Byggahus.se

Akut hjälp med val av Festool dammsugare!

1. End
    Medlem · Nivå 10
    Min CTL 26 la av, kommer att skicka den till Malmö, har en nilfisk grovis för utomhus men undertiden måste jag ha en med HEPA filter så jag kikade på CTL SYS, Mini och Midi.

Undrar vilken ni skulle välja som komplement och varför.

Just nu lutar det åt Mini men har beslutsångest!

Endast festool då jag vill kunna stapla systainer på.

2. F
    Medlem · Nivå 14
    Den procentuella skillnaden i säckvolym mellan mini och midi är ganska mycket större än skillnaden i yttermått. Om du inte absolut ska ha minsta möjliga tycker jag att midi är ett rimligt val. (Och ett jag gjorde själv så jag kanske mer försöker bekräfta mitt eget agerande.)

3. Microkatten
    Medlem · Nivå 14
    Jag tycker säcken fylls på ganska snabbt på min midi så jag skulle välja den med störst volym. Prisskillnaden mot mini var också minimal(!) när jag köpte den.

4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Jag kör Midi nu men skulle nog köpa en SYS istället för att ha möjligheten att stapla bättre.

5. End
    Medlem · Nivå 10
    Ja 7,5 vs 12,5 liter. Dock så har jag ctl 26 som har 24 liter. Så den nya tänkte jag använda till sågning och slipning ute på fält. Större jobb eller fräsning kommer jag köra på 26an.

Midi känns ostadigt då den är hög. Iaf när den är tom. Det är därför det lutar åt Mini men jag kanske har fel? Midi kanske är stadig även med tom behållare?

6. End
    Medlem · Nivå 10
    • Laddar…
  7. F
    Medlem · Nivå 14
    Jag har aldrig upplevt det som ett problem men det kanske beror på hur du använder den. Med en trave systainers ovanpå borde i vilket fall skillnaden vara liten.

8. End
    Medlem · Nivå 10
    Ni som har Mini, hur snabbt tycker ni att det fylls på? Jag kör ungefär en vecka innan min 26a blir full. En vecka med sågning och slipning samt städning. Men jag städar överdrivet mycket, vid många tillfällen är det egentligen är bättre att ta kvasten, tex större bitar på golvet då jag har longlife påse. Med dyra engångspåsar så är man lite mer sparsam.

Kommer köpa longlife till den nya så det är egentligen inte något större problem men fylls det alldeles för fort så är det givetvis irriterande.

Hur tung tycker ni mini och Midi blir när den är nästan full? 26an är nästan för jobbig att bära runt när den är nästan full.

9. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Köpa en 26a till?

10. End
    Medlem · Nivå 10
    Varför?
    En liten och portabel vill jag ha. Men det jag försöker reda ut är hur liten man kan ha innan det blir för löjligt. Man vill ju inte ha en leksak. Tror ctl sys är en leksak i jämförelse. Dock har jag ju aldrig ägt en så jag vet inte hur den kommer upplevas i praktiken.

11. jonmo
    Verktygstokig Nivå 16
    Jag har Mini, eftersom mitt användningsområde är hemmafix i lägenhet. Jag ville alltså ha så liten som möjligt av förvaringsskäl. Den förvaras i ett överskåp ovanpå en 2 m garderob, så jag får definitivt lyfta den mycket. Upplever inte att tyngden varit något problem.

Min far har Midi, och jag har svårt att se att den skulle vara instabil. I alla fall mer instabil än Mini, som jag upplever som ganska instabil. Det är ju rätt små hjul på dom maskinerna och yttermått är ju till skillnad från 26:an som en systainer. De små hjulen gör att man skrapar i även en liten tröskel.

Vet inte hur tung den blir, men med halva volymen mot 26:an lär det ju inte vara för mycket. Det betydligt mindre formatet på mini/midi gör ju den klart mindre otymplig än 26:an. Om du har plats för en midi, vilket jag inte har (mini + städsystainer går precis in i ett 60-skåp), kör på midi.

12. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Missade att du skulle ha den på fältet. I övrigt har ju 26 lite bättre flås, större filter och stabilare. Men klart otympligare. Jag har ctl22 och har den med mig ute när det behövs. Seg att kånka på, men gamla MIDI/mini som var alternativet då sug för dåligt. Nyare ska vara bättre.

13. End
    Medlem · Nivå 10
    Bra input, kommer i slutändan kolla på plats sida vid sida och ta den som känns vettigast men just sådana input ville jag ha. Eftersom yttermåttet på mini/midi är ungefär samma som en systainer så faller CTL SYS bort.

Menar du de nya med T-loc fäste? Filterytan och påsarna är ju mindre, effekten är lika, 1200 watt samt volymström på 3900l/min för 26 och 3700l/min på mini/midi. Så man kan gissa att de suger lika bra i praktiken.
    I övrigt skiljer det sig ungefär 5 kg mellan 26 och Mini/Midi med tom behållare så jag tror det kommer märkas när man bär runt, speciellt när de är fulla.

14. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Flåset skiljer som sagt lite, och med tanke på att det alltid känns för lite vill jag gärna ha så mkt det går. Gissar att det är den större filterarean som gör skillnaden. Och visst är det skillnad i vikt, mkt stor skillnad när den är full som du skriver. Och en 22/26a är seg att bära förbi dörröppningar när den är full, man kan inte ha den bredvid kroppen utan måste vrida o lyfta den framför sig.

Nu vet jag inte hur mkt du är ute, men själv hade jag ändå valt 26an, hellre lite mer sug o större påse. Men då är jag inte mycket ute. Och det är ju skönt att kunna koppla upp tex både bordssåg och ett elhandverktyg samtidigt i verkstan.

15. jonmo
    Verktygstokig Nivå 16
    Om jag kommer ihåg rätt uppgraderade Festool Mini/Midi till likadana motorer som övriga dammsugare, för att sedan lägga till T-loc-fäste. Jag är rätt säker på det efter som jag köpte min innan T-loc-fästet, men under min research läste att man nyligen uppgraderat motorerna till likadana som de andra.