att ni hinner märka det så fort. Det tyder på ett stopp i huset. Inte heller något som byggs på, utan som blir stopp direkt. Rören i sig har ju en ganska stor volym, efter bara 10meter. Det tar alltså, normal, några månader att fylla upp röret helt. Även om inte ens en gnutta vatten kommer igenom, tar det någon vecka.
Vi har redan tagit ut dem på 3ggr på mindre än 1månad. Men har väll inget val. Hade aldrig några problem i förra huset.RoTe skrev:
Ja det känns väl som att du ringer en annan spolbilsfirma nästa gång. Vill du inte ta in en på jourtid nu på påsken så är väl alternativet att sköta sina behov på annat sätt än i WC eller åka till några vänner/släktingar kanske? Vet inte riktigt vad mer man ska säga då jag inte är synsk och kan se in i dina rör. Kamera och en erfaren operatör borde enkelt hitta ett sådant större fel. Om det nu inte är era (o)vanor det beror på då, nerspolade bindor osv?
Vi hade en 2x3 nerstoppad i ett rens, som var helt överväxt och inte hade varit framme antagligen sen kåken byggdes nåt 20 tal år tidigare. Men den var ju enkelt för kameran att hitta, dock lite sjukt hur det tog årtioenden innan det blev ett problem, men då var det stopp konstant...Andreas Klang skrev:
Varför starta en ny tråd i samma ämne?
https://www.byggahus.se/forum/threads/toalettstol-oeversvaemmad-hur-aer-det-moejligt.544013/
https://www.byggahus.se/forum/threads/toalettstol-oeversvaemmad-hur-aer-det-moejligt.544013/
Har de inte kunnat lokalisera ungefär var stoppet inträffar? Låter märkligt med lös gjutjärnsbit men inget hål. Med tanke på hur snabbt stoppet inträffar efter varje spolning låter det som att det är hål i röret och att det då rasar in material i det, då mest troligt utanför huset - men då borde det synas när spolbilen filmar. Har han filmat hela vägen ut till anslutningen till det kommunala nätet?
Vad jag förstått så är stoppet precis på gränsen på väg ut från huset. Ja det antar jag att dem gjort, Dem pratat om att dem gått ett x antal meter ut. Från röret ner från köket så såg han att en bit från röret hade lossnat, men att det inte var ett hål ännu.D Dublin skrev:Har de inte kunnat lokalisera ungefär var stoppet inträffar? Låter märkligt med lös gjutjärnsbit men inget hål. Med tanke på hur snabbt stoppet inträffar efter varje spolning låter det som att det är hål i röret och att det då rasar in material i det, då mest troligt utanför huset - men då borde det synas när spolbilen filmar. Har han filmat hela vägen ut till anslutningen till det kommunala nätet?