Imorgon (torsdag) levereras betongen, 30-16 och vibrationsfri.

Mina frågor:
Behöver jag vattna plattan? Hur länge och hur mycket isf?
Ska jag täcka plattan med pressening? Hur länge isf?
Bor i Kalmar, medeldygnstemp ligger runt 5 grader och det väntas ingen nederbörd.

Tacksam för snabba svar!

/DT

Det beror på temperaturen... Nygjutna plattor kan vara känsliga för temperaturer under 0 grader. Vid den här tiden på året (cirka 10 grader) räcker det att vattna plattan någon gång per dag. Tror inte att du ska behöva täcka över den. Jag gjöt för två veckor sedan och vattnade plattan en vecka.

Hos oss gjöt dem plattan i tisdags/förra veckan,dem har inte vattnat nånting sen dess...

Baritz skrev:
Hos oss gjöt dem plattan i tisdags/förra veckan,dem har inte vattnat nånting sen dess...
Har dem inte fått sprickor?

Vattna eller täck. Vattnar du inte torkar plattan för fort och det bildas sättsprickor och eller krympsprickor. Du ska inte vattna med vattenslang utan det ska sprejas på vatten likt blomspruta. Vattnar du för mkt för du en yta med kass kvalité.

Hos mig gjöt dom i ondags,dom as att det skall bevattnas i 3 dagar!! Allstå 3 hela dagar!

Snailman
Man kan alltså vattna för lite, men man kan inte vattna för mycket...:D (möjligen vattna för tidigt)

Vattnas 5-7 dagar och kanske täckas ända upp till en månad, för den innehåller så mycket cement och kalk så kvaliten blir sämre pga att den använder sitt eget vatten i betongen. Den brinner snabbare och risken för sprickor ökar. Vid användning av vibbfri btg är det mer noga med intäckning kan man säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.