1 160 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Akrylatfärg och olja?
Vi skall renovera ett förråd som vi har på tomten i sommar och vill lägga lite extra tid på att göra det ordentligt. Många av brädorna är murkna längst ned och både jag och min sambo har hört av bekanta att man kan låta de blivande fasadbrädornas bottenände stå i en dm av någon typ av olja (och låta torka) innan man målar dem.
Detta skall göra dem mycket tåligare för fukt osv så de inte murknar nerifrån som tidigare.
De kommer att utsättas för extra mycket fukt och skvätt då det är mot en hönsgård, är rätt nära gräs/jord och en annan sida är helt i skugga och lä.
MEN, vi skall måla den med samma färg som vi har på övriga byggnader - nämligen en akrylatfärg (Nordsjö One).
Frågorna blir då:
Stort tack för allas engagemang och hjälp på denna sidan - alltid intressant läsning och uppskattat att branschfolk också ger professionella råd.
Ha en härlig sommar!
Detta skall göra dem mycket tåligare för fukt osv så de inte murknar nerifrån som tidigare.
De kommer att utsättas för extra mycket fukt och skvätt då det är mot en hönsgård, är rätt nära gräs/jord och en annan sida är helt i skugga och lä.
MEN, vi skall måla den med samma färg som vi har på övriga byggnader - nämligen en akrylatfärg (Nordsjö One).
Frågorna blir då:
- Hjälper det verkligen att "doppa" fasadbrädorna i olja som beskrivet för att förlänga hållbarheten?
- Vilken typ av olja skall man isf ha?
- Går det då att måla med akrylatfärg ovanpå rekommenderad olja?
Stort tack för allas engagemang och hjälp på denna sidan - alltid intressant läsning och uppskattat att branschfolk också ger professionella råd.
Ha en härlig sommar!
Bästa svaret
Läs produktbladet till Nordsjö One så ser du att ändträ och utsatt trä bör behandlas med grundolja.
https://www.stuvbutiken.com/bilder/artiklar/pdf/one-super-tech-tekniskt-datablad.pdf
Oljan i just Nordsjös fall ska visst heta Tinova Wood Base Oil
Är lika i de flesta fasadfärgssystem, oavsett tillverkare. Själv brukar jag alltid doppa allt ändträ - det är så enkelt och går så fort bara man har en pyts intill kapsågen.
https://www.stuvbutiken.com/bilder/artiklar/pdf/one-super-tech-tekniskt-datablad.pdf
Oljan i just Nordsjös fall ska visst heta Tinova Wood Base Oil
Är lika i de flesta fasadfärgssystem, oavsett tillverkare. Själv brukar jag alltid doppa allt ändträ - det är så enkelt och går så fort bara man har en pyts intill kapsågen.