Byggahus.se

AKUT - Hantverkare kräver betalning samma dag som jag fått fakturan!

19k läst  100 svar

1. B
    Byggnovis Nivå 2
    Idag hörde en hantverkare av sig och frågade varför jag inte betalat fakturan. Jag förklarade att jag inte fått någon (vilket jag inte fått). Han skickade den då via mail, och han har mycket riktigt skickat den, men till fel adress. Han har glömt en siffra i vårt gatunummer.

Vi har alltså inte flyttat, uppgett fel adress eller så, utan han har helt enkelt skickat fel. Jag påtalade detta och begärde att få förlängd betaltid än den faktura han först skickat, då det faller på sin egen orimlighet att jag ska betala en faktura som jag just fick, utan att få normal tid på mig.

Han svarade kort och gott med att om jag inte betalade idag skulle ingen komma och göra färdigt arbetet imorgon och han sade även att han skulle skicka vidare till inkasso.
    På detta svarade jag återigen att det är orimligt att jag ska betala en faktura samma dag som jag får den, utan jag borde få de betalningsvillkor som står i offerten, som är 10 dagar. Fick inget svar på detta.

Nu börjar det bli sent, men det gnager fortfarande. Hur ska jag göra? Jag är ställd.

2. K
    Medlem · Nivå 6
    Har du inte pengarna?
    Är du inte nöjd med arbetet?
    Är summan på fakturan felaktig?

3. B
    Byggnovis Nivå 2
    Det är inte besiktat än, men jag förstår inte riktigt vilken relevans din fråga har?

Det jag undrar är om det är ett rimligt krav och åtgärd från hantverkarens sida när det är denne som inte skickat till rätt adress?

4. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Utgångspunkten är att arbetet skall betalas direkt när det är utfört. Allt annat är eftergifter från företagarens sida. Att man ska få flera dagars kredit är alltså inte alls någon självklarhet.

(Ur minnet från juridiken i gymnasiet på 90-talet. Du kommer säkert få bättre svar.)

5. K
    Medlem · Nivå 6
    Om det inte finns några problem med arbetet är det väl bara att betala.

6. T
    Medlem · Nivå 15
    Det låter som om han inte är färdig med jobbet. Du ska bara betala den biten som han redan har gjort och om du är nöjd med den biten. Betalar du nu allt är en senare reklamation väldigt svårt att genomdriva.
    Är du inte nöjd eller tycker att han har fakturerat fel så ska du bestrida fakturan skriftligt.
    Inkassohotet är ett tomt hot. Om inkassobrevet kommer kan du bestrida det också under visning av det första bestridande.

Troligen behöver han snabba pengar för sina underleverantörer och det är inget bra tecken. Betala kanske en rimlig delsumma nu med en gång så är han lite nöjd och du är säker.

7. B
    Byggnovis Nivå 2
    Om jag då säger att det finns problem och vi ska besikta arbetet?

• Laddar…
  8. F
    Medlem · Nivå 6
    Varför svarar hantverkaren sådär aggressivt på hans eget misstag kan man ju undra...

• Laddar…
  9. D09
    Medlem · Nivå 25
    Vad är avtalat kring betalningen?

10. M
    Medlem · Nivå 10
    Vad har detta med saken att göra? Frågan gällde om det är rimligt att en faktura har 0 dagar till förfallodatum?
    Nej, det är inte rimligt! Personligen tycker jag att det borde lagstadgas med min 30 dagar, då hinner det åtminstone komma en löning/pension innan fakturan skall betalas. Men tyvärr har ju mindre företag ofta 10 eller 15 dagar. Jag tror att konsumentlagstiftningen säger att det är 30 dagar om inga andra villkor angivits.

• Laddar…
  11. B
    Byggnovis Nivå 2
    Han kan ta betalt 50% för materialet innan och 50% vid slutfört arbete. 10 eller 15 dagars betalningsvillkor. Han har dock sagt att han inte alltid för så, utan ibland även skickar en slutfaktura när jobbet är klart.

12. B
    Byggnovis Nivå 2
    Det är precis det jag undrar.. och om det är ett korrekt förfarande.

13. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Mina varningsklockor ringer stort när hantverkaren kräver betalning direkt och hotar med att ej slutföra arbetet plus inkasso = Oseriöst :thumbdown:

Varför är inte arbetet klart trots att full faktura redan skickats?!
    Den gyllene regeln är att aldrig betala för arbete du inte fått utfört.
    Tex: Har du fått 80% av arbetet utfört ordentligt innan hantverkaren började strula till det så ska du betala för detta, inte hela fakturan.

Inkasso kan vem som helst bestrida och dom får ej fortsätta driva ärendet vidare. Dock finns det riktlinjer på hur det ska bestridas. Skriftligen!

Kvällsläsning:
    https://www.konsumenteuropa.se/sv/a...r/bestrida-krav-fran-inkasso-och-kronofogden/
    https://www.hallakonsument.se/klaga...eter-som-konsument/bestrida-felaktig-faktura/
    https://enklajuridik.se/fordran-och-lan/bestrida-faktura/

Google är din vän! :D

14. B
    Byggnovis Nivå 2
    Faktum är att han är färdig med jobbet, men vi har olika åsikter om en del moment är korrekt utförda. Jag hade en plan på att ta dit en besiktningsman, men kom av mig då det blev så väldigt aggressivt.

Edit: Han är färdig med en del av arbetet.

15. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    En annan, i mitt tycke rimligare lösning, är att man inte köper saker man inte kan betala för. :cool: