Byggahus.se

Åkgräsklippare med kärra

1. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 352 inlägg

Larsa

Medlem
    Om man villa ha en trädgårdstraktor/åkgräsklippare som också kan dra en liten kärra med ved eller dylikt, vad skall man köpa då?

Har ganska stora gräsmatteytor (2000m2?) som är ganska kuperade. Vill också kunna dra en liten kärra med ved, sten e.dyl. för att slippa kämpa med skottkärran.

Tips på maskin är välkommet. Budget max 30.000kr, eller bra argument...

2. A
    Medlem · Stockholms län · 9 435 inlägg

Avemo

Medlem
    Brukar inte åkgräsklipparna ha dragkrok? Dra inte för tungt i backarna bara. Jag provade förra sommaren att dra en tom släpvagn efter gräsklipparen. När jag försökte backa ner för en backe insåg jag att gräsklipparens bromsar inte kunde hålla ekipaget stilla i backen. Det var bara att koncentrera sig och styra. Sedan var det ett projekt att få upp släpvagnen igen.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 859 inlägg

useless

Lök.
    Tänk på att bakaxeln på vanliga åkgräsklippare inte tål så hög belastning. Ska man dra tyngre släp är det bättre med en fyrhjuling.

4. D
    Besserwisser · E · 17 983 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag flyttar bland annat ved med min gräsklippare. Faktum är att det går smidigare än med fyrhjuling. Fyrhjulingar är i allmänhet inte byggda för krypkörning. Men då har jag en klippare med hyrdostat drivning.

• Laddar…
  5. Ö
    Medlem · . · 1 303 inlägg

öringen

Medlem
    Jag har haft både husqvarna rider och husqvarna vanlig åkgräsklippare(traktormodell). Ridern är inget vidare på att dra släp i kuperad terräng då den gärna slirar på bakhjulen,(med undantag från 4 hjulsdrivna varianten). En vanlig åkgräsklippare (traktormodell) driver bättre då du får mer tyngd/tryck på bakhjulen som dessutom är bredare.
    Så om du i huvudsak vill dra släp med ved, jord eller dylikt så välj typ en Husqvarna lth eller vad modellen heter nu förtiden. Alternativt en rider modell 4wd, men då pratar vi andra pengar förstås.

6. D
    Besserwisser · E · 17 983 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag har en tvåhjulsdriven Toro. Men med lyft klippdäck ligger i princip hela vikten på drivhjulen, och vikten är rätt hög på den. Kärran är fyrhjulig, så kultrycket är noll.

Vad jag förstått så klarar inte transmisionen på alla klippare riktigt belastningen med att dra. Men det skiljer nog mycket mellan olika modeller.

7. Markus 6341
    Medlem · 3 inlägg

Markus 6341

Medlem

Jag har en för 15.000 med vagn och klippare

8. Markus 6341
    Medlem · 3 inlägg

Markus 6341

Medlem
    Har

9. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 561 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Frågan postades för sådär 3år sen..

10. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 352 inlägg

Larsa

Medlem
    Jag har köpt en fyrhjuling :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.