Byggahus.se

Akrylglas eller härdat riktigt glas till inglasning av altan?

1. G
    Medlem · Norrbotten · 132 inlägg

gerogwaa

Medlem
    Sökt runt på detta forum, men inte hittat något om ämnet. Ber om ursäkt om jag missat..

Jag har en altan. På denna ett enkelt plasttak. Jag har 25*100 stolpar med c:a 120 cm mellanrum som håller upp takstolarna som i sin tur sitter fast i husets takstolar.
    Bor i Norrbotten. Hel****s mycket snö på vintrarna som kanar ner från taket och gärna vill röra sig in mot altanen..

Jag tänker göra en enkel inglasning av altanen. Tänkte bara foga in rutorna mellan stolparna (med lite spelrum på sidorna) och fästa dessa med lister. Inifrån och utifrån.

Jag velar nu fram och tillbaka beträffande om jag skall välja akrylglas pga problemet ovan med "invandrande" snö eller gå på 4 mm härdat glas.
    Akrylglaset mycket enklare (lättare!!) att hantera samt även lite mera eftergivligt, men jag får för mig att det inte är särskilt reptåligt. Glas är tungt som tusan inte särskilt eftergivligt, men reptåligt.

Det handlar om 4 rutor om c:a 1,9 m2 (1,87* 1,06)

Hur är Akrylglaset? Måste det bytas efter något år pga att det blir mjölkigt?
    Någon som gjort resan och kan dela med sig av tips och tricks vore kanon just nu! :)

Med hälsning

Roger

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 371 inlägg

prototypen

Medlem
    Det heter väl plexiglas som egentligen är ett varumärke eller akrylplast.

Vilket som så ger du svaret själv, plexi blir mjölkigt.
    Plexi är väl dessutom dyrare.
    Plexi kanske ger efter så mycket att det hoppar ur listen / falsen.

Så mitt tips är glas.

Protte

3. F
    Medlem · Skåne · 849 inlägg

fn76

Medlem
    hur högt ovanför marken är altanen? Du ska kanske överväga lamellglas i stället för härdat.

4. M
    Husägare · Östergötland · 2 309 inlägg

Micro

Husägare
    Du har inte möjlighet att förlänga takstolarna en bit så att snön landar längre bort från altanen.?
    Sedan skulle jag nog välja glas men vilken sort det vet jag ej.

5. G

gerogwaa

Medlem
    @prototypen: Vi har EN glasmästare på orten som skickligt utnyttjar sitt monopol och har skrattretande priser på glas. Återstår webben. Och fraktkostnaderna på glas i dessa storlekar och antal är hårresande.
    Akrylglaset är bra mycket lättare = bättre fraktkurs.
    @fn76: Den ligger c:a 30 cm ovan mark på sommaren och sjuttio under snökanten på vintern..
    @micro: Jag har redan dryga 40 cm utstick, men när 50 cm snö kommer farande är det inte tillräckligt. Skotta går inte heller eftersom jag har kanalplast på taket..

Redigerat 7 jun 2014 01:11
  6. M
    Husägare · Östergötland · 2 309 inlägg

Micro

Husägare
    Du får helt enkelt bygga dig ett litet kärnkraftverk och ha elslingor på taket och framför altanen.
    Sedan kan du ha vanligt fönsterglas.

7. fremax
    Husägare · Västmanland · 1 355 inlägg

fremax

Husägare
    Snälla välj inte acryl, den är inte mycket mer hållbar än floatglas(vanligt glas) , dessutom som du skriver så om du inte väljer till uv-skydd (dyrt) så kommer det att bli fult med åren. Plasten är dessutom statisk vilket gör att all möjlig skit i luften gärna fastnar. Efter 2 putsningar kommer det se ut som skit, välj härdat ! Finns plast som både är hållbar, lätt, reptålig, men mycket dyr. Sök på Hammerglass (svenska tillverkare marknadsför liknande produkter som Macrolon Saphir) dock bör priset börja på ca 2700:-/m2.

Mvh fremax

Redigerat 7 jun 2014 01:36
  8. G

gerogwaa

Medlem
    Får känslan att akrylglas är en inte sådär populär produkt efter att ha läst igenom alla inlägg. Och sign. Micro har en viss point i sitt inlägg.. Bor man i norra Norrbotten kanske man inte skall mucka med snön, och kanske anpassa sig till rådande klimat, eller smälta snön med el från ett eget kärnkraftverk ;)
    Men samtidigt ÄR det synd.. Vårarna, Somrarna och Höstarna är så ljuvliga..

Tror nog jag går på härdat 4 mm glas. Får spika ihop någon slags skyddsram jag häktar på sent på hösten som s.a.s. skyddar nedre halvan av rutan. Jag har försökt hitta någon vettig web-leverantör av laminerat glas men inte lyckats. Tips emottages tacksamt.

9. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Fraktpriser går alltid att jobba med. Kolla med flyttfirmor, dom har ofta plats i bilarna och är bra på att hantera ömtåligt gods.

Vi har exvis fått granitorskivor levererade från Malmö till södra Gotland med flyttbuss för någon tusenlapp.

10. fremax

fremax

Husägare
    Laminerat glas är svagare än vanligt floatglas i samma tjocklek, priset är relativt likt härdat glas. Du borde kunna köpa 4mm H/6,38mm lamell för 1000-1500:-/m2.

Mvh fremax

11. F
    Medlem · Skåne · 849 inlägg

fn76

Medlem
    Lamellglas behövs inte när det är så nära till marken. Enda finessen med lamellhus är att det håller ihop och skyddar från fallolyckor även när det gått sönder.

• Laddar…
  12. T
    Medlem · Stockholm · 23 inlägg

Torgil

Medlem
    Men vad är skillnaden mellan härdat och lamellglas när det gäller isolering? Ska själv byta ut polykarbonatskivor i taket på växthuset för att få in ljus och kunna se himlen och stjärnorna. Storleken är 70 x 100 eller 155 (cm) och tjocklek 6mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMGP3812.jpeg

• Laddar…
  13. fremax

fremax

Husägare
    Ingen alls, pvb folien isolerar inget så det är samma u-värde!

Med vänlig hälsning, fremax

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.