Byggahus.se

Akut hjälp med försvunnet avlopp- dränering

1. A
    Medlem · Värmland · 260 inlägg

andhak2802

Medlem
    Hej alla!

Idag började vår efterlängtade dränering, tog ungefär 2 timmar innan vi stötte på problem.

Vårt hus byggdes 37 och hade då en väldigt stor tomt som sedan styckades av. På andra halvan byggdes ett nytt hus.

Vi upptäckte att vårt avlopp försvinner ner mot grannens tomt. Tänker att det går under deras hus till den gamla anslutningspunkten som användes innan tomten styckades av.

Det var en tidigare ägare till vårt hus som styckade av och senare flyttade in i det nya huset på andra tomten.

Hade kommunen här och vi kan inte ansluta till punkten precis utanför vår tomt för den ligger för högt. De nämnde något om en anslutningsavgift på 100 000kr för att de ska gräva nytt.

Vart det befintliga dagvattnet tar vägen vet jag inte, inte kopplat till avloppet iaf.

Vad ska jag göra? Inte sugen på att betala kommunen men kan ju heller inte ha mitt avlopp under grannens kåk.

Vad tycker ni?

2. F
    Medlem · Halland · 525 inlägg

fb35523

Medlem
    Varför kan du inte ha avloppet där det går idag? Det fungerar väl? Vad är det egentliga problemet, är det att dräneringen inte kan anslutas till avloppet eftersom det röret ligger för högt och du inte får något fall? I så fall måste du nog ha en pumpbrunn, t.ex. ett plaströr (vägtrumma) med en nivåstyrd dräneringspump i som pumpar upp dränvattnet till avloppet. De som gräver dräneringen åt dig bör veta hur man fixar en pumpbrunn.

/Fredrik

3. J
    Medlem · Blekinge · 8 830 inlägg

justusandersson

Medlem
    Detta verkar vara ett juridiskt problem snarare än ett byggtekniskt. Finns det inget servitut på den andra fastigheten som gäller ert avlopp? Den här typen av förhållanden är noga reglerade i Jordabalken och Fastighetsbildningslagen. En fastighetsbildning får inte göras om den gör andra fastigheter osjälvständiga. Om ni inte har ett servitut har någon myndighet gjort fel. Det är inte rimligt att ni ska stå för de kostnaderna.

4. A

andhak2802

Medlem
    Hej,

Tack för svar!

Själva dräneringen och dagvattnet är egentligen inget problem. Problemet är avloppet som jag misstänker är ett gammalt cementrör. Vet mer imorgon när de kommer och filmar. Vill inte ha det under grannens hus för vad händer om det går sönder, eller grannen bestämmer sig för att bygga något och gräver på tomten.

5. A

andhak2802

Medlem
    Hej o tack för svar! Låter bra, hittar inte så mycket att läsa men får rådfråga en jurist om det behövs. Verkar ju konstigt om inte kommunen frågade när de styckade av tomten var avloppen ska gå. Finns inget servitut.

6. J
    Medlem · Blekinge · 8 830 inlägg

justusandersson

Medlem
    Då har de gjort fel. Jag har aldrig varit med om avlopp (i varje fall inte kommunalt) som passerar en annan tomt utan servitut. Stå på dig.

7. C
    Medlem · Västra götaland · 361 inlägg

c_olsson

Medlem
    Det är i regel inte tillåtet att bygga en bottenplatta ovanpå ett befintligt avloppsrör så antagligen har man byggt nytt rör ihop med den nya fastigheten eller så har man dragit om avloppet runt huset. Det bör stå i pappren till det nya huset hur man gjort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.