Byggahus.se

Akut hjälp! Biomatic 20+ driftstopp "kontrollera eltändning "

1. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Vad är fel? Den startar och tänder, går i drift hög för att sedan slå stopp och larma för kontrollera eltändning?!?!

Har provat gör omstart x fler och den gör hela startsekvensen för att gå i drift hög, men när panntempen ligger på 50-52° slår den ifrån.. samma sak varje gång.
    Det brinner fint och test av utgångar så startar fläkt, skruv etc.

Den startades upp för första gången med pellets i onsdags och allt lirade, gick upp i ställd temp, för att aedan bara tuffa på tills igår morse då den stod i stopp med felmeddelande "kontrollera optovakt "
    (Denna felkod har inte kommit efteråt) gjorde då en omstart och den gick upp i drift hög..

Kollat inställningar och optovakten står på 1% (45) och är bytt av tidigare ägare.. om den hade varit fel borde den felkoden komma igen.. eĺler???

Varför larmar den för "kontrollera eltändning" när det birnner för fullt?

Någon som har svar ? Har sökt sida upp o sida ner, men hittar inget exakt svar på vad som är fel..

Övriga inställningar.
    Hög- skruv 55% fläkt 38%
    Låg - skruv 50% fläkt 33%
    Extern skruv 40sek
    Glöd 60min

2. B
    Medlem · Nivå 7
    Om jag tillåts gissa för jag kan inget om din anläggning så skulle jag tro att optovakt är detsamma som flamvakt? Kan det va så att det optiska ögat är täckt med smuts och inte begriper att det brinner. Därför tror styrenheten att tändelementet inte gjort sitt jobb?

3. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Stämmer dom har samma funktion, men den är inte sotig och pannan är sotad och ren innan driftsättning..
    Och den tänder o brinner fint en kort tid in i dritläge hög.

4. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Och röret där vakten sitter är ”rent”?
    Prova att skjuta in vakten en bit och se om du får ett bättre värde, 1% är för lågt.

Protte

5. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Kan va något på spåren. Fick tips att lysa med en lampa ,men noll respons .
    Testat å koppla ur huvud kontakterna (har bara fipplat på dom andra innan) jo då då reagerar optovakten.
    Kan man byta denna svarta ..
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    15732339339242049985988592749128.jpg
    . ?

6. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Omstart och nu vìsar optovakten olika värden.. kan det va så enkelt som att byta den svart kontakten? Får se :D

• Laddar…
  7. B
    Medlem · Nivå 7
    Rensa oxid eller löda om. Tvivlar på att nått behöver bytas faktiskt.
    Nu vet jag att vissa kontakter kan få nå oxid som vägrar sluta krångla, troligen pga att ytpläteringen slitits bort, men det där sitter ju i snäll miljö så det bör vara ok.

8. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Har du någon erfarenhet av denna typ av kontakt.. hur man öppnar den och hur det enklast går att lösa.
    Förstår att den kan bli glapp då den alltid behöver dras ur vi rengörning av brännaren.. och kan således behövas byta..

9. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Ser ut som en vanlig DIN kontakt.
    Vanligtvis finns ett hål där låsfjädern låser, tryck ner fjädern och dra upp plasthylsan.

Varför tror du det är fel på kontakten?

Om jag vore hemma kunde då få ett mått hur långt ut vakten ska sitta från gummitutan.
    Det måttet finns i en tråd på BH men att hitta det........

Protte

• Laddar…
  10. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Alltså dom kontakterna är rätt tåliga, har du lyckats få fram felet när du bleppar på just den? Skulle initialt satsat på lite kontaktspray.

Jag hade ett styrkort som gått och fick en del skumma fel, kommer dock inte ihåg vilka:thinking: så det är ju tänkbart också.

11. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Jag behöver aldrig kopplar ur något, kablarna är tillräckligt långa.
    Kanske det bara behövs klippas något buntband.

Protte

• Laddar…
  12. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Efter tipset att lysa på optovakten utan respons så provade jag med det enda jag inte gjort dvs koppla bort dom två kontakterna , när dom sedan sattes tillbaka fick optovakten liv igen och om jag ruckar på denna så ändras värdet, tom till 0.
    Nu tuffar pannan på får se om den slår stopp..

Optovakten sitter in stucken i röret så långt det går, men om det finns ett rätt mått så mottages det tacksamt..

13. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Min sitter på ca 52 mm.

Håller tummarna(y)

• Laddar…
  14. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Tackar, den har nu passerat 55° ...

15. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Och där hade den nått rätt temp, står i läge från och inget larm :D
    Nu satan är det värme i kåken med vedspisen i full fart dessutom. Får se hur kallt det är imorn om det fortsätter lira..
    (Måste hursom fixa kontakten)