614 läst · 5 svar
614 läst
5 svar
Akustkpanel, uppbyggnad för bäst effekt
Ska sätta upp akustikpanel i ett rum och undrar lite kring uppsättningen.
Två alternativ:
1 Dikt mot väggen.
2 Monterad på läkt så det blir en luftspalt.
Vilken variant dämpar ljudet bäst?
Två alternativ:
1 Dikt mot väggen.
2 Monterad på läkt så det blir en luftspalt.
Vilken variant dämpar ljudet bäst?
Givet att du använder samma skiva i båda lägen så blir det bättre funktion med luftspalten förutsatt att skivorna inte har hård baksida. Ska du använda läkt och luftspalt och därmed öka din bygghöjd så får du mer verkningsgrad per tjocklek om du fyller luftspalten med ljudabsorberande material.Besserwissern skrev:
Vilken typ av akustikpanel har du tänkt använda dig av?
Jag hade tänkt fibrotech. Klokt det där med att fylla hålrummet med något.K knegolf skrev:Givet att du använder samma skiva i båda lägen så blir det bättre funktion med luftspalten förutsatt att skivorna inte har hård baksida. Ska du använda läkt och luftspalt och därmed öka din bygghöjd så får du mer verkningsgrad per tjocklek om du fyller luftspalten med ljudabsorberande material.
Vilken typ av akustikpanel har du tänkt använda dig av?
Kolla med tillverkaren om den är så pass tät så att du kan fylla upp med rockwool eller dylikt. I värsta fall får du komplettera med akustikduk mellan rockwoolen och panelerna så att du inte får ut stenullsfibrer i huset. Det blir en relativt billig förbättring kontra att bara ha hålrum bakom panelerna.
Var köper man akustikduken?K knegolf skrev:Kolla med tillverkaren om den är så pass tät så att du kan fylla upp med rockwool eller dylikt. I värsta fall får du komplettera med akustikduk mellan rockwoolen och panelerna så att du inte får ut stenullsfibrer i huset. Det blir en relativt billig förbättring kontra att bara ha hålrum bakom panelerna.
https://silentdirect.se/sv/products...ze3B8rQslsgMn_THNwbDoG0LZZ5R1qLwaAos0EALw_wcB
Här har du ett exempel där det går att köpa i metersvara. Jag hade först kollat med tillverkaren av akustikplattan om det ens behövs med tanke på att akustikduken främst används för att hålla isoleringen inne om man klär en ribbvägg eller liknande. Med de panelerna som du angav gissar jag på att du skulle klara dig utan akustikduken.
Här har du ett exempel där det går att köpa i metersvara. Jag hade först kollat med tillverkaren av akustikplattan om det ens behövs med tanke på att akustikduken främst används för att hålla isoleringen inne om man klär en ribbvägg eller liknande. Med de panelerna som du angav gissar jag på att du skulle klara dig utan akustikduken.
Klicka här för att svara